کد خبر: ۵۲۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷

درد نهفته جامعه‌ در حاشیه

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از سکونت نیم میلیون نفر در مناطق حاشیه نشین شمال و شمال شرق شهر اصفهان خبر داد؛ مناطقی که افراد در آن خواسته یا ناخواسته وارد بازار آسیب‌های اجتماعی خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
‌کوروش محمدی در گفت و‌گو با ایسنا ‌اظهار کرد: مبنای شکل گیری حاشیه‌ها رفع نیاز و شرایط حیاتی افراد است. مهاجرینی مسبب این مساله هستند که طی دو یا سه دهه گذشته به سمت کلانشهرها روانه شدند، در حالی که از کمترین شرایط لازم برای انطباق با زندگی شهری در کلانشهر اصفهان برخوردار نبودند. 

وی با بیان اینکه تا دو سال گذشته ساکنان مناطق حصه و بخش شمالی حصه تابع هیچ سازمانی برای دریافت خدمات شهری نبودند، گفت: شکل گیری مناطق حاشیه نشین بدون تبعیت از مناطق شهری و با فضاها و بافت ساختمانی نامناسب رقم خورده است. ساکنین این مناطق با کمترین هزینه ممکن، ساخت و سازهایی بدون رعایت اصول ایمنی و شهرسازی را آغاز کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اصلی ترین مشکل حاشیه نشینی را امرار معاش، بیکاری و مشاغل نامناسب عنوان کرد و ادامه داد: مسائلی از قبیل فروش مواد مخدر و تکدی گری، اعتیاد، نداشتن تخصص کاری و مدرک تحصیلی برای ورود به مشاغل تخصصی از جمله مشکلات این قشر است. 

محمدی با بیان اینکه افراد حاشیه نشین درگیر فشارهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری هستند، ادامه داد: وضعیت معیشت‌ این افراد با شرایط زندگی شهروندان در فاصله 500 متری از حاشیه شهر هیچ گونه شباهتی ندارد و همین موضوع عامل از دست رفتن حس تعلق شهروندان به شهر شده است.

در 40 سال گذشته حس تعلق در شهر از بین رفته است

وی ادامه داد: احساس نادیده گرفته شدن طی 40 سال گذشته توسط مدیریت شهری، مرکزگرایی و تخصیص تمام امکانات در مرکز شهر باعث از بین رفتن حس تلعق به شهر در افراد حاشیه نشین شده است. فردی که از دیار خود به امید شروع یک زندگی شرافتمندانه و رویایی به شهر مهاجرت کرده است، حالا به صورت غیر قانونی به شهر متصل شده و در فضایی محروم در حال زندگی است.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور آسیب‌های اجتماعی بر پایین بودن نرخ اجاره در حاشیه شهر تاکید کرد و گفت: پایین بودن نرخ کرایه خانه‌ها منجر به عدم تکمیل توسعه شهر بر اساس نقشه‌‌های مصوب می‌شود و ایجاد کمربند سبز شهر را با مشکل مواجه کرده است. همچنین باعث به وجود آمدن مناطق برخوردار، کمتر برخوردار و محروم می‌شود. این ضعفی است که در مدیریت شهری وجود دارد و با مباحث عدالت اجتماعی و توسعه پایدار در تضاد است.

محمدی افزود: طرح ساماندهی افراد بی خانمان، معتادان، کارتن خواب‌ها، متکدیان و کودکان خیابانی در حال اجرا است و نگاه ویژه‌ای به آموزش و توانمند سازی این افراد داریم. در حال حاضر سمن‌های فعال، توانمند و دارای فعالیت‌های تخصصی برای توانمند سازی و آموزش شهروندان در حیطه پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه شهری فعالیت می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر از تدوین سند اجتماعی برای مناطق کمتر برخوردار اصفهان خبر داد و ایجاد حس تعلق در حاشیه نشینان و تخصیص امکانات به این افراد مانند سایر شهروندان را ضروری دانست و گفت: اگر فردی به شهر تعلق خاطر داشته باشد و خودش و فرزندانش از امکانات و آموزش برخوردار باشند، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه کن خواهد شد.

محمدی بر جداسازی دو مفهوم حاشیه نشین و حاشیه نشینی تاکید کرد و حاشیه نشینی را اتصال غیر قانونی و غیر اصولی به بدنه شهر تعریف کرد و ادامه داد: بسیاری از ساکنان این مناطق درگیر مشاغل کاذب و مخرب هستند، اما در مورد مناطق حاشیه شهر باید شهرک‌های حاشیه شهر را نام برد که برای شهر اصفهان ارزش افزوده اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارند.

نیم میلیون حاشینه نشین در اصفهان

وی آمار حاشیه نشینی در اصفهان را 450 هزار تا نیم میلیون نفر اعلام کرد و افزود: در میان این آمار مهاجرینی از کشورهای افغانستان، پاکستان و سوریه به چشم می‌خورند که تنها به عنوان مهاجر پذیرفته شده‌اند اما هیچ قدمی برای آموزش، فرهنگ‌سازی و اشتغال آنان برنداشتیم. به همین دلیل آنها به صورت خواسته یا ناخواسته وارد بازار آسیب‌های اجتماعی خواهند شد.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی در امور آسیب‌های اجتماعی در خصوص ساماندهی اتباع خارجی اظهار کرد: در ساماندهی اتباع خارجی ساکن در شهر خوب عمل نکردیم. باید شرایط کار، زندگی اجتماعی و امکانات تحصیل‌شان فراهم شود، ساماندهی یا برگردانده شوند و برای قوه نظارتی مشکل ایجاد نکنند.

محمدی خاطرنشان کرد: با ورود توسعه و خدمات شهری از جمله مترو، پارک‌ها و فضاهای سبز، فرهنگسراها و ورزشگاه‌ها به مناطق محروم و نیز حاشیه شهر، تعلق خاطر ساکنان بافت افزایش می‌یابد که باعث افزایش امنیت و کیفیت زندگی اجتماعی ساکنان این مناطق خواهد شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین