کد خبر: ۵۱۸۳۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

چرا امام (ره) با انحلال ارتش مخالف بود؟/ روایتی از استعفای فرماندهان لشکر با روی کارآمدن صیاد شیرازی

رییس مرکز مطالعات راهبردی ارتش گفت: شهید کلاهدوز افسر زرهی بود و در گارد جاویدان خدمت می‌کرد اما از مدت‌ها قبل به دنبال ترور شاه بود ولی روحانیت و امام این اجازه را نمی‌دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
امیر احمدرضا پوردستان می گوید: یکی از دلایلی که حضرت امام(ره) علی‌رغم همه هجمه‌ها و شعارهایی که خواستار انحلال ارتش بود، این نهاد را حفظ کرد و من -اگرچه در ارتش نبودم اما- آن مقطع را به خوبی یاد دارم، معتقدم ایشان با همان فراست و دوراندیشی خود -که امروز آن را در مقام معظم رهبری می‌بینیم- فرمودند این ارتش باید حفظ شود چون ارتش یک ذخیره ملی بود.

اهم این گفت‎وگو را در ادامه بخوانید:

*ارتش، چند هزار میلیارد تجهیزات از قبیل هواپیما، تانک، توپ، نفربر، شناور و ... داشت که اگر منحل می‌شد هم طمع دشمن را در پی داشت و هم همه این تجهیزات به نوعی از بین می‌رفت. در اینجا بود که افسران جوانی مثل شهیدان صیاد شیرازی، نامجو، آبشناسان و ... ارتش را حفظ کردند و نشان دادند که قابلیت‌های زیادی دارند.

*این جوانان در آن مقطع دو کار عمده کردند یکی اینکه توانستند ارتش و ساختار آن را حفظ کرده و به عنوان بازوی مسلح نظام نگه دارند و دیگری اینکه مسئولیت آموزش جوانان مشتاقی که به دستور حضرت امام سپاه پاسداران را تشکیل داده بودند، برعهده گرفتند و این آموزش‌ها در پادگان‌های متعدد که عمدتا پادگان‌های نیروی زمینی بود صورت می‌گرفت و ارتش توانست به رسالت و مسئولیت انقلابی خود عمل کند. البته بلافاصله بعد از انقلاب، ما شاهد حوادثی در شمالغرب کشور بودیم که ارتش برای دفاع به آنجا رفت.

*بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، اولین ناامنی‌ها در کردستان رخ داد که حوادث بسیار تلخی بود. ما شاهد بودیم که ضد انقلاب از نقاط مختلف حتی از کشورهای دیگر به اینجا آمده بودند و قصد داشتند با پوشش کردی این منطقه را از ایران جدا کنند و از ارتش هم در آن مقطع از فرماندهی خوبی برخوردار نبود و اصطلاحا سر نداشت، سپاه هم تازه تشکیل شده بود و درگیر ضدانقلاب در داخل بود اما در همین شرایط سخت، ارتش و سپاه وارد کردستان شدند و این هم سازماندهی سپاه را مستحکم‌تر کرد و هم موجب انسجام ارتش و این دو سازمان با این آمادگی وارد جنگ شدند.

*اینطور نبود که مثلا وقتی صیاد فرمانده نیرو شد، همه زیرمجموعه، تمام و کمال او را پذیرفته باشند. وقتی او این سمت را قبول کرد تعدادی از فرمانده‌هان قدیمی مثلا برخی فرمانده لشکرها از این انتصاب ناراضی بوده و بعضاً استعفا کردند و کنار رفتند اما صیاد با قابلیت‌هایی که داشت توانست در فرصت کوتاهی اعتماد زیرمجموعه را به خود جلب کند.

*عمده‌ موفقیت‌های ما در جنگ زمانی بود که بنی‌صدر کنار گذاشته شد و یک اتحادی بین ارتش و سپاه شکل گرفت و ما شاهد عملیاتی مثل «فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا» در شمال آبادان بودیم و بعد از آن عملیات‌هایی مثل ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس شکل گرفت و این روند تا سال 64 وجود داشت. در این مقطع ما کمی دچار رخوت شدیم و نگرانی‌هایی بوجود آمد و قرار شد هر کدام از این سازمان‌ها به صورت جدا عمل کنند و موقعیت‌های درخشان کم شد.

*ایشان بلافاصله همان اول صبح با یک فروند بالگرد 214 و دو فروند کبرا برای شناسایی اولیه رفت و ضربات اول وارد شد و بعد از آن موج‌های بعدی به وقوع پیوست که منافقین را قلع و قم کرد و ا گر بخواهیم اقدام صیاد را توصیف کنیم در یک کلمه باید به «حضور بهنگام» او اشاره کنیم که اگر دیر عمل می‌کردند، ممکن بود حتی کرمانشاه سقوط کند.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
ارتش توانمند و شریف مان که تشکیل شده از غیورترین و باشرف ترین پدران و برادران و فرزندان ایران عزیز و اسلامی مان،‌ سند اعتبار و اعتلای ایران همیشه سرافراز است.
ارتشی که با ورود امام امام خمینی رحمه الله علیه به میهن اسلامی مان، همچون کوه محکم و استوار پشت حق ایستادند و تا پای جان از حقیقت دفاع کردند (حق نگهدارشان ان شاءالله).
چه بسا هم اینک هم با توکل و اتکال به خدای قادر متعال، حتی محکم تر و پابرجاتر از قبل، پشتیبان حق و حقیقت و راستی و درستی هستند و بعد از خدای یگانه، امید دل ملت شریف و مومن ایران اسلامی برای حفظ و صیانت و اعتلای ملت و میهن عزیزمان ایران اسلامی می باشند.
ان شاءالله همواره و در همه حال خداوند متعال نگهدارشان باشد. الهی آمین
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین