کد خبر: ۵۲۲۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
باعث تأسف است که ترامپ بر ملت متمدن و صلح‌طلب آمریکا حکومت می‌کند

بیانیه دولت در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‎ای/هشدار به اروپا و شرط تداوم برجام/دو وظیفه مهم وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی/آمادگی‌ برای ورود به مرحله غنی‌سازی صنعتی بدون محدودیت

خروج غیرقانونی رییس جمهور آمریکا از برجام آخرین حلقه از موارد متعدد و مستمر نقض برجام توسط ایالات متحده به ویژه پس از روی کار آمدن دولت تندروی جدید آمریکاست. ایران به عنوان کشوری که به تعهدات حقوقی خود پایبند است، اقدام ایالات متحده به خروج از برجام را طبق مقررات و مفاد برجام پیگیری نموده و در صورتی که خروج آمریکا از برجام جبران نگردد و منافع کامل مردم ایران بر اساس برجام به شکلی که مقام معظم رهبری در سخنان مهم ۱۹ اردیبهشت ۹۷ خود مشخص فرمودند تضمین نشود، حق قانونی خود را در اقدام متقابلی که خود به مصلحت بداند اعمال خواهد کرد. سایر طرف‌های برجام و به ویژه سه کشور اروپایی موظفند اقدامات لازم را برای حراست از برجام و اجرای تعهدات خود -- که حتی در زمان حضور شکلی ایالات متحده در برجام به دلیل مزاحمت‌های رژیم ترامپ از اجرای کامل آن ناتوان بودند – را بدون هیچ قید و شرطی از مرحله وعده‌ به مرحله اجرا درآورند.
آفتاب‌‌نیوز :
در پی خروج غیر قانونی امریکا از توافقنامه برجام، دولت جمهوری اسلامی ایران بیانیه ای را به شرح ذیل منتشر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خروج غیرقانونی رییس جمهور آمریکا از برجام آخرین حلقه از موارد متعدد و مستمر نقض برجام توسط ایالات متحده به ویژه پس از روی کار آمدن دولت تندروی جدید آمریکاست.  صحبت‌های سخیف ترامپ علیه مردم بزرگ ایران نشان‌دهنده منتهای جهالت و بی‌خردی و اتهامات بی‌پایه او علیه دولت جمهوری اسلامی ایران تنها برازنده رژیمی است که خود با تجاوزاتش منطقه خاورمیانه را به آشوب کشیده و افراط و تروریزم را دامن زده و متحدین صهیونیستش مرزهای قساوت، نقض حقوق بشر و تجاوزگری را درنوردیده و اذناب وابسته‌اش بانیان تشکیل همه گروههای تروریستی‌ هستند که ترامپ در یک ادعای مضحک آنها را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داد.  باعث تأسف است که چنین فردی بر ملت متمدن و صلح طلب آمریکا حکومت می کند.

 ترامپ از زمان مبارزات انتخاباتی کینه خود را از توافقی که جهان آن را به عنوان پیروزی دیپلماسی شناسایی کرده است اعلام کرده بود و حتی پس از بدست گرفتن زمام امور در آمریکا برخلاف نص صریح برجام نه تنها رسما و علنا علیه برجام موضعگیری نموده‌بود، بلکه در عمل نیز از اجرای تعهدات ایالات متحده جز در موارد شکلی امتناع می‌کرد. جمهوری اسلامی ایران این موارد را طی نامه‌های متعدد در برجام ثبت کرده که نشان دهنده سوء نیت دولت کنونی آمریکا در رابطه با برجام و نقض مستمر آن توسط آن دولت است. لذا اقدام رییس جمهور آمریکا تحول جدیدی نیست و به معنی پایان حضور مزاحم آمریکا در برجام است. البته برجام یک توافق چندجانبه است که توسط قطعنامه شورای امنیت با رای همه اعضای شورا به تصویب رسیده و بر خلاف ادعای رییس جمهور آمریکا، تنها توافق رییس جمهور قبلی نیست که رییس جمهور بعدی بتواند از زیر بار اجرای آن شانه خالی کند.

این اقدام رییس جمهور ایالات متحده تنها منحصر به برجام نیست، بلکه قانون گریزی و نقض عهد به عنوان یک رویه ایالات متحده در این دوره درآمده و از توافق تغییرات آب و هوا تا توافق همکاری‌های اقیانوس آرام را در برمی‌گیرد. ولی به دلیل اجماع جهانی و استحکام درونی برجام، خروج رسمی و علنی ایالات متحده شانزده ماه به درازا کشید. 

خروج ایالات متحده از برجام بیش از آن‌که باعث بی‌اعتباری هرچه بیشتر ایالات متحده در صحنه جهانی شود، مبانی روابط بین‌المللی در جهان کنونی و اعتبار توافقات دو جانبه با آمریکا و چندجانبه با حضور آمریکا را به شدت زیر سوال برده و نظم حقوقی جهانی را با خطر جدی مواجه ساخته است. 

ایران برخلاف آمریکا همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و اصل وفای به عهد را از اصول بنیادین دینی خود و قواعد مسلم و زیربنایی حقوقی بین‌الملل می‌داند. پایبندی ایران به برجام توسط تنها مرجع شناخته شده بین‌المللی که در برجام نیز به عنوان مرجع نهایی شناخته شده است ۱۱ بار تایید شده و کلیه دولت‌های عضو به شمول ایالات متحده مکررا به آن اذعان کرده‌اند. ادعاهای بی‌اساس و نمایش‌های مضحک تبلیغاتی هیچ ارزش و اعتباری در برجام ندارد به ویژه آن که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از اتهامات ترامپ و همدستانش مجددا پایبندی ایران را تأیید کرده است.  

ایران به عنوان کشوری که  به تعهدات حقوقی خود پایبند است، اقدام ایالات متحده به خروج از برجام را طبق مقررات و مفاد برجام پیگیری نموده و در صورتی که خروج آمریکا از برجام جبران نگردد و منافع کامل مردم ایران بر اساس برجام به شکلی که مقام معظم رهبری در سخنان مهم ۱۹ اردیبهشت ۹۷ خود مشخص فرمودند تضمین نشود، حق قانونی خود را در اقدام متقابلی که خود به مصلحت بداند اعمال خواهد کرد. سایر طرف‌های برجام و به ویژه سه کشور اروپایی موظفند اقدامات لازم را برای حراست از برجام و اجرای تعهدات خود -- که حتی در زمان حضور شکلی ایالات متحده در برجام به دلیل مزاحمت‌های رژیم ترامپ از اجرای کامل آن ناتوان بودند – را بدون هیچ قید و شرطی از مرحله وعده‌ به مرحله اجرا درآورند. 

هیچیک از مفاد برجام و چارچوب زمانی آن که موضوع مذاکرات ۱۲ ساله بوده، به هیچ شکلی قابل مذاکره نیست.  ایالات متحده که با دخالت‌ها و سیاست‌های غلط خود منطقه ما را به آتش افراط و تندروی تروریستی و ویرانی و جنگ و کودک کشی گرفتار کرده‌، نمی‌تواند نسبت به حضور قانونی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خود و حمایت مؤثر ایران از مردم سوریه و عراق برای سرکوب افراطیون دست‌پرورده اذنابش تعیین تکلیف کند. آمریکا و متحدانش که با حمایت از رژیم صدام و تجهیز او به سلاح شیمیایی و پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارها هشت سال مردم ایران را هدف قرار دادند و دسترسی ایران به هرگونه ابزار دفاعی را مسدود نموده و امروز نیز با فروش صدها میلیارد دلار جنگ‌افزارهای پیشرفته سرمایه‌های منطقه را بلعیده و منطقه ما را به انباری از باروت تبدیل کرده‌اند نمی‌توانند ابزار مشروع دفاعی جمهوری اسلامی ایران و منجمله دفاع موشکی ما -- که برای حمل سلاح‌های متعارف با توجه به تجارب تلخ جنگ تحمیلی طراحی شده‌اند -- محدودیتی قائل شوند؛ چنین اقدامی خلاف صریح اصول حقوق بین‌الملل و حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در ماده ۵۱ منشور ملل متحد است.

همانگونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ اعلام کردند وزیر امور خارجه موظف شده است تا اقدامات لازم را برای گرفتن تضمین‌های لازم از بقیه اعضای برجام و سایر شرکای اقتصادی کشور پیگیری کند و نتیجه را فورا گزارش نماید. همچنین رییس سازمان انرژی اتمی موظف شده است که کلیه آمادگی‌های لازم برای ورود به مرحله غنی سازی صنعتی بدون هیچگونه محدودیت و با استفاده از آخرین پیشرفت‌های تحقیق و توسعه دانشمندان غیور هسته‌ای کشور را فراهم نماید.

مردم ایران با اطمینان و آرامش مسیر پیشرفت و سازندگی را ادامه داده و دولت تمام تمهیدات لازم برای همه شرایط را درنظر گرفته است.  جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری امن و پرقدرت که امنیت و توسعه اقتصادی اش درون زا و مرهون مشارکت و مقاومت هوشمندانه مردم متمدن و  دلاور ایران است، خواهان تعامل سازنده و عزتمنداند با جهان است و با اجرای برجام علیرغم عهدشکنی‌های مستمر آمریکا نشان‌داده است که شریکی مطمئن و متعهد برای تمام کسانی است که آمادگی همکاری مبتنی بر منافع مشترک و احترام متقابل را دارند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین