کد خبر: ۵۱۷۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
"هیچکس جنگ نمی‌خواهد اما فضای فعلی تب‌دار ممکن است به دردسر بزرگی ختم شود'

گورباچف: آمریکا و روسیه به عقلانیت بازگردند/ تا به حال اوضاع به این بدی نشده بود/هشدار کارتر

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی از روسای جمهوری روسیه و آمریکا خواست تا بر سر سوریه مذاکرات دیپلماتیک داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در مصاحبه با اینترفکس از ایالات متحده آمریکا و روسیه خواست تا نشستی برای رسیدگی به این موضوعات و بازگشت به عقلانیت برگزار کنند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او با هشدار نسبت به اینکه هرگونه درگیری می‌تواند به جنگ ختم شود، گفت: اطمینان دارم هیچکس جنگ نمی‌خواهد اما فضای فعلی تب‌دار ممکن است به دردسر بزرگی ختم شود و مردم عادی از این تهدید بی‌خبر هستند.  

گورباچف افزود، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین باید شرایط تنش‌آلود را آرام کنند زیرا چنین حوادثی می‌تواند به یک فاجعه بزرگ در فضای تنش‌زای کنونی برسد. گورباچف گفت: تا به حال اوضاع به این بدی نشده بود و من از اینکه می‌بینم رهبران جهان چطور با خودشان رفتار می‌کنند، سرخورده شدم. ما شاهد ناتوانی در بکارگیری مکانیزم‌های دیپلماتیک هستیم. سیاست بین‌الملل به عرصه اتهام‌پراکنی، اعمال تحریم و حتی حملات نظامی تبدیل شده است.

آخرین رهبر شوروی گفت: از آنجایی که روسیه و آمریکا در پس بحران کنونی هستند، رهبران آن باید دیدار داشته باشند. به گفته او، مقام‌های وزارت خارجه و دفاع هم باید در آن جلسات حضور داشته باشند.   

کارتر: ترامپ نباید به سمت تسلیحات هسته‌ای برود/ از اقدام نظامی علیه سوریه اجتناب کند

جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نیز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: امیدوارم او کشورمان را در صلح نگه دارد و در چالش‌های مرتبط با کره‌شمالی، روسیه یا سوریه اغراق یا بزرگنمایی نکند. امیدوارم او هم مثل من و سایر روسای جمهوری آمریکا این مساله را درک کند که هرگونه تبادل هسته‌ای تبعات فاجعه‌باری برای تمامی انسان‌ها خواهد داشت.    

کارتر ۹۳ ساله افزود، حتی یک حمله نظامی کوچک امری خطرناک است و می‌تواند از کنترل خارج شود. اظهارات او پس از آن مطرح می‌شود که ترامپ تاکید کرد اقدام نظامی علیه سوریه را در واکنش به یک حمله شیمیایی ادعایی علیه غیرنظامیان در دست بررسی دارد. روسیه هم تاکید دارد که چنین اقدامی تبعات شدیدی در پی خواهد داشت.

کارتر در جریان معرفی کتاب جدیدش تحت عنوان "ایمان: سفری برای همه" به اقدامات ترامپ و اقتصاد و مسائل مرتبط با مسیحیت در آمریکا پرداخت. او گفت آمریکایی‌ها در حال تجربه فرسایش نه فقط در ایمان معنوی بلکه در حال از دست دادن اعتماد به نهادهای دولتی کشور هستند.

این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به آسوشیتدپرس گفت: بسیاری از مردم در مواجهه با برتری‌طلبی دموکراسی، ایمان خودشان را از دست داده‌اند. ما شاهد افزایش اختلافات ثروت، تبعیض بیشتر علیه اقلیت‌ها و مهاجران، یک فرایند سیاسی که توسط پول کنترل می‌شود و یک چرخه بی پایان جنگ‌ و اشتباهات بین‌المللی هستیم.

کارتر دموکرات که از منتقدان سرسخت ترامپ است، گفت: "خیلی‌ها متوجه شدند که حمایتشان از ترامپ اشتباه بوده است." به گفته او، انتخاب ترامپ محصول بسیاری از درد و رنج‌هاست.

کارتر تاکید کرد: بسیاری از آمریکایی‌های متوسط و طبقه کارگر در کشورمان احساس نمی‌کنند سهم منصفانه از خدمات دولتی دریافت می‌کنند و آنها می‌خواهند شاهد چیز جدیدی باشند. مشکلاتی که به ظهور ترامپ ختم شد بیش از هر چیز در این دولت مایه نگرانی است؛ حتی بیشتر از نتیجه تحقیقات کمیسیون ویژه درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ادامه باز هم ابراز امیدواری کرد که او به ارتقای وضعیت حقوق بشری، برابری میان تمام مردم و بها دادن به حقیقت کمک کند. با این حال او افزود بقای طولانی‌مدت دموکراسی "بر انعطاف‌پذیری مردم آمریکا و بنیاد قانون اساسی ما" حمله خواهد کرد.

کارتر همچنین معتقد است "قدرت‌های جهانی می‌توانند راهی برای زندگی در صلح و آرامش با کسانی پیدا کنند که دشمنان ما هستند و عقایدشان با ما متفاوت است."

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین