کد خبر: ۵۲۲۱۹۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

وکیل اولیای دم زهرا کاظمی: پیگیری نقش سعید مرتضوی در مرگ زهرا کاظمی بر عهده دادستان است/ حکمی به ما ابلاغ نشده/ اگر رأی هم صادر شده باشد می‌توانیم درخواست اعاده دادرسی کنیم

پیگیری نقش سعید مرتضوی در مرگ مشکوک خبرنگار ایرانی‌-کانادایی بر عهده دادستان است. وکیل اولیای دم زهرا کاظمی به اظهارات اخیر مسئولان قضایی که اعلام کردند پرونده سعید مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی مفتوح است واکنش نشان داد و گفت: با این سخنان معلوم است که پرونده باز و پیگیری آن بر عهده دادستان است.
آفتاب‌‌نیوز :
اواخر سال گذشته وزیراطلاعات دولت اصلاحات پرونده زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی‌-کانادایی را که در زندان اوین به طرز مشکوکی فوت کرده بود، باز و برای اولین بار افشا کرد که زهرا کاظمی جاسوس نبوده اما سعید مرتضوی اصرار داشته که او جاسوس است. بعد از این افشاگری بود که نقش سعید مرتضوی در مرگ زهرا کاظمی بار دیگر مطرح شد. حتی دادستان تهران هم مجبور به واکنش شد و اعلام کرد پرونده سعید مرتضوی در ماجرای مرگ زهرا کاظمی باز است؛ پرونده‌ای که سیدمحمد سیف‌زاده، وکیل اولیای‌دم زهرا کاظمی می‌گوید سعید مرتضوی در آن به قتل عمد متهم است.

از سعید مرتضوی که 18 روزی است مهمان زندان اوین برای گذراندن دو سال محکومیتش برای پرونده کهریزک است، بار دیگر در نطق دیروز علی مطهری، نائب رئیس مجلس در صحن علنی مجلس یاد شد؛ او مفتوح بودن پرونده دادستان سابق درباره قتل زهرا کاظمی را مایه خوشوقتی دانست و گفت که لازم است نتیجه این پرونده که موجب قطع رابطه کانادا با ایران شد و همان ابتدا باید از طرف ایران عذرخواهی و مجرم مجازات می شد، سریع‌تر به اطلاع مردم برسد.

حالا سیف‌زاده، وکیل اولیای دم زهرا کاظمی با اشاره به حضور سعید مرتضوی در زندان تاکید کرده که پیگیری نقش سعید مرتضوی در مرگ مشکوک خبرنگار ایرانی‌-کانادایی بر عهده دادستان است.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به روند پرونده متهمان مرگ مشکوک زهرا کاظمی گفت: «همان زمان با پیگیری‌های من، آقای سلطانی و خانم عبادی که وکلای اولیای‌دم خانم کاظمی بودیم، حکم دادگاه در شعبه 15 دیوان عالی کشور شکسته شد و آن‌ها ایرادات ما را وارد دانستند. ایرادات ما این بود که اولاً دادگاهی که به این جرم رسیدگی کرده صلاحیت نداشته و دوم اینکه این دادگاه به موضوع قتل عمد که از طرف ما اعلام شده بود، رسیدگی نکرده است.»

سیف‌زاده اضافه کرد: «دیوان عالی کشور ایرادات ما را وارد دانست و اعلام کرد که اولاً دادگاه کیفری باید به موضوع رسیدگی می‌کرد و دوم اینکه باید به موضوع قتل عمد رسیدگی می‌‌شد. بعد از شکسته شدن رأی دادگاه از سوی دیوان عالی کشور پرونده به دادگاه کیفری رفت و یک جلسه هم تشکیل شد اما بعد از آن جلسه ما؛ یعنی وکلای اولیای‌دم خانم کاظمی را به زندان انداختند.»‌

او گفت: «علی‌رغم وظیفه دادگاه مبنی بر ابلاغ هرگونه نظر یا حکم که باید به ما ابلاغ می‌شد اما تا به امروز برگه‌ای دریافت نکردم. ما به عنوان وکلای‌ اولیای‌دم خان کاظمی نمی‌دانیم دادگاه کیفری چه رأیی برای پرونده صادر کرد یا حتی اصلاً به صدور رأی رسیدند یا نه. اگر تصمیمی نگرفته باشند پرونده باز است و هیچ مانعی برای رسیدگی به اتهام قتل عمد آقای مرتضوی وجود ندارد. اما اگر تصمیمی هم گرفته باشند باید رأی را به ما ابلاغ می‌کردند که چنین اتفاقی نیفتاده است.»

سیف‌زاده افزود: «حتی اگر رأی هم صادر کرده باشند می‌توان درخواست اعاده دادرسی داد. اما باید ابتدا حکم را به ما ابلاغ کنند.»‌

او در ادامه به اظهارات اخیر مسئولان قضایی که اعلام کردند پرونده سعید مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی مفتوح است اشاره کرد و گفت: «با این سخنان معلوم است که پرونده باز و پیگیری آن برعهده دادستان است.»‌

منبع: اعتمادآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین