کد خبر: ۵۲۱۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

رئیس‌جمهور ارمنستان: پیش‌بینی تحولات سیاسی اخیر را نداشتم

آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان که به عنوان یک دانشمند علوم رایانه یکی از عوامل تهیه بازی کامپیوتری مشهور "تتریس" بوده در مصاحبه‌ای با نشریه ایندیپندنت گفت، او اغلب برای هدایت سیاسی از مدل‌های منطقی استفاده می‌کند اما درخصوص انقلاب دراماتیک اخیر در کشورش یا آنطور که خودش "تغییر دموکراتیک" خوانده چندان این مدل‌ها تاثیر نداشته‌اند و او نمی‌توانسته با ریاضیات آن را پیش‌بینی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از ایندیپندنت، سرکیسیان در مصاحبه‌اش با ایندیپندنت گفت: انسان‌ها ماشین نیستند. آنها خیلی پیچیده‌تر هستند.

بعد از آنکه ارمنستان نظام دولتی پارلمانی در سال جاری میلادی برقرار کرد، قرار بود دفتر سرکسیان نقشی غیرسیاسی پیدا کند و حتی به سرکیسیان که مدت‌های زیادی در لندن سفیر بوده لقب "ملکه بریتانیا" به خاطر وظایف تشریفاتی‌اش دادند.

با این حال با بالا گرفتن تظاهرات از سوی معترضان تحت رهبری مخالف اصلی او یعنی نیکول پاشینیان،‌ سرکیسیان به شکلی غیرمنتظره در مرکز این مناقشه قرار گرفت و تبدیل به یک میانجی‌گر مهم میان طرف‌های مخالف شد.

در حالی که انتظار می‌رود دومین رای‌گیری پارلمانی در سه‌شنبه آینده پاشینیان را تبدیل به نخست وزیر کند به نظر می‌رسد ارمنستان در حال فاصله گرفتن از تنش‌ها است اما مسیر پیش‌رو آسان نیست.

سرکیسیان گفت: آوردن طرف‌ها نزد یکدیگر یک کار نسبتا سخت بود. من کارهایی انجام دادم که معمولا از یک رئیس‌جمهور انتظار نمی‌رود مثل وارد شدن به داخل جمعیت. اما شما نمی‌توانید با نشستن در یک دفتر کارتان را انجام دهید.

بازدید 21 آوریل رئیس‌جمهور از یک تجمع اعتراضی در میدان جمهوری ایروان یک نقطه عطف اعتراضات بود.

بسیاری در این میدان از جمله پاشینیان به رئیس‌جمهور که همچنان یک هم‌پیمان میانه‌رو نخست وزیر مستعفی است، مشکوک هستند.

برخی به او از بابت شهروندی بریتانیایی‌اش حمله کردند اما سرکیسیان گفت، این یک تجربه شگفت انگیز برای او در میدان بود و روابطش با رهبر اعتراضات را سازنده خواند. در حالی که این دو نفر به سمت گوش یکدیگر فریاد می‌زدند رئیس‌جمهور قول داد یک ملاقات با نخست وزیر در روز بعد هماهنگ کند.

او گفت: من بر این موضوع تاکید کردم که این باید تصمیمی باشد که توسط گفت‌وگو و در چارچوب قانون اساسی گرفته شود.

در تاریخ 22 آوریل پاشینیان و سرکسیان نخست وزیر مستعفی دیدار کردند اما به توافقی دست پیدا نکردند.

سرکیسیان رئیس‌جمهور می‌گوید که او از این تحول استقبال نکرد.

او می‌گوید روز بعد در پاسخ به این اتفاق در نشستی با سرژ سرکسیان نخست وزیر و مقام‌های دولتش حضور پیدا کرد و به نظر رسید که در آنجا درباره آینده او تصمیم گرفته شد.

رئیس‌جمهور ارمنستان گفت: نشست‌های محرمانه، محرمانه باقی خواهند ماند اما شما می‌توانید از نتایج قضاوت کنید.

او ادامه داد: مستقیما بعد از این نشست معاون نخست وزیر با حکمی نزد نمایندگان پارلمان رفت و چند ساعت بعد سرژ سرکسیان از نخست وزیری استعفا کرد.

رئیس‌جمهور ارمنستان هم‌چنین به مشکلات پیشروی رهبران انقلابی این کشور اشاره کرد.

سرکیسیان گفت: پاشینیان یک سیاستمدار بسیار بااستعداد نشان داده که احساس خوبی برای درک آرا عمومی دارد اما اداره دولت یک چالش کاملا متفاوت است. او باید پاسخی به همه سوالاتی که مطرح کرده داشته باشد و مردم باید درک کنند که همه اتفاقاتی که قبل از او رخ داده سیاه نبودند و همه اتفاقاتی که فردا خواهد افتاد سفید نخواهد بود.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین