کد خبر: ۵۲۰۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

کاهش هر یک کیلو وزن، 4 کیلو فشار بر زانوها را کم می‌کند

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اعلام اینکه در حال حاضر بالای 60 درصد جمیعت استان قزوین چاق و دارای اضافه‌وزن هستند، گفت: هر یک کیلوگرم کاهش وزن موجب کم شدن 4 کیلو فشار بر زانوها می‌شود، از این رو توصیه اکید بر داشتن وزن مناسب جهت کم شدن عوارض چاقی بر مفاصل و زانوها می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سید سعید اسکویی اظهار کرد: در حال حاضر بالای 60 درصد جمیعت استان قزوین چاق و دارای اضافه‌وزن هستند به‌گونه‌ای که افراد 15 تا 23 سال نزدیک به 13 درصد و نوجوانان 7 تا 18 سال 20 درصد از مشکل چاقی و اضافه‌وزن برخوردارند. 

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر چاقی همه‌گیر شده و هر کسی به شیوه‌ای با آن درگیر است که عواملی از جمله مواد غذایی مورد استفاده، زندگی بی‌تحرکی، تغییر نوع مواد غذایی و استفاده از فست فود و مواد سرخ‌کردنی و چرب، موارد چاقی ارثی و بیماری‌هایی از جمله کم‌کاری تیروئید در بروز این امر نقش‌آفرینی می‌کند. 

اسکویی عوارض چاقی را چنین دانست: چاقی موجب تنگ شدن عروق قلبی و تصلب شرایین می‌شود و می‌توان آن را یکی از پایه‌های دیابت عنوان کرد. 

این کارشناس ادامه داد: همچنین زمینه افزایش فشارخون، مشکلات کبدی، تنگی نفس، بروز سرطان‌هایی چون کلن، پروستات، سینه و تخم‌دان و کم شدن عمر افراد از دیگر عوارض چاقی به شمار می‌رود. 

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به بروز مشکلات کمردرد و زانو و مفاصل به‌واسطه چاقی و درگیر بودن اکثر افراد بالای 60 سال به بیماری‌های مفاصل تصریح کرد: هر یک کیلوگرم کاهش وزن موجب کم شدن 4 کیلو فشار بر زانوها می‌شود از این رو توصیه اکید بر داشتن وزن مناسب جهت کم شدن عوارض چاقی بر مفاصل و زانوها می‌شود.

وزنتان را خود محاسبه کنید

وی یادآور شد: برای محاسبه وزن افراد می‌توانند از فرمول ساده‌ای استفاده کنند تا برحسب آن متوجه میزان فاصله خود از وزن متعادل شوند؛ آن فرمول چنین است:

 BMI=وزن(برحسب کیلوگرم) تقسیم بر (اندازه قد برحسب متر)x (اندازه قد برحسب متر)

اسکویی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی کهBMI  محاسبه شده کمتر از 18.5 باشد فرد دارای کمبود وزن و لاغر است، اگر بین 18.5 تا 25 باشد وزن طبیعی و ایده‌آل دارد و در محدوده سلامت وزنی است، اگر بین 25 تا 30 باشد اضافه‌وزن دارد و اگر بیش از 30 باشد، چاق است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین