کد خبر: ۵۱۷۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۰

خطر آلودگی آب در سمنان جدی‌تر از تهدید کم‌آبی است

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت: ما در استان سمنان علاوه بر خطر کمبود آب و خشکسالی با خطر آلودگی آب و کیفیت آب مواجه هستیم و چه بسا خطر آلودگی آب در استان سمنان جدی‌تر از خطر کمبود آب باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد اخیانی در گفت و گو با ایسنا، افزود: با تحقیقات و مطالعاتی که در بخش هایی از استان سمنان انجام شده است، نتایج به دست آمده گواه این مطلب است که میزان سدیم، منیزیم، پتاسیم و... در آب به شدت کاهش پیدا کرده است، در بخش هایی از شهرستان میامی و بخش فرومد میزان فلزات موجود در آب به شدت زیاد است و این در گونه های گیاهی موجود در منطقه تأثیر زیادی به جا گذاشته است.

وی اضافه کرد: این موضوع باعث شده است که ما خاک مناسب را از دست بدهیم و این بسیار خطرناک، بحرانی و جدی است در دشت میامی، گرمسار و بخش هایی از دشت سمنان این بحران آلودگی و افت کیفیت آب، باعث از بین رفتن خاک شده است و اگر این روال ادامه داشته باشد این مناطق به مرور خالی از سکنه خواهند شد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان خاطرنشان کرد: با این بحران، اراضی کشاورزی در بخش های زیادی از استان سمنان در خطر شوری و از بین رفتن خاک هستند در اراضی کشاورزی سمنان، خطر شوری خاک در حال پیش روی به سمت کل اراضی کشاورزی است، علاوه بر خطری که کمبود آب استان سمنان را تهدید می کند، کیفیت آب نیز به شدت استان سمنان را تهدید می کند.

اخیانی با اشاره به انجام مطالعات و تحقیقات گسترده جهت بررسی تغییر الگوی کشت در استان سمنان گفت: 30 تا 40 درصد از اراضی موجود در دشت های کم آب و بحرانی استان سمنان باید تغییر الگوی کشت صورت گیرد با این کار، میزان بهره وری در آب بسیار افزایش پیدا می کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولید در استان سمنان سالانه یک میلیون و 184 هزار تن است که در مساحتی به وسعت 146 هزار هکتار و با مصرف 941 میلیون متر مکعب آب در سال انجام می شود با تغییر الگوی کشت و اصلاح آن، میزان تولید سالانه در بخش کشاورزی در استان سمنان به بیش از یک میلیون و 500 هزار تن در سال خواهد رسید و مدیریت مصرف آب نیز صورت گرفته است.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنانادامه داد: امروزه برخی از دشت های استان سمنان به شدت بحرانی است اما خیلی هم نباید برای آینده ناامید بود با افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب، باید تناسب اراضی کشت در استان صورت گیرد با این اوضاع می‌توانیم وضعیت فعلی را بهبود بخشیم و خطرات احتمالی را عقب بیاندازیم و آینده خوبی را رقم بزنیم، همچنین میزان تولید را نیز افزایش دهیم. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین