کد خبر: ۵۱۸۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

موضع روسیه در قبال حمله‌ به سوریه جدی است

در حالی که اظهارات متفاوت اما با ماهیت مشترکی تاکنون از سوی مقامات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی روسیه درباره هرگونه حمله‌ای به سوریه مطرح شده است، نکته قابل توجه در این اظهارات جدی بودن مسکو در رویکرد خود در قبال دمشق است.
آفتاب‌‌نیوز :
 ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور و ژنرال والری گراسیموف، رییس ستاد ارتش روسیه اعلام کرده‌اند که هر موشکی به سوی سوریه از سوی هر طرفی شلیک شود، توسط سامانه‌های پدافند موشکی روسیه در سوریه رهگیری و نابود خواهد شد و علاوه بر این، منبع و مصدر شلیک این موشک‌ها نیز توسط نیروهای مسلح روسیه مورد هدف قرار خواهند گرفت.

این موضع رسمی مسکو در برابر هرگونه هجوم نظامی از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه است؛ موضوعی که باعث شده تا در شرایط کنونی بسیاری از کارشناسان سیاسی و نظامی بر این باور باشند که روسیه این بار در برابر آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانش کوتاه نمی‌آید.

روز گذشته در لبنان اتفاقی افتاد که بسیار جالب توجه بود. الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در لبنان میهمان نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل (یونیفل) در ناقوره واقع در جنوب لبنان بود. بر اساس برنامه از پیش اعلام شده، قرار بود وی پس از بازدید و گفت‌وگو با مقامات نظامی یونیفل در ضیافت ناهاری که به افتخار وی ترتیب داده شده بود، شرکت کند اما یک پیام فوری از مسکو باعث شد تا وی به سرعت برنامه ناهار را تغییر داده و با عذرخواهی از فرمانده یونیفل، به سرعت به سوی بیروت حرکت کند. برای همه از جمله همراهان سفیر روسیه این سوال مطرح بود که وی چرا به سرعت و پیش از پایان برنامه، مرکز استقرار نیروهای یونیفل را ترک کرده است.

به گزارش ایسنا از لبنان،پاسخ این سوال همان شب روشن شد. سفیر روسیه پس از بازگشت به بیروت در گفت‌وگوی اختصاصی تلویزیونی با المنار، شبکه تلویزیونی مقاومت اسلامی لبنان شرکت و پیام پوتین و گراسیموف را بار دیگر اعلام کرد. وی تأکید کرد که نه تنها موشک‌های شلیک شده به سوی سوریه در آسمان توسط ارتش روسیه نابود می‌شوند، بلکه مرکز شلیک این موشک‌ها نیز هدف قرار خواهد گرفت.

معنای اعلام این موضع از بیروت و از تلویزیون المنار این است که روسیه در اتخاذ و اجرای این موضع بسیار جدی است.

برداشت‌های سیاسی-نظامی که در این باره صورت گرفته است، بسیار مهم و قابل توجه است:

۱- هیچ‌گونه استقرار و امنیتی در خاورمیانه بدون امنیت و استقرار سوریه قابل تصور نیست.

۲- سوریه در کنار هم‌پیمانانش و با هم‌پیمانانش در پاسخ به هرگونه تجاوزی از حقوق قانونی، مشروعیت و آزادی کامل برخوردار است.

۳- با توجه به حمله هوایی اخیر اسرائیل به سوریه، ورود احتمالی اسرائیل به هر شکلی به هجوم نظامی احتمالی آمریکا به سوریه، این حق را به ارتش سوریه و هم‌پیمانانش می‌دهد که به تجاوزات اسرائیل پاسخ مستقیم دهند.

۴- با توجه به بهانه‌های واهی آمریکا و تهدیدات دامنه‌دار چند روز اخیر دونالد ترامپ، بروز هرگونه رویارویی نظامی بین‌المللی-منطقه‌ای و بحران جهانی به عهده متجاوزان است و آمریکا مسئول اصلی بروز احتمالی چنین رویدادی است.

اکنون در سایه تبدیل سوریه به یک بحران بین‌المللی واقعی و در حالی که هیچ میانجی جهانی برای حل و فصل این تنش در خاورمیانه وجود ندارد، همه منتظرند تا ببینند آیا آمریکا تهدیدات خود را عملی می‌کند و آیا روسیه به تجاوزات احتمالی آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه پاسخ متقابل می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین