کد خبر: ۵۲۲۹۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵

راکعی: به هیچ اجباری معتقد نیستیم/مسئله خشونت و اسیدپاشی به زنان را از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم

دومین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش، صبح امروز به منظور اصلاح اساسنامه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
فاطمه راکعی دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نو اندیش در این کنگره ضمن اشاره به دستاوردهای جمعیت در سالهای گذشته، گفت: دومین راکعی: به هیچ اجباری معتقد نیستیمکنگره را در شرایطی آغاز می کنیم که وضعیت زنان در برخی زمینه ها نتیجه مثبت و برخی موارد نتیجه منفی داشته است. خوشبختانه شاهد افزایش میزان مشارکت سیاسی و اجرایی زنان و همچنین ارتقای سطح مدیریتی زنان هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس تلاش های جمعیت و سایر احزاب همسو بود که توانستیم به سهم ۳۰ درصدی زنان در شورای شهر و مجلس دست پیدا کنیم. البته در دولت هم غیر از کابینه در سایر سطوح تا حدودی سهم زنان تحقق یافت. از سوی دیگر زنان توانستند در شهرداری تهران در امور اجرایی بیشتر گام بردارند. قصد ما این است که در انتخابات بعدی روی سهم ۵۰ درصدی زنان در لیست ها تلاش کنیم.

راکعی با بیان اینکه در حال حاضر احزاب سراسری باید بیشترین نقش را در راستای افزایش حضور زنان در مدیریت ایفا کنند، افزود: حضور زنان مسئله ای است که به همه جامعه مربوط می شود و در تسریع روند توسعه نقش اساسی دارد، باید همه احزاب خود را در این زمینه موظف بدانند.

راکعی تصریح کرد: اما احزاب سیاسی در این رابطه گام موثری و مورد انتظار را برنداشته‌اند. متاسفانه شاهدیم در حال حاضر زنان در احزاب مهم و در سطوح بالای تشکیلاتی حضور کم رنگی دارند و در بسیاری از احزاب زنان حتی در سطح کمیته هم نقش ندارند. اگر هم کمیته‌ای وجود دارد، فاقد هرگونه ساختار و تشکیلاتی است. در همین راستا در پی آن هستیم که قبل از اولین انتخابات تحولات اساسی در این رابطه صورت دهیم و کمیته های زنان را در احزاب فعال کنیم. در کمیته زنان خانه احزاب به شدت در این خصوص فعال شدیم.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با اشاره به تلاش های جمعیت در زمینه ارتقای آموزش، سلامت، فرهنگ و بهداشت زنان در مناطق محروم و نتایج امیدوار کننده ای آن، افزود: شوراهای جمعیت در شهرستانها در حال شکل‌گیری است و در اکثر استان‌ها نمایندگی ها دایر شده است و دبیران پر تلاشی داریم. اما این تلاش ها باید گسترده تر شود و نیاز به یک شتاب فزاینده است. امیدواریم با افزایش تلاش‌ها و دقت نظر افق های گسترده تری در سراسر کشور پیش رو داشته باشیم.

راکعی در رابطه با مسایل منفی که جامعه زنان با آن روبه‌رو است، گفت: اما در این میان با مسایل منفی سخت و کمر شکن هم روبه رو هستیم. آنچه هنوز با آن مواجه هستیم و حتی یک مورد از آن هم سخت و کمرشکن است، برخوردهای از بالا به پایین برخی آقایان است. حتی گاهی این برخوردها از سوی نهادهای انتظامی هم دیده شود، من ریشه این برخوردها و مواضع را در عقاید اقلیتی می دانم که تفکراتشان در رابطه با زنان با تفکرات اسلام و بنیان گذار جمهوری اسلامی اختلاف های بنیادی دارد.

به گزارش ایسنا، راکعی با اشاره به برخوردهایی که اخیرا گشت ارشاد با زنان کرده است، ادامه داد: در رابطه با بحث پوشش زنان برخی هنوز پس از چند دهه به رویکرد خود اصرار دارند با آنکه باید بعد از چند دهه اصرار از نتایج پند گرفته باشند چرا که روش‌ها جواب نداده است. باید اجازه دهند ما به عنوان زنان نواندیش در چارچوب اسلام در این زمینه کار کنیم، همان چیزی که امام بر آن تاکید داشتند و ما این همه در راه آن شهید دادیم تا استمرار پیدا کند. جمعیت باید در چارچوب اساسنامه به رغم همه مشکلات به وظایف خود در این زمینه پایبند باشد.

وی افزود : در رابطه با حجاب اجباری ما به هیچ اجباری معتقد نیستم در اسلام حتی در مورد نماز که جزوی از واجبات هست هم اجباری وجود ندارد. به هر حال حجاب به هر دلیلی به صورت قانون درآمده است. اما این برخوردها مسایلی که در این زمینه وجود دارد را تشدید می کند. شیوه برخورد این چنینی به حل مسئله کمک نمی کند و باید مسئله به صورت قانونی حل شود و نباید این را به عنوان اجبار در قانون لحاظ کنند. ما به برخورد ضربتی با زنان اعتقاد نداریم.

راکعی با اشاره به پدیده اسید پاشی زنان گفت: مسئله بعدی بحران منزجر کننده اسید پاشی است که در برخورد صریح و قانونی با آن اشکالات اساسی وجود دارد و جمعیت تلاش می کند از طریق مجلس این مسأله را پیگیری کند.

وی ادامه داد: مسئله بعدی هم خشونت در خانواده و عدم امنیت زنان در محیط کاری، است که به واقع آزار دهنده بوده و باید فکری برای آن شود. اقدام فرهنگی و قانونی صورت گرفته و برای پایان این مسئله هم اندیشی شود. متاسفانه برخی می خواهند این گونه برخوردها با زنان تبدیل به  هنجار شود.

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش مسئله بعدی را عدم باور به توانمندی زنان خوانده و گفت: جامعه این گونه فکر نمی کنند بلکه این همان نگرش مردسالار سنتی است که اعتقاد به خشونت در برخورد با مسایل زنان دارند. برخی سعی می‌کنند این ایده را همگانی کرده و گسترش دهد.

وی ادامه داد: برخی می خواهند توانمندی زنان را در حوزه اجرایی زیر سوال ببرند. از وقتی حضور ۳۰ درصدی زنان محقق شده است، زنان را در محیط کار زیر ذره‌بین می برند. این نباید هراسی در دل زنان ایجاد کند. توانمندی زنان باید به یک باور تبدیل شود و علی‌رغم اختلاف نظرها در جامعه زنان باید بتوانیم به عنوان خانواده و جمعی بزرگ این توانمندی‌های هم را بشناسانیم و پر رنگ نشان دهیم.

راکعی با بیان اینکه رتبه جهانی ایران در زمینه شکاف جنسیتی بسیار پایین است، ادامه داد: ما از  سایر کشورهای منطقه در این زمینه بسیار عقب هستیم و با وجود این همه زنان توانمند فرهیخته و اندیشمند باز هم شرایط اینگونه است و باید این روند تغییر کند.

وی معضل بعدی را عدم ارتباط تعریف شده و تشکلات سیاسی زنان با مراکز و جامعه بین المللی خواند و گفت: این یکی از مواردی است که به شدت در اساسنامه روی آن تاکید شده است و نباید از این مسئله غافل شویم و لازم است فعالیت های خود را در این زمینه گسترش دهیم، اما به علت مسایل داخلی از آن غافل شدیم.

راکعی در انتها به اهمیت تلاش جمعیت در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: باید با مسائل اجتماعی و سیاسی عمیق‌تر برخورد کنیم. تک تک کلماتی که در عنوان جمعیت آمده است معنا دارد. ما جمعیتی هستیم متشکل از زنان که همه مسلمانان بوده و نو اندیش هستند. باید برای جامعه این مفاهیم را مشخص کنیم. ما حزبی هستیم که در چهارچوب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و حق داریم قوانین را نقد کرده و فعالیت کنیم و در همین راستا بر تلاش‌های خود خواهیم افزود.

راکعی با اشاره به برجام و اتفاقات اخیر در این زمینه گفت: باید با صدور بیانیه یا هر روش دیگری موضع خود را نسبت به مصالح مردم، برجام و مسائلی که در این زمینه وجود دارد اعلام کنیم. همچنین در مورد فرهنگ تشکیلاتی، اخلاق سیاسی باید پیشگام و موثر باشیم و در نهادینه شدن اخلاق سیاسی در فضای سیاسی کشور نقش اساسی ایجاد کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
اجبار فقط اجبار قانونی نیست. اجبار عرفی هم داریم. فقط خود شما سر دختر خردسال خود چادر و مقتعه کردید یعنی این شیوه را به او تحمیل کردید و مشکل اصلی هم همین است. حالا چون اعتقاد به برخورد ضربتی ندارید ژست روشنفکری نگیرید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین