کد خبر: ۵۲۳۵۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
تشدید موج انتقادات از تصمیم ترامپ برای خروج امریکا از برجام

گاردین: اروپا وظیفه دارد برای حفظ برجام، در برابر ترامپ بایستد /نشنال اینترست: تصمیم ترامپ درباره توافق هسته‎ای، تبعات بزرگ جهانی دارد

اکنون تجارت ۲۵ میلیارد دلاری میان اتحادیه اروپا و ایران در معرض خطر قرار گرفه است. اما در حقیقت، خطر فراتر و بیشتر از آن است. ترامپ می خواهد کاری کند که روحانی و میانه روها در ایران تضعیف شوند. چشم انداز این مسیر بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه و اغاز مسابقه ای تسلیحات هسته ای در خاورمیانه است. /ایران عراق نیست، تلفات جنگ با ایران ویرانگر خواهد بود
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه «گاردین» در سرمقاله ای انتقادی نسبت به تصمیم اخیر ترامپ برای خارج کردن امریکا از برجام با اشاره به این که اکنون وظیفه اتحادیه اروپاست تا در قابل تصمیمات ترامپ درباره ایران در برابر رییس جمهوری امریکا بایستد، می نویسد: «اکنون ترامپ به متحدان قدیمی امریکا در منطقه پیوسته است. خط مشی او باعث ایجاد هرج و مرج بیشتر و ناامیدی نسبت به برقراری صلح در خاورمیانه می شود.»

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ گاردین افزود: خروج امریکا از برجام با تصمیم ترامپ، چالش های پیچیده ای را برای اروپا به ویژه بریتانیا ایجاد می کند. این اقدام بی پروای امریکا، سبب می شود تا از نظر ژئوپولیتیک وضعیت نگران کننده و شکنندای ایجاد شود. اکنون دموکراسی های اروپایی خود را در برابر متحد اصلی شان یعنی امریکا می بینند؛ متحدی که تا پیش از این در مورد مسائل اساسی امنیتی و صلح در خاورمیانه با چالش های مشابه اروپایی ها مواجه بود. 

گاردین: اروپا وظیفه دارد برای حفظ برجام، در برابر ترامپ بایستد /نشنال اینترست: تصمیم ترامپ تبعات جهانی دارد

با تصمیم اخیر ترامپ بار دیگر تحریم های امریکا علیه ایران اعمال می شود. این موضوع تنش میان کشورهای اروپایی با واشنگتن را افزایش می دهد. حسن روحانی رییس جمهوری ایران اخرین فرصت را برای غرب فراهم کرده است. او گفت که اروپا فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام دارد. او به مکرون رییس جمهوری فرانسه این موضوع را گفت. منظور او این بود که اروپایی ها باید عجله کنند تا برجام حفظ شود. تندروها در تهران چنین مهلتی را نداده اند. آنان خواستار از سرگیری سریع و دوباره برنامه هسته ای ایران هستند. این موضوع می تواند باعث ایجاد بحرانی تازه در منطقه شود. بریتانیا و اروپا سعی می کنند تا در دیدار با مقام های تهران در بروکسل از آن کشور بخواهند که در برجام باقی بماند. این امید وجود دارد که با تمهیدات اروپایی ها ایران بتواند با تولیدکنندگان هواپیما، شرکت های انرژی و سایر شرکت های اروپایی در ارتباط باشد. در سال ۱۹۹۶ میلادی اتحادیه اروپا مقرراتی را برای مصون ماندن شرکت های اروپایی از تحریم های واشنگتن علیه لیبی و ایران اعمال کرد. اروپا همچنین اقدامات مشابهی را در قبال تحریم های امریکا علیه کوبا انجام داد. مکرون و سایر رهبران  اروپایی باید در برابر ترامپ مقاومت کنند. او می خواهد نقش پلیس مالی جهان را بازی کند. در این راستا فرانسه طرحی را برای مجازات متقابل شرکت های امریکایی  فعال در فرانسه ارائه کرده است. اگر واشنگتن بخواهد شرکت های بریتانیایی را مجازات کند دولت «ترزا می» در بریتانیا باید از لاک دفاعی بیرون آمده و موضعی سرسختانه تر در قبال ترامپ در پیش گیرد. اگر رهبری امریکا در برابر متحدان اروپایی قدیمی خود قلدری می کند باید در برابر قدرت امریکا ایستاد، حتی اگر هزینه آن اصطکاک موقتی میان اروپا و امریکا باشد.

این روزنامه در ادامه می نویسد: «اکنون تجارت ۲۵ میلیارد دلاری میان اتحادیه اروپا و ایران در معرض خطر قرار گرفه است. اما در حقیقت، خطر فراتر و بیشتر از آن است. ترامپ می خواهد کاری کند که روحانی و میانه روها در ایران تضعیف شوند. چشم انداز این مسیر بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه و اغاز مسابقه ای تسلیحات هسته ای در خاورمیانه است. در چنین سناریویی اسرائیل نیز بازنده خواهد بود.»

نشریه «نشنال اینترست» نیز در گزارش اصلی خود ضمن اننقاد از موضع ترامپ در قبال برجام اشاره می کند که تصمیم او عواقب وخیم بین المللی خواهد داشت.

این نشریه می نویسد: «ترامپ برای مخاطبان داخلی خود صحبت کرد اما واقعیت آن است که سخنان او درباره خروج آمریکا از  برجام تبعات عمیق بین المللی دارد. ترامپ در کازار انتخاباتی خود وعده داده بود تا برجام که از دید او وحشتناک بوده را به هم بزند. او هر آنچه به میراث اوباما مربوط می شود را از بین می برد. علیرغم ان که اسرائیل قویا از تصمیم ترامپ حمایت می کند بریتانیا، فرانسه و المان چنین نظری ندارند. آنان پیشتر حمایت خود را از برجام اعلام کرده بودند. موضوع هشداردهنده آن است که دولت ترامپ تهدید کرده شرکت های اروپایی که با ایران همکاری می کنند را مشمول مجازات های تحریمی خواهد کرد. این ضربه ای به روابط میان اروپا و امریکا خواهد بود و دست پوتین را تقویت خواهد کرد. فراتر از اروپا مشخص نیست که «کیم جونگ اون» تصمیم ترامپ و پیام او را چگونه تفسیر خواهد کرد. ترامپ می خواهد به کره شمالی با تصمیم خود در قبال برجام نشان دهد که جدیت دارد اما ممکن است کره شمالی تفسیر متفاوتی داشته باشد و حسی از عدم اطمینان بر مذاکرات امریکا و آن کشور سایه افکن شود».

این نشریه در ادامه می افزاید: «اکنون ایران امریکا را ناقض برجام می داند. امریکا نمی گذارد در ایران سرمایه گذاری انجام شود. پس از بازگشت تحریم ها علیه ایران احتمالا تهران محدودیتی برای فعالیت های هسته ای خود قائل نمی شود و هیچ یک از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را مجاز به بازرسی از تاسیسات آن کشور نمی بیند. برخی از نزدیکترین مشاوران ترامپ از جمله بولتون باور دارند که این درگیری آسان است. آنان اشتباه می کنند، ایران کشوری پرجمعیت تر، پیشرفته تر و ثروتمندتر از عراق است. شکست دادن ان کشور راحت نیست. ایران می تواند در یک جنگ منطقه ای منافع اقتصادی متحدان امریکا و خود نیروهای امریکایی را هدف قرار دهد. تلفات جنگ با ایران ویرانگر خواهد بود».

این نشریه در پایان می نویسد «آنچه آشکار است این نکته است که رهبری امریکا در صحنه جهانی ضعیف تر از گذشته است و پس از تصمیم اخیر ترامپ دیگر منافع شهروندان امریکایی در داخل امریکا و منافع امریکا در خارج از آن کشور امن تر از گذشته نخواهند بود. تا زمانی که ترامپ در قدرت باشد توان دیپلماسی امریکا ضعیف تر از گذشته خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
you listend to Marxists and are fucked up in Syria stop stupidity join Israel
|
Canada
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
واقعا که آدم مات میماند از این مارکسیست های روسی ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین