کد خبر: ۵۲۲۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد:

زندگی مردم حاشیه زاهدان در کنار زباله‌ها/ زندگی دشوار در چهار راه ترانزیت منطقه

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: امروز سیستان و بلوچستان از نظر درآمدی و نرخ بیکاری شرایط سختی دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 محمد رضا رضایی کوچی در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس افزود: عمده آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان که بیشترین جمعیت آن شرایط سختی را پشت سر می گذارند به وسیله تانکر در حال انجام است.

وی بیان کرد: استان ظرفیت‌های خوبی دارد که از آن به خوبی استفاده نشده است.  همچنین سیستان و بلوچستان چهار راه ترانزیت منطقه است و شرایط فوق العاده ویژه ای برای جابه جایی بار دارد و حتی بار کشورهای آسیایی، اروپایی و ... از این مسیر عبور می کند که به آن توجه نشده است.

رضایی کوچی در ادامه افزود: با توجه به اینکه از سال گذشته از صندوق اعتبارات ملی بودجه قابل توجهی به مجتمع های آبرسانی روستایی کشور در نظر گرفته شده پیگیر هستیم بخش قابل توجهی از این اعتبارات به استان نیازمند سیستان و بلوچستان اختصاص یابد.

وی ادامه داد: موضوع کریدورهای استان در کمیسیون عمران دنبال می شود چرا که از این فرصت در کشور استفاده نشده است و در صورت توجه به این فرصت اقتصاد و اشتغال منطقه متحول می شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه مرزهای این استان بسته است و مردم نمی توانند از آن استفاده کنند که تاثیر منفی گذاشته است.

به گفته وی، سیستان و بلوچستان در شیلات و معادن فرصت های خوبی دارد که متاسفانه از این ظرفیت ها هم استفاده نشده و همه این موارد سبب شده است امروز استان از نظر درآمدی و نرخ بیکاری شرایط سختی داشته باشد.

بسیاری از مردم منطقه در شرایط سخت و در کنار زباله‌ها زندگی می کنند 

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از حاشیه شهر زاهدان گفت: بسیاری از مردم این منطقه در شرایط سخت و در کنار زباله‌ها زندگی می کنند که جای تاسف دارد و نشان می‌دهد هم توسط دولت و هم مجلس کم کاری شده است و اگر کمی توجه می‌شد شرایط بهتر بود.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: مردم استان صبور هستند و شرایط سخت را تحمل می کنند که مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند، همه باید تلاش کنیم به این خطه کمک شود. همه نقاط کشور باید با هم رشد کند.

وی گفت: از صندوق توسعه ملی منابعی برای آب شرب در نظر گرفته شده است که اگر اعتباری به این استان اختصاص می یافت شاهد این وضعیت آبرسانی نبودیم که این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم.

زاهدان برای تامین آب شرب دچار مشکل می‌شود

وی اظهار کرد: ۵۰ درصد جمعیت زاهدان را شبکه فعلی آبرسانی پوشش می‌دهد و قرار بود شبکه جدید ایجاد شود که هنوز اقدامی نشده است. این شهر برای تامین آب شرب دچار مشکل می‌شود شرایط سختی که در روستاها شاهد آن هستیم در زاهدان اتفاق می‌افتد.

رضایی تصریح کرد: تصفیه خانه آب زاهدان کمتر از ۶۰ درصد پیشرفت دارد در حالی که بیش از ۱۰ سال از آغاز این طرح می گذرد. باز چرخانی آب فاضلاب زاهدان هم برای شرب و کشاورزی مثمر خواهد بود. در سیستان و بلوچستان برای راه های روستایی نیز مشکل داریم.

وضعیت سیستان و بلوچستان از دیگر نقاط کشور بحرانی‌تر است

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت های زیادی در استان وجود دارد که برای استفاده از آن تلاش هایی انجام می شود اما درصد تخصیص بودجه اختصاص یافته به استان کم است و از سه درصد بودجه نفت و گاز اعتبارات اندکی تخصیص می یابد.

 به گزارش ایسنا، علیم یارمحمدی در شورای اعضای کمیسیون عمران مجلس در استانداری با بیان این که وضعیت استان از دیگر نقاط کشور بحرانی‌تر است افزود: آب مورد نیاز یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از مردم زاهدان و شمال استان از رودخانه هیرمند تامین می شود که امسال هیچ آوردی نداشته است.

۲۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی سیستان و بلوچستان بیکار هستند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: ۲۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی استان بیکار هستند و سهم اشتغال در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین و نرخ باسوادی هم بالاست.

درآمد روستاییان سیستان و بلوچستان حدود 6 میلیون تومان در سال است

غلامرضا مالکی افزود: درآمد روستاییان استان حدود 6 میلیون تومان و هزینه سرانه آن ها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالی که میانگین کشوری درآمد روستاییان ۱۸ میلیون و هزینه آن ها ۱۶ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در سال های ۹۴ ، ۹۵ و ۹۶ پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی سیستان و بلوچستان بود که در این سه سال فقط ۳۴ درصد اعتبارات تخصیص یافت و فقط حدود ۷۰ درصد تحقق پیدا کرد.

اعتباری برای 9 نقطه بحرانی در سیستان و بلوچستان پرداخت نشده است

استاندار سیستان و بلوچستان در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس و شورای برنامه ریزی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: سیستان و بلوچستان در بسیاری شاخص ها فاصله زیادی با میانگین کشوری دارد.

به گزارش ایسنا، سید دانیال محبی در این جلسه افزود: باید برای رفع این عقب ماندگی در همه شاخص ها با سرعت بیش از حد متعارف کار کرد تا این فاصله پر شود اما این فاصله رو به افزایش است و نگاه ویژه و مدیریت متمرکز می تواند از این بار سنگین بکاهد.

وی اظهار کرد: استان ظرفیت های زیادی دارد اما مشکلات و کاستی های آن به اندازه‌ای است که هر اندازه کار کنیم نمودی ندارد و پیشرفت ها دیده نمی شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه ای به توسعه و پیشرفت این استان دارند به طوری که دولتمردان نیز اولویت خود را تحقق این رویکرد قرار داده اند.

محبی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید طرح های بسیار زیادی برای توسعه و عمران این استان در دست اجرا دارد. اولویت دهی در تخصیص ویژه اعتبارات برای تسریع در پروژه های عمرانی سیستان و بلوچستان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: خشکسالی‌های اخیر و وجود 9 نقطه بحرانی در سیستان و بلوچستان آسیب هایی را به استان وارد کرده اما هیچ اعتباری برای جبران آن ها پرداخت نشده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین