کد خبر: ۵۲۱۷۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

آمریکا برای امتیازگیری از رهبران دو کره در برجام می‌ماند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکا خواهان جلب اعتماد جامعه جهانی به نقش دیپلماسی است، گفت: ترامپ با این هدف و امتیازگیری از دو کره شمالی و جنوبی در برجام می‌ماند.
آفتاب‌‌نیوز :
شهروز برزگر کلشانی در واکنش به اظهارات یکی از نزدیکان ترامپ مبنی بر عدم خروج آمریکا از برجام و تمدید توافق برای مدت کوتاهی، گفت: آمریکا به برجام نیاز دارد از اینر و به راحتی از آن خارج نخواهد شد. پیش از برجام قطعنامه‌های متعددی بر اساس منشور ملل متحد علیه ایران به تصویب می‌رسید اما با برجام شرایط به نفع جامعه جهانی شد.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ترامپ کاروان تبلیغاتی برای حمله به اوباما به راه انداخت، اوباما نشان داد که دنیا را بدون جنگ و با بهره گیری از دیپلماسی می‌‌توان اداره کرد اما ترامپ به دنبال خدشه دار کردن توافق هسته ای است تا سیاست خارجی اوباما را زیر سوال ببرد.

وی افزود: ترامپ برجام را زیر سوال می‌برد تا به رقیب خود (اوباما) ضربه بزند و در انتخابات پیروز شود، بعد از روی کار آمدن هم برای توجیه کارهای کرده و نکره خود مخالفت با برجام را فریاد زد و با نقض عهدهای مکرر این توافق را زیر سوال برد.

برزگر کلشانی یادآور شد: ترامپ علی رغم ماندن در برجام به هیچ کدام از تعهدات آمریکا در قِبال توافق پایبند نماند تا نشان دهد برجام کارایی ندارد، این در حالی است که دنیا به دنبال تاثیر دیپلماسی و کارایی آن در موضوع برجام و هسته‌ای است بنابراین ترامپ برای مذاکره با رهبران دو کره شمالی و جنوبی و اثبات تاثیر دیپلماسی برای امتیازگیری از دو کره از برجام را خارج نخواهد شد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران هیچ گاه به دنبال ساخت بمب اتمی نبوده و این موضوع بارها در گزارش‌های سازمان انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است، ادامه داد: این در حالی است که کره شمالی به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است لذا مذاکره با کره شمالی برای آمریکا از اهمیت بسیار برخوردار است.

وی معتقد است: ماندن آمریکا در برجام به تاثیر و نقش دیپلماسی کمک بسیار خواهد کرد، از این رو با ماندن در برجام می‌تواند اعتماد دو کره و سایر کشورهای جهان را به سمت خود جلب کند، از این رو خروج آمریکا از برجام بعید به نظر نمی‌رسد.

برزگر تاکید کرد: ماندن تنهای آمریکا در برجام کافی نیست و با ماندن در توافق بهتر است به آن عمل کند و اجازه گشایش‌های اقتصادی و بانکی و تجاری را دهد تا برجام کارایی خود رانشان دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: رفتارهای ترامپ را از دو بُعد می‌توان تحلیل کرد؛ بحث خروج آمریکا از برجام موضوع تبلیغاتی بود و از سوی دیگر ماندن آمریکا در توافق راهی برای کسب اعتماد جامعه جهانی به دیپماسی است، با توجه به این دو بُعد آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود. البته ایران هراسی از خروج آمریکا ندارد زیرا به فعالیت گذشته هسته2ای خود خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ مارک میدوز، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است که آمریکا فعلا از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شود و برجام احتمالا برای مدت کوتاهی تمدید خواهد شد.

بر اساس گفته میدوز، ترامپ به نظر می رسد بیشتر متمرکز بر دیدار آتی خود با رهبر کره شمالی و موضوع سیاست تجاری با چین است، از این رو ترامپ نمی‌خواهد خروج از برجام به عنوان مانع در مسیر گفتگوها با دو کشور کره شمالی و چین قرار گیرد.

خانه ملت 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین