کد خبر: ۵۱۹۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
وزیر علوم گفته بحرانی در حوزه امنیت دانشجویی نداریم

وزیر علوم: آماری از وضعیت دانشجویان بازداشتی نداریم/ نمی‌توانیم به صورت تک‌تک ذکر کنیم که این دانشجویان چه وضعیتی دارند/ کنکور امسال تعیین‌تکلیف می‌شود

منصور غلامی، وزیر علوم می گوید: آنچه را که ما می‌بینیم این است که وضعیت و شرایط بهتری در دانشگاه‌ها ایجاد شده و ما بحرانی در حوزه امنیت دانشجویی نداریم.
آفتاب‌‌نیوز :
"وضعیت دانشجویان بازداشتی"، "سهمیه‌های آزمون سراسری"، "حذف کنکور"، "ساماندهی مراکز آموزش عالی"، "حمایت و جذب دانشجویان نخبه ایرانی مقیم خارج از کشور"، "کاربردی کردن علم"، "فعالیت شوراهای صنفی دانشجویان"، "ایجاد فضای چند صدایی در دانشگاه‌ها" و برخی مسایل روز آموزش عالی از جمله مواردی بود که وزیر علوم از تعیین تکلیف این مسایل و اصلاح سهمیه‌های آزمون سراسری در سال جاری خبر داد.

منصور غلامی به ارزیابی وضعیت فعالیت تشکل‌های صنفی در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: اگر بخواهیم یک ارزیابی از این فعالیت‌ها داشته باشیم، این گونه برآورد می‌شود در سال‌های اخیر بخصوص بعد از شروع به کار دولت تدبیر و امید تشکل‌های دانشجویی شرایط بهتری را برای ادامه فعالیت خود داشته‌اند و دانشجویان با نگاه‌های متفاوت و مختلف به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بخصوص موضوعات سیاسی و اجتماعی ورود پیدا کرده و فعالیت می‌کنند، به طوری که تعداد زیادی از آنها تشکل‌هایی هستند که طی پنج سال گذشته یا مجددا احیا شده و یا به عنوان یک تشکل جدید مجوز فعالیت گرفته‌اند.

از فضای چند صدایی در دانشگاه‌ها حمایت می‌کنیم

وی با تاکید بر حاکم بودن فضای چند صدایی در دانشگاه‌های کشور و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شرایط فعلی یک فضایی منطقی و منطبق بر موضوعات علمی در دانشگاه‌ها حاکم است و موضوعات مختلف بدون چالش‌های درون دانشگاهی و بدون سر و صداهایی که حاکی از عدم تحمل باشد پیش می‌رود و یقینا این وضعیت بسیار خوب است و به نظر می‌رسد مجموعه تشکل‌های دانشجویی به یک بلوغ سیاسی و اجتماعی در فعالیت‌های خود دست یافته‌اند و در عین حالی که منتقد یکدیگر هستند، مسائل را با زوایای متفاوت بررسی می‌کنند.

به گفته دکتر غلامی، در شرایط فعلی تعداد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه‌ها شنونده، گوینده و ناظر بر فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی هستند که حتما قضاوت‌ها و برداشت‌های خود را از فعالیت‌های تشکل‌ها خواهند داشت. به طور کلی ما در مجموعه فعالیت تشکل‌های صنفی در دانشگاه‌ها دو موضوع را مشاهده می‌کنیم،‌ اول بحث تجربه اندوزی در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی است که به خوبی از فعالیت‌های تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف به دست می‌آید،‌ دوم بحث آموزش و توانمند شدن در بحث انتقال ایده‌ها، نظرات و تحمل نظرات مخالف و متقابل در محیط‌های علمی است،‌ لذا به نظر می‌رسد شرایط در مقایسه با گذشته برای فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی بسیار بهتر شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان بازوهای کمکی مدیران در دانشگاه‌ها

وزیر علوم همچنین به اهمیت فعالیت شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شوراهای صنفی،‌ آئین نامه خاص خود را برای انجام فعالیت‌های صنفی در دانشگاه‌ها دارند که این آئین نامه به عنوان بازوی کمکی و مشورتی مدیران اجرایی در حوزه دانشگاه بخصوص حوزه دانشجویی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: براساس تجربه‌ای که بنده در بحث همکاری با شوراهای صنفی دانشجویان در دانشگاه داشته‌ام، معتقد هستم این شوراها می‌توانند اثرگذاری خوبی در کمک به بهبود ارائه خدمات در مجموعه دانشجویی خواهند داشت و به همین دلیل فعالیت‌های آن‌ها مورد حمایت وزارت علوم و از طرفی دیگر معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها خواهد بود.

دکتر غلامی یادآور شد: براساس آئین نامه، هر ساله انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و گروه‌های منتخب برای انجام فعالیت‌های خود معرفی می‌شوند و معمولا در انتخابات شورای صنفی دانشجویی فضای هیجانی خوبی در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد و این انتخابات تمرین و مدلی از انتخابات بزرگ سطح کشوری است، یعنی همانطور که مردم در سطح ملی به تعیین سرنوشت خود اهمیت می‌دهند در فضای دانشگاهی نیز دانشجویان با شرکت در انتخابات شوراهای صنفی برای پیگیری مطالبات صنفی و رفاهی خود حضور پیدا می‌کنند.

دانشگاه‌ها نمی‌توانند از آیین‌نامه شوراهای صنفی برداشت سلیقه‌ای داشته باشند

وزیر علوم همچنین تاکید کرد: مدیران دانشگاه‌ها نیز باید کمک کنند تا مشارکت حداکثری در شوراهای صنفی دانشجویان اتفاق بیفتد و دانشگاه‌ها نمی‌توانند برداشت‌های سلیقه‌ای از آئین نامه‌های شورای صنفی دانشجویان داشته باشند. اگرچه این آئین نامه به جزئیات مسائل شوراها وارد نشده است، اما تمامی کلیات مباحث شوراهای صنفی را در بر می‌گیرد و قاعدتا برای اینکه از یک الگوی مشترک در بحث شوراهای صنفی تبعیت شود، توجه دانشگاه‌ها به این آئین نامه ضروری است.

دکتر غلامی گفت: البته ممکن است در بحث آئین نامه شوراهای صنفی مدیران دانشگاه‌ها بخواهند در امر اجرای آن تصمیمی بگیرند، اما این تصمیمات نباید بندهای تاکید شده در آئین نامه را نقض کند. مثلا آن‌ها می‌توانند زمان خاصی را برای برگزاری انتخابات شوراهای صنفی تعیین کنند و یا بنا به دلایلی بخواهند دوره برگزاری این انتخابات را کمتر یا بیشتر نمایند.

وی همچنین اتفاقات سال گذشته در خصوص بازداشت تعدادی از دانشجویان را اتفاقاتی تلخ و نامناسب توصیف کرد و گفت: متاسفانه در سال گذشته برخی دانشجویان به دلایل مختلف با مشکلاتی مواجه شده‌اند تا جایی که امکان داشت مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم نیز برای رفع این مشکلات و کمک به حل مسائل پیش رو تلاش بیشتری کردند.

وزارت علوم از کمک برای رفع مشکل دانشجویان بازداشتی دریغ نمی‌کند

وزیر علوم ادامه داد: در مقاطع مختلف زمانی بخصوص در طی سه ماهه پایان سال 96 مدیران دانشگاه‌ها و مسئولین وزارت علوم در حل مشکلات و کاهش مسائل عده‌ای از دانشجویان که با مشکل امنیتی مواجه شده بودند، موفق شدند و همکاری نهادهای مختلف امنیتی و قضایی نیز در این زمینه بسیار خوب بود و لذا اتفاقی که از باب کمک وزارت علوم به دانشجویان در سال گذشته رخ داد، نشان می‌دهد که آموزش عالی نگران وضعیت دانشجویان خود است و مایل نیست که آن‌ها به هر دلیلی دچار مشکل شوند و تا جایی که در چارچوب قوانین می‌شود پیگیری کرد، کمک‌های خود را برای حل مشکلات این دانشجویان دریغ نخواهیم کرد.

آماری از وضعیت دانشجویان بازداشتی نداریم

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از وضعیت دانشجویان بازداشتی در اختیار نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم به صورت تک تک ذکر کنیم که برخی از این دانشجویانی که با مشکل امنیتی مواجه شده بودند، چه وضعیتی دارند. اما آنچه را که ما می‌بینیم این است که وضعیت و شرایط بهتری در دانشگاه‌ها ایجاد شده و ما بحرانی در حوزه امنیت دانشجویی نداریم.

فعالیت دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌ها بر پایه مقررات باشد

وزیر علوم بر ضرورت ایجاد فضاهای لازم برای آزاداندیشی دانشجویان در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: ما باید در فضاهای علمی و آموزشی زمینه‌های لازم برای آزاداندیشی و همچنین راه اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی مورد تاکید رهبری را فراهم کنیم،‌ اما تاکید می‌کنم مبنای اصلی مباحث در دانشگاه‌ها باید مباحث علمی باشد و معمولا تشکل‌های مختلف نیز برنامه‌هایی را در قالب‌های مختلف مانند سخنرانی، مناظره، نشست و غیره... برگزار کنند، اما نکته مورد تاکید این است که قوانین و مقررات کشوری در محیط‌های دانشگاهی نیز حاکم است و انتظار داریم دانشجویان و همکاران ما در دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را در چارچوب این قوانین و مقررات کشوری پیش ببرند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که فعالیت‌های دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها در قالب قوانین و مقررات کشوری باشد، فعالیت‌های آن‌ها قابل دفاع می‌باشد و با مشکل نیز مواجه نخواهند شد، لذا من فکر می‌کنم اگر همکاران ما در مدیریت دانشگاه‌ها نیز حمایت خوبی از فضاهای سیاسی و اجتماعی دانشجویان داشته باشند، هیچ مشکلی آن‌ها را تهدید نخواهد کرد و امیدوارم همه دانشجویان نیز در چارچوب قوانین و مقررات و بدون آسیب زدن به منافع ملی به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در دانشگاه‌ها ادامه دهند.

کنکور امسال تعیین تکلیف می شود

وزیر علوم همچنین به آخرین وضعیت حذف کنکور اشاره کرد و گفت: کنکور از ابتدا تاکنون یک مسیر مشخصی را طی کرده است، ‌آن هم این که سهم نمره آزمون سراسری در پذیرش و انتخاب دانشجویان کاهش یافته است و سوابق تحصیلی در این فرآیند تاثیر قابل توجهی گذاشته است. در واقع براساس مصوبه قانونی باید تا سال 97،‌ حدود 85 درصد سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها تاثیر داشته باشد که خوشبختانه در حال حاضر به این عدد دسته یافته‌ایم، لذا در شرایط فعلی بخشی از آن تکلیف قانونی در وزارت علوم انجام شده است و سازمان سنجش این فرآیند را در پذیرش دانشجو انجام می‌دهد.

دکتر غلامی تاکید کرد: آنچه که در حوزه کنکور اخیرا بسیار مطرح می‌شود،‌ جایگزین روش جدید برای انتخاب دانشجویان در پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها است که قاعدتا تحقق این امر یک کار دو طرفه بین دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش به حساب می‌آید.

وزیر علوم یادآور شد: ما باید در بازه زمانی نه چندان دور مدلی جایگزین برای حذف کنکور را طراحی و آن را اجرا کنیم که خوشبختانه فعالیت آموزش و پرورش در این زمینه بیشتر شده و کارگروه‌هایی نیز تشکیل شده است تا روش‌های ارزیابی دانش آموزان به منظور ورود این افراد به دانشگاه‌ها بررسی شود. از طرف دیگر وزارت علوم هم مایل است انتخاب دانشجویان برای رشته‌های مختلف تحصیلی عادلانه صورت بگیرد،‌ ضمن اینکه مبنای علمی را در این زمینه رعایت کنند و دانشجویانی با توانمندی‌های علمی بالایی وارد مراکز دانشگاهی شوند.

وی اظهارکرد: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه‌ها نیز به منظور تعریف جایگزین درست برای پذیرش دانشجو به جای کنکور در حال هماهنگی با وزارت علوم برای معرفی ضوابط و شرایط علمی ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها هستند که این دو مجموعه در آینده‌ای نزدیک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نتیجه آن این خواهد بود که روشی مشترک برای ارزیابی دانش آموزان در حین تحصیل در آموزش و پرورش و بعد از انتخاب شاخصه‌ها و استفاده آن ها در پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه‌ها خواهد بود.

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه قطعا ورود به رشته‌های پرمتقاضی و دانشگاه‌های بزرگ بدون ترسیم روش ارزیابی امکان‌پذیر نخواهد بود،‌ گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های بزرگ و رشته‌های مهمی در کشور وجود دارند که قطعا داوطلبان زیادی نیز دارند و به همین دلیل باید ضوابطی وجود داشته باشد که از بین داوطلبان برای ورود به دانشگاه‌های بزرگ و رشته‌های پرمخاطب انتخاب بهتر و دقیق‌تری را انجام بدهیم. بنابراین حذف کنکور به معنای این نیست که هیچ آزمون و ارزیابی برای ورود به دانشگاه نباشد، بلکه روشی جدید و شاید تلفیقی از روش‌های موجود وجود داشته باشد که از این طریق می‌توانیم داوطلبان را ارزیابی کنیم.

برگزاری نشست دو وزارت خانه علوم و آموزش و پرورش در آینده نزدیک برای حذف کنکور

وزیر علوم خاطرنشان کرد: نظر من این است که دانش آموزان باید چند سال قبل از اینکه به مرحله انتخاب رشته و ورود به دانشگاه‌ها برسند در جریان روال سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها باشند و تلاش ما این است امسال کنکور تعیین و تکلیف شود و تا دو هفته آینده نیز نشست مشترکی با وزارت آموزش و پرورش در این زمینه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه تا حداکثر 70 درصد امتیازات ورود دانشجویان در دوره دکتری از سوی دانشگاه‌ها تعیین می‌شود به تصمیم وزارت علوم در خصوص تغییر نحوه پذیرش در دوره دکتری اشاره کرد و گفت: اگرچه در آینده ممکن است با تغییر جمعیت دانشجویی ضوابط و شرایط ورود به دوره دکتری نیز تغییر کند،‌اما در حال حاضر تجربه نشان داده است روش فعلی برای پذیرش دانشجو در دوره دکتری روشی نسبتا مطلوب است،‌ ضمن اینکه هر چه امکان انتخاب مستقل‌تر برای دانشگاه‌ها در زمینه جذب دانشجوی دکتری فراهم شود از سوی وزارت علوم مورد استقبال قرار می‌گیرد.

سهمه‌های کنکور امسال اصلاح می شود

دکتر غلامی در خصوص سهمیه‌های آزمون‌های سال 97 نیز خاطرنشان کرد: تعیین سهمیه آزمون‌های مختلف براساس قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی اتفاق می‌افتد. سال گذشته سهمیه مربوط به پذیرش دانشجویان از خانواده ایثارگران تغییر ضریبی پیدا کرده بود که این تغییر ضریب، تعدادی از داوطلبان را برای پذیرش در دانشگاه‌ها بخصوص بزرگ و رشته‌های برتر کشور معترض کرد، ضمن اینکه موجب اختلاف سطح علمی در کلاس‌ها نیز شده بطوری که این نوع شیوه مورد رضایت دانشجویانی که از سهمیه نیز استفاده کرده بودند نیز نبود. بنابراین پیشنهادی به مجلس برای اصلاح قانون فوق داده‌ایم و به احتمال زیاد سهمیه‌ها برای آزمون 97 تا حدودی اصلاح شده است و در حال حاضر کارهای اولیه آن انجام شده و در مقایسه با سال گذشته این اصلاحات انجام می‌شود.

وزیر علوم به آخرین وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: این طرح یک تکلیف قانونی است که بر عهده وزارت علوم گذاشته شده و همکاران ما از دو سال گذشته تلاش زیادی برای برنامه‌ریزی و اقدام صحیح در این راستا انجام داده‌اند.

برنامه‌های وزارت علوم برای ساماندهی آموزش عالی

به گفته وی، براساس طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در مرحله اول تلاش می‌کنیم که کل مراکز آموزش عالی با توجه به توجیهات و ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد فعالیت خود را ادامه بدهند، اما در جریان کاهش داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها قطعا تعدادی از این مراکز با کاهش شدید دانشجو مواجه بوده است که هم در دانشگاه‌های غیر دولتی و هم در دانشگاه‌های دولتی این اتفاق افتاده است.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: تلاش وزارت علوم این است که دانشگاه‌های غیر دولتی با کمک وزارت علوم خود را ساماندهی می‌دهند و اگر بخواهند واحدهای خود را ادغام کنند و یا واحدی را منحل نمایند،‌ وزارت علوم به کمک آن‌ها خواهد رفت اما تصمیم‌گیری در این بخش وابسته به بخش خصوصی است.

وی تاکید کرد: ادغام یا انحلال مراکز آموزش عالی دولتی سخت‌تر است چرا که در بسیاری از این واحدها امکانات زیادی در دوره‌های گذشته ایجاد شده و تلاش ما این است که بتوانیم از این امکانات به بهترین وجه بهره‌برداری کنیم و یا اینکه آنها را به احسنت تبدیل نماییم. در حال حاضر روی این مدل کار می‌کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های پیام نور، علمی – کاربردی و فنی و حرفه‌ای از جمله دانشگاه‌هایی هستند که واحدهای زیادی را در سطح کشور دارند،‌ لذا این دانشگاه‌ها در فرآیند کاهش تعداد داوطلب نوعا نیز با ظرفیت های خالی مواجه شده‌اند و تصمیم داریم این مراکز را ساماندهی دهیم.

در واقع نزدیکی دانشگاه‌های جامع علمی – کاربردی و فنی و حرفه‌ای بسیار مدنظر وزارت علوم است و البته ممکن است ادغام این واحدها به آن صورت معنا نداشته باشد ولی آن‌ها می‌توانند از امکانات یکدیگر در شهرهای مختلف استفاده کنند، چرا که واحدهای فنی و حرفه‌ای امکانات نسبتا خوبی در اختیار دارند و علمی – کاربردی‌ها نیز به لحاظ ماموریتی که باید در آموزش‌های توانمندسازی داشته باشند خود را تقویت نمایند و امیدواریم این نزدیکی و هم‌افزایی‌ها باعث افزایش توان هر دو بخش شود.

ضرورت حمایت همه جانبه از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور

دکتر غلامی بر ضرورت حمایت همه جانبه از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و به کارگیری از توانمندی‌های آن‌ها در داخل کشور تاکید کرد و گفت: ما خوشبختانه جوانان تحصیل کرده و نخبه بسیاری داریم که در خارج از کشور مقیم هستند و باید شرایط لازم برای برگشت آن‌ها به داخل فراهم شود. انتظار ما از مسئولان کشور این است که کمک کنند از توانمندی‌های اشخاصی که استعدادهای علمی و فناوری بالایی دارند و علاقه‌مند برای بازگشت و خدمت به کشور هستند به صورت ترددی یا دائمی استفاده کنیم.

وزیر علوم گفت: ما معتقد هستیم حضور جوانان نخبه ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور یک ظرفیت بسیار بزرگ برای کشور محسوب می‌شود و من فکر می‌کنم این تصور اشتباه است که اگر یک جوانی به خارج از کشور برای تحصیل یا اشتغال مهاجرت کرده است را از دست رفته حساب کنیم، بلکه آن‌ها یک سرمایه کشور ما هستند و این تفکر موجب خواهد شد تلاش خود را برای بازگشت و بخصوص ایجاد شرایط و فضا برای حفظ این نیروها در داخل فراهم شود.

وی همچنین وزارت علوم را متولی تولید علم، تحقیقات و فناوری در کشور توصیف کرد و گفت: این تعریف را وزارت علوم در ساختار خود قرار داده و تولید علم و فناوری جزء وظایف قانونی این وزارتخانه به شمار می‌رود بطوری که در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری این وظایف به خوبی توزیع و اجرا می‌شود. در واقع در حوزه آموزش دوره‌ای طولانی بر وزارت علوم غلبه داشت، اما در دو دهه گذشته پژوهش نیز در وزارت علوم رونق بیشتری پیدا کرده و شاخصه‌های تولید علم ما با شاخصه‌های جهانی قابل مقایسه و حتی در مواردی نیز بالاتر است.

دکتر غلامی اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی‌های مختلف جهانی جایگاه خوبی را به دست آورده‌اند بطوری که در برخی رشته‌ها که جزو رشته‌های فعال کشور هستند نظر نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی رتبه‌های جهانی خوبی را به دست آورده‌ایم و در حال حاضر ایران در منطقه از رشد علمی بسیار بالایی برخوردار است و براساس برنامه‌های دراز مدت پیش بینی شده که قرار بود تا سال 1400 رتبه اول منطقه را داشته باشیم، خیلی زود به این رتبه دست یافته‌ایم.

وزیر علوم افزود: هر چند کشورهای منطقه به سرعت و به شدت در زمینه تولیدات علمی با ما رقابت می‌کنند و ما باید رتبه علمی خود را حفظ نماییم، اما سرعت رشد علمی در کشورهای دنیا بسیار بالا است و نباید از این عرصه غافل شویم، اگرچه ایران از لحاظ سرعت رشد علمی در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت بسیار خوبی دارد به طوری که در سال 2016 و 2017 کشور ما از این لحاظ به نسبت رتبه اول را کسب کرده است.

انتظارمان برای کاربردی کردن علم محقق نشده است

دکتر غلامی همچنین به بکارگیری نتایج تحقیقات در داخل کشور تاکید کرد و گفت: اگرچه ایران از لحاظ پژوهش وضعیت نسبتا خوبی را دارد اما از لحاظ بکارگیری و کاربردی کردن نتایج تحقیقات انجام شده در داخل کشور با مشکل مواجه هستیم. شاید در حوزه کاربردی کردن این تحقیقات دلایل مختلفی وجود داشته باشد، اما به طور کلی آن انتظار لازم در این زمینه اتفاق نیفتاده است ضمن اینکه باید توجه داشت که کاربردی کردن نتایج تحقیقات حتما نیاز به مشتری است. این که چه کسی می‌خواهد نتایج یک تحقیقی کاربردی شود مستلزم این است که مشتری آن تحقیق در بخش‌های فنی،‌ صنعتی و خدماتی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما این توانمندی و پتانسیل را دارند که به بسیاری از نیازها و درخواست‌های صنایع در حوزه‌های مختلف پاسخ بدهند. در این رابطه می‌شود نمونه‌ای از عرضه فناوری های مختلف در نمایشگاه‌هایی که ما در هفته‌های پژوهش ارائه می دادیم توجه کرده، بطوری که بسیاری از فناوری‌های ما مشتری خاصی نداشتند اما در این نمایشگاه‌ها به فروش رفتند. بنابراین مجموعه کشور باید تلاش کند برای رونق اقتصادی و جریان گردش اقتصادی در کشور نیازهای خود را از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تامین نماید.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: وزارت علوم در بخشی از برنامه‌های خود به دنبال این است که تشویق‌های بیشتری را برای انجام فعالیت‌های اساتید در حوزه‌های محصولات و فناوری‌های کاربردی داشته باشد و در بخشی دیگری از برنامه‌های وزارتخانه توسعه پارک‌های علم و فناوری مد نظر قرار گرفته تا این پارک‌ها با حمایت از ایده‌های فناورانه وظایف خود را در توسعه فناوری‌های ایجاد شده در تحقیقات دانشجویان و اساتید به کار بگیرند. اگرچه قطعا وظایف و ساختار پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد بسیار فراتر است، اما می دانیم این مراکز برون‌دادهای خوبی از لحاظ حمایت از استارتاپ‌ها، شرکت‌های کوچک و دانش بنیان داشته است.

وزیر علوم اظهارکرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر آمار خوبی را از شرکت‌های فعال در حوزه پارک‌های علم و فناوری و اشتغالی که این شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند به دست آمده و ما در پژوهشگاه‌ها و شهرک های علمی – تحقیقاتی گروه‌های تحقیقاتی بسیار قوی داریم که با صنایع بزرگ همکاری می‌کنند،‌ لذا حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم در دوره جدید بخصوص با یک ساماندهی مجدد در حال حرکت به سوی تاثیرگذاری بیشتر و قوی‌تر در بخش‌های علمی و فناوری کشور است.

دکتر غلامی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هر کدام وظایف مشخصی دارد و خوشبختانه تداخل زیادی بین وظایف این دو نهاد وجود ندارد، اما گاهی شبه هایی ایجاد می‌شود که فعالیت‌هایی که معاونت علمی ریاست جمهوری انجام می‌دهد در حوزه وظایف وزارت علوم است که البته در ماه‌های اخیر تلاش ما این بوده است که تفکیک بیشتری به لحاظ نمود بیرونی در فعالیت‌های این دو نهاد ایجاد شود، چرا که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های علمی، قانونی، مادی و تسهیلاتی را بیشتر در حوزه بکارگیری نتایج محصولات فناوری انجام می‌دهد، اما تحقیق، پژوهش و توسعه فناوری کاملا در حوزه وزارت علوم است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین