کد خبر: ۵۱۹۲۳۶
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

بیانیه ۵۰۰ قانونگذار انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد برجام

بیش از ۵۰۰ قانونگذار از کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک از آمریکا خواستند تا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج نشوند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه گاردین نوشت، بیش از ۵۰۰ عضو پارلمان‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترک خود خطاب به همتایان آمریکایی‌شان از آنها خواستند تا دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران کنند.

این نمایندگان در بیانیه خود از کاخ سفید خواستند تا پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده ۱۲ مه از سوی رییس‌جمهور ترامپ بار دیگر تهدید وی برای خروج از توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد.

رییس‌جمهور آمریکا پیش از این به اروپایی‌ها هشدار داده است که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق می‌خواند را اصلاح نکنند، واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت آمریکا تهدید به خروج از برجام کرده است در حالیکه ایران به تعهدات خود در این توافق عمل می‌کند. خروج آمریکا از این توافق می‌تواند پیامدهای مهلکی داشته باشد.

این قانونگذاران اروپایی همچنین در بیانیه خود آورده‌اند: تاثیر کوتاه مدت چنین اقدامی به کنترل بر برنامه هسته‌ای ایران پایان خواهد داد که می‌تواند منبعی جدید برای تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و فراتر از آن باشد.

آنها در ادامه هشدار داده‌اند: اما مساله جدی‌تر خطرات بلندمدت آن است: تخریب اعتبار امضاکنندگان به عنوان طرف‌های مذاکرات بین‌المللی و فراتر از آن دیپلماسی به عنوان یک ابزار برای تضمین امنیت و صلح پایدار.

این نمایندگان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی همچنین تاکید کرده‌اند که کنار گذاشتن این توافق منجر به تضعیف ارزش تعهدها و تهدیداتی خواهد شد که کشورهای ما ارائه می‌دهند. اگر این توافق نابود شود تقریبا غیرممکن خواهد بود که بتوان یک ائتلاف دیگر برای وضع تحریم علیه ایران تشکیل داد.

به نوشته گاردین، این بیانیه در حالی منتشر شده است که صدراعظم آلمان و رییس‌جمهور فرانسه همزمان با نزدیک شدن ضرب‌الاجل ۱۲ مه قرار است به واشنگتن سفر کنند و دیدارهایی جداگانه با رییس‌جمهور آمریکا داشته باشند که در آن درباره حفظ توافق هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

دولت‌های برلین، پاریس و لندن پیش از این در تلاش برای متقاعد کردن کاخ سفید رایزنی‌هایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجام داده‌اند تا بتوانند این توافق را حفظ کنند.

امضاکنندگان این بیانیه همچنین در بیانیه خود آورده‌اند ما نیز نگرانی‌های مشترکی درباره رفتارهای ایران داریم اما به طور جدی بر این باوریم که این مسائل باید به طور جداگانه و نه در چارچوب برجام رسیدگی شود.

گاردین در ادامه نوشت: تماس‌های متعددی میان دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی که خواهان دستیابی به یک فرمول در آستانه دیدار مکرون و ترامپ در کاخ سفید هستند در حال انجام است. این دیپلمات‌ها در تلاشند ببینند آیا نظام بازرسی‌های کنونی در توافق هسته‌ای می‌تواند شامل بازرسی از سایت‌های نظامی، لابراتورها و دانشگاه‌ها نیز شود یا نه.

این در حالی است که دیپلمات‌های اروپایی در نشست روز دوشنبه خود در لوکزامبورگ به دلیل مخالفت‌های ایتالیا نتوانستند بر سر تحریم‌های جدید علیه ایران به توافق دست یابند.

یک سیاستمدار فرانسوی و کارشناس مسائل ایران، اظهار داشت: ما امیدواریم که کنگره آمریکا به ما گوش فرا دهد، ما تاکید می‌کنیم که مسائل خارج از برنامه همچون برنامه موشکی این کشور باید به طور جداگانه رسیدگی شود. اروپا به طور کامل روی این موضع اتفاق نظر دارد.

وی همچنین گفت که احتمال دارد یک هیات از پارلمان‌های اروپایی به واشنگتن سفر کند تا این پیام را انتقال دهد. اگر ترامپ در ۱۲ مه تعلیق تحریم‌های ایران را ادامه ندهد این کنگره آمریکاست که باید درباره تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین