کد خبر: ۵۲۲۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸

خروج از توافق هسته‌ای می‌تواند به اقتصاد خود آمریکا هم صدمه بزند

نشریه تایم در تحلیلی از اقدام دیشب آمریکا نوشت: یکی از کشورهایی که می تواند از تحریم ها صدمه ببیند و در سخنان ترامپ به آن اشاره ای نشد خود آمریکا است.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- هم زمان با اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، وعده داد تحریم‌های فلج کننده‌ای علیه ایران و هر کس که به این کشور برای توسعه برنامه هسته ای خود کمک کند وضع خواهد کرد.

به گزارش تایم،  وی با بیان ادعاهای تکراری ساختگی خود گفت هر کشوری که به ایران کمک کند به سلاح هسته‌ای دست یابد به شدت توسط آمریکا تحریم خواهد شد. با این حال یکی از کشورهایی که می تواند از تحریم ها صدمه ببیند و ترامپ اشاره ای به آن نکرد آمریکا است. تحریم های جدید آمریکا بخش نفتی ایران را هدف خواهند گرفت و باعث کاهش تجارت شرکت های انرژی با ایران و افزایش بهای نفت خواهد شد اما کاهش عرضه ایران می‌تواند باعث باقی ماندن نفت در سطوح بالاتر و بی ثباتی ژئوپلتیکی بیشتر شود که به نوبه خود باعث افزایش نرخ تورم و کاهش رشد اقتصادی در آمریکا خواهد شد.

تایم در ادامه با اشاره به این که چشم انداز از دست رفتن عرضه نفت ایران یکی از عواملی است که باعث افزایش سریع بهای نفت در ماه های اخیر به سطح بالای ۷۰ دلار در هر بشکه شده است می افزاید: مصرف کنندگان آمریکایی احتمالا به زودی متوجه تنگنای تامین خواهند شد.

به نظر می رسد کاخ سفید از خطر افزایش بهای نفت در دوران ترامپ و رشد اقتصادی آگاه باشد، خود ترامپ پیشتر در ماه آوریل در توئیتر به اوپک به دلیل افزایش بهای نفت تاخته بود.

تایم در بخشی دیگر از این گزارش، عربستان و سایر متحدان نفتی این کشور را از برندگان افزایش در بهای نفت خوانده است و با نقل قول از مقامات سعودی مبنی بر تمایل آن‌ها به بالاتر رفتن قیمت‌ها می افزاید: صندوق بین‌المللی پول تخمین زده است عربستان برای رسیدن به نقطه سر به سری درآمد و مخارج خود به نفت بالای ۷۰ دلار نیاز دارد.

تایم در انتها می‌گوید: این اقدام به معنای افزایش هزینه برای آمریکا و چالش اقتصادی و ژئوپلتیکی جدیدی برای ترامپ است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین