کد خبر: ۵۲۱۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۷

بحران سیاسی در ارمنستان به بن‌بست رسید

اکثریت اعضای پارلمان ارمنستان دیروز در جلسه تعیین نخست وزیر به رهبر مخالفان دولت این کشور که تنها نامزد پست نخست وزیری بود، رای اعتماد کافی ندادند تا بن بست سیاسی ایجاد شده در این کشور به سومین هفته کشیده شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 اعتراض ها در ارمنستان حدود دو هفته پیش آغاز شد، زمانی که سرژ سرکیسیان برخلاف وعده ای که سال 2015 به مردم این کشور برای ترک قدرت داده بود، عمل نکرد و نامزد پست نخست وزیری شد و پارلمان این کشور نیز به وی برای کسب این کرسی رای اعتماد داد.

'نیکول پاشینیان' یکی از نمایندگان پارلمان ارمنستان که از ابتدا با ماندن 'سرژ سرکیسیان' در راس قدرت مخالف بود، رهبری خیابانی معترضان را برعهده گرفت.

سرکیسیان برای برون رفت از بحران سیاسی، تصمیم گرفت در برابر رسانه ها با پاشینیان مناظره کند اما استمرار پاشینیان بر کناررفتن او از قدرت برای آرام شدن فضای سیاسی در ارمنستان، سرکیسیان را مجبور کرد که مناظره را خیلی زود ترک کند و ساعاتی بعد خبر رسید که پاشینیان رهبر مخالفان دستگیر شده است.

یک روز بعد با توجه به گسترش دامنه اعتراض ها، از ساختمان نخست وزیری ارمنستان خبر رسید که علاوه بر آزادی رهبر مخالفان، سرژ سرکیسیان که از سال 2008 میلادی قدرت در ارمنستان را در اختیار داشت، به خاطر حفظ آرامش در ارمنستان و در راستای اجرای خواسته معترضان از قدرت کناره گیری کرده است.

طبق قانون ارمنستان، پس از قبول استعفاء نخست وزیر توسط رئیس جمهوری، هیات دولت نیز برکنار شد و پارلمان ارمنستان به صورت موقت تا برگزاری جلسه انتخاب نخست وزیر جدید (دیروز سه شنبه) کارن کاراپتیان را کفیل نخست وزیری کرد.

اعتراض های مردم در ارمنستان ادامه داشت تا اینکه یک روز مانده تا برگزاری جلسه پارلمان در خصوص پست نخست وزیری، حزب پارلمانی 'یلک' رسما نامزدی نیکول پاشینیان، رهبر معترضان ارمنستان را برای انتخابات نخست وزیری این کشور اعلام کرد تا تنها یک گزینه برای کسب عنوان نخست وزیری ارمنستان پیش روی نمایندگان پارلمان قرار داشته باشد.

در همین فرصت یک روزه، تعدادی از نمایندگان مجلس دومای روسیه راهی ایروان شدند و با نیکول پاشینیان دیدار و گفت وگو کردند، پاشینیان پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که روابط روسیه و ارمنستان با نخست وزیری من بهتر از گذشته خواهد شد، اظهارنظری که نشان می داد پاشینیان به دنبال دادن اطمینان خاطر به روس ها برای تغییرات گسترده در راس هرم قدرت در ارمنستان است.

ساعاتی بعد پاشینیان در فیس بوک خود اعلام کرد که با دستیار وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت وگو کرده است.

** پارلمان ارمنستان همه را غافلگیر کرد

گفت وگو با نمایندگان روسیه و آمریکا و همچنین وجود تنها یک گزینه برای کسب کرسی نخست وزیری باعث شد تا بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، نخست وزیری پاشینیان را قطعی بدانند، با این وجود نمایندگان پارلمان ارمنستان دیشب همه را غافلگیر کردند و با ندادن رای کافی به پاشینیان، نخست وزیری او را منتفی کردند.

پاشینیان پس از خروج از پارلمان در میدان جمهوری ایروان به هواداران خود که در آنجا برای گرفتن جشن شادی، تجمع کرده بودند گفت که اعتراض ها را در تمام نقاط ارمنستان ادامه دهند و از صبح چهارشنبه (امروز) تمام جاده های کشور و نیز راه های منتهی به فرودگاه ها در نقاط مختلف این کشور را مسدود کنند، خواسته ای که امروز نه تنها اجابت شد بلکه طبق اخبار رسیده از ارمنستان، اعتصاب در دانشگاه ها، مدارس و برخی مراکز اداری دیگر نیز آغاز شد.

رهبر مخالفان دولت در جمع معترضان گفته بود اجازه نخواهیم داد پیروزی مردم را بدزدند، حزب حاکم جمهوری خواه مرده است، حکومتی که موجودیت ندارد باید پیروزی ما را بپذیرد و با انتخاب نامزدی از بین مردم برای مقام نخست وزیری موافقت کند.

**حزب جمهوری خواه چه خواسته ای دارد؟ 

پیش از رای گیری دیروز، نمایندگان حزب جمهوری خواه که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند، گفته بودند که به نفع پاشینیان رای نخواهند داد، «واگرام باگداساریان» رئیس فراکسیون حزب جمهوری خواه ارمنستان عنوان کرده بود حزبش برای انتخاب پاشینیان به اندازه کافی توجیه نشده است.

'کارن کاراپتیان' کفیل نخست وزیری نیز امروز در بیانیه ای خطاب به مردم این کشور، ابراز امیدواری کرد که بحران سیاسی در ارمنستان متمدنانه حل و فصل شود.

نخست وزیر فعلی ارمنستان در بیانیه اش گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور و سیستم خاص پارلمانی ارمنستان، از همه قدرت های سیاسی می خواهم تا (برای حل مشکلات) مصمم باشند و از خود اراده و انعطاف پذیری نشان دهند؛ ما همه می دانیم که برای حل بحران سیاسی باید اقداماتی عملی و متمدنانه صورت گیرد، نخست وزیر تنها می تواند از طریق انتخابات پارلمانی و منطبق بر قانون اساسی ارمنستان برگزیده شود و برای این اتفاق نیاز به گفت وگو میان قدرت های سیاسی کشور است.

'آلیک سارگسیان' رئیس پلیس پیشین ارمنستان و یکی از اعضای ارشد حزب جمهوری خواه پارلمان این کشور نیز گفت: حزب ما تمایل دارد با اپوزیسیون گفت وگو کند اما اقدامات اخیر آنها (بستن راه ها و فرودگاه ها) اجازه حل مشکلات را نمی دهد. 

از ارمنستان خبر می رسد که امروز نیز نشست پارلمان به دلیل نرسیدن به حد نصاب تعداد نمایندگان نتوانست جلسه خود را برای بررسی مشکلات تشکیل دهد.

طبق قانون ارمنستان، پارلمان این کشور هفت روز از تاریخ رای گیری قبلی(دیروز سه شنبه) فرصت دارد تا نخست وزیر این کشور را انتخاب کند و اگر رای گیری دوم هم بی نتیجه بماند، پارلمان منحل می شود.

** گسترش دامنه اعتراض ها و بسته شدن جاده های منتهی به ایران وگرجستان

طبق اخباری که از ارمنستان به جهان مخابره می شود، معترضان امروز وارد ساختمان های شهرداری گیومری و مارالیک در غرب ارمنستان شده اند و فعالیت این مراکز را مختل کردند. در شهر گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان نیز صدها کارمند راه آهن به معترضان پیوسته و دست به اعتصاب زدند.

در ایروان دانشجویان دانشگاه های مختلف این شهر از حضور در سرکلاس خودداری کرده و به جنبش اعتراضی پیوسته اند و چندین خیابان مرکزی ایروان را بسته و دامنه اعتراضات به خط آهن ایروان و متروی این شهر نیز کشیده شده است،همچنین خبر می رسد که معترضان صبح امروز پل ها و راه های منتهی به فرودگاه بین المللی زوارتنوتس را بستند. 

رسانه های روسی خبر می دهند گروهی دیگر از معترضان در حالی که شعارهای ضد دولتی می دهند، در نزدیکی شهر وایک، جاده ارمنستان منتهی به ایران را با کامیون بسته اند؛ ماموران پلیس در محل مستقر هستند اما اقدامی نمی کنند.

به گزارش ایرنا، با وجود گسترش دامنه اعتراض ها هنوز معلوم نیست که اعضای پارلمان ارمنستان که از نظر قانونی تا شش روز دیگر برای تعیین نخست وزیر فرصت دارند، با افزایش فشارها، آیا قدمی به عقب خواهند برداشت و قدرت را به رهبر مخالفان خواهند داد یا با ندادن رای اعتماد دوباره به وی، بحران سیاسی در ارمنستان را با انحلال پارلمان وارد مرحله تازه ای خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین