کد خبر: ۵۲۳۸۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
در مسائل سیاسی حرف‌های خود را بزنیم و از رهبری خرج نکنیم

سید احمد خاتمی: بیانیه اخیر، متعلق به آیت‌الله جنتی بود نه خبرگان/ حتی به هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم ارتباطی ندارد / خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: بیانیه اخیری که در ارتباط با برجام صادر شده‌ است بیانیه خبرگان رهبری نبوده و آیت الله جنتی به عنوان رئیس خبرگان از جایگاه حقیقی خودشان این بیانیه را صادر کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
 سید احمد خاتمی در نشست خبری که پیش از ظهر چهارشنبه در محل مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: هفتادمین سالروز اشغال فلسطین همزمان شده با انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف که به حق این روز در تاریخ روز نکبت نام گرفته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی افزود: اقدام تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و اعلام انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس شریف توهین به مسلمانان و تضییع حقوق مردم فلسطین است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در چند روز گذشته بیش از دو هزار و ۸۰۰ نفر از مردم مظلوم فلسطین مجروح و ده‌ها نفر کشته شده‌اند، تصریح کرد: ما مجموعه این جنایات را محکوم می‌کنیم و هر گامی که اشغالگران برمی‌دارند یک گام به سوی نابودی خود نزدیک می‌شوند.

وی در ادامه سخنان خویش ضمن تبریک به مردم عراق برای برگزاری انتخابات در این کشور بیان کرد: نفس مردم‌سالاری جای تبریک و تهنیت دارد و مردمی که چند دهه زیر سلطه استبداد صدام حسین بودند و مدتی هم گرفتار داعش جنایتکار بودند پای صندوق‌های رای رفتند و سرنوشت خود را رقم زدند که امیدواریم مردم عراق با سازندگی کشورشان بتوانند این مردمسالاری را تقویت و تحکیم کنند.

خاتمی پیروزی جریان مقاومت در لبنان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: به رغم تمام تلاش‌هایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام دادند به فضل خدا همه فتنه‌ها ناکام ماند و جریان مقاومت به پیروزی رسید.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از نیمه دوم فرودین ماه سال جاری تاکنون تقریبا ۴۰ روز کمیسیون‌های مختلف این نهاد جلسه داشتند و هیئت اندیشه‌ورز به تعیین کارگروه‌ها پرداخته و موضوعات مختلفی را مورد بررسی قرار دادند. همچنین کمیسیون سیاسی اجتماعی نیز چهار جلسه داشته که این جلسات با حضور کارشناسان و مسئولان مربوطه جلسه تشکیل دادند و مجلس خبرگان رهبری به این صورت نیست که تنها در طول سال یک بار جلسه داشته باشد بلکه کمیسیون‌های این نهاد در تمام سال فعال هستند و به وظایف خود عمل می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به بیانیه اخیر رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: این بیانیه مربوط به مجلس خبرگان رهبری نبود و حتی به هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری هم ارتباطی ندارد و این بیانیه‌ای است که آیت الله جنتی از جایگاه ریاست مجلس خبرگان با سربرگ رئیس مجلس خبرگان صادر کرده است ولی در رسانه‌ها منعکس شد که این بیانیه مربوط به مجلس خبرگان رهبری است که این انعکاس درستی نبود.

امام جمعه تهران تصریح کرد: تعجیلی در ابتدا صورت گرفت که سایت خبرگان بیانیه را به نام خبرگان رهبری در این سایت درج کرد ولی بلافاصله اصلاح شد که این بیانیه مربوط به رئیس مجلس خبرگان رهبری است.

خاتمی ادامه داد: مجلس خبرگان زمانی که بیانیه‌ای صادر می‌کند بر بند بند آن نسبت به موضع خود تصریح می‌کند ولی در بیانیه اخیر کلمه‌ای از مجلس خبرگان نیامده و تنها ریاست مجلس خبرگان به عنوان یک صاحب نظر بیانیه صادر کرده‌اند.

وی اضافه کرد: انتظار بر این بود کسانی که می‌خواستند اظهارنظر کنند اصلاحات را هم در نظر می‌گرفتند ولی برخی افراد به دنبال تخریب خبرگان بودند تا بیانیه‌ای که از سوی این نهاد نیست به نام آن تمام کنند و سرمایه نظام را بکوبند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان بیان کرد: طبق قانون اساسی در کشور همه افراد در مسائل جزئی و کلی کشور حق اظهارنظر دارند و رئیس مجلس خبرگان رهبری هم اظهارنظر دارد و این که گفته می‌شود مجلس خبرگان دخالت در دیپلماسی کرده سخن شایسته‌ای نیست زیرا که این بیانیه تنها بیانیه رئیس مجلس خبرگان بوده و ایشان نظرشان را بیان کردند و دخالت زمانی صورت می‌گیرد که نهاد یا شخصی با اعمال قدرت بخواهد مسیری را تغییر دهد و باید گفت که فرهیختگان در اظهارنظر آزاد هستند و توصیه را نمی‌توان عنوان دخالت نام گذاشت.

خاتمی گفت: اعضای خبرگان در جایگاه حقیقی خود بر همه زمینه‌ها حق اظهارنظر دارند و در جایگاه حقوقی‌شان نیز هر جایی که صلاح باشد اظهارنظر می‌کنند.

وی ادامه داد: آیت الله جنتی حرفی زد و بقیه هم اظهارنظر کردند و ایشان از عنوان ریاست خبرگان استفاده کردند و نه موافقت و نه مخالفت هیچ کدام در صحنه نیامده و مطرح نشده که رویکرد ایشان نشان داده شود و اگر کمی به این بیانیه دقت کنیم متوجه خواهیم شد برخی از مفاد آن را همه قبول دارند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان افزود: در یکی از مفاد این بیانیه آمده است که آمریکا عهدشکنی کرده و به اروپایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد و این نکات را همه قبول دارند ولی با این وجود رهبری فرصتی به اتحادیه اروپایی داده است که موارد لازم را قبول کنند و بعد از آن مورد بررسی قرار بگیرد و سخن آیت الله جنتی نیز مبنی بر این بود که چرا تعهد و تضمین حقوقی در برجام در نظر گرفته نشد که ریاست جمهوری آمریکا به راحتی بتواند آن را زیر پا بگذارد.

وی افزود: رئیس مجلس خبرگان در پیامی از زحمات طاقت‌فرسای مذاکره‌کنندگان تجلیل و تقدیر کرده و عنوان کردند زحمات مذاکره کنندگان جای انکار ندارد و رهبری در سخنانشان مذاکره کنندگان را امین دانستند و این یک معنا دارد که مذاکره کنندگان می‌خواستند چنین تعهدی را بگیرند ولی نتوانستند. نخواستن در کار نبوده بلکه نتوانستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: انتظار می‌رود طرفین در سخنان خود از رهبری خرج نکنند زیرا که سخنان رهبری مشخص است و ایشان در این ارتباط هم تایید هم تذکر و هم گله داشتند و نباید گزینشی با فرمایشات رهبری روبرو شد و در مسائل سیاسی باید حرف‌های خودمان را بزنیم و از رهبری خرج نکنیم.

امام جمعه تهران گفت: در چند روز اخیر دو طرف به صورت صریح حرف‌هایشان را زدند و آیت الله جنتی نیز از جایگاه خودشان به صراحت موضع گرفتند و برخی نقد هم مطرح شد که برخی از نقدها توهین‌آمیز و اهانت‌بار بود که این گونه نقدها در شان فرهیختگان نبود که جایگاه مجلس خبرگان و آیت الله جنتی را با استدلال‌های غلط زیر سوال ببرند و با استدلال‌های ناشایست دست به توهین بزنند.

آیت الله خاتمی از رسانه‌ها خواست که عدالت رسانه‌ای را در نظر بگیرند و نقدها را منصفانه و مودبانه بیان کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خویش گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم و شایسته است بگومگوها کنار گذاشته شود و نقدها را به عنوان دخالت بارگذاری نکنیم و به مصلحت نظام و مسئولان است که فضای نقد باز باشد و خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست همه سلایق باید به نظرات مختلف توجه کنند و به چارچوب دین و ارزش‌های کشور پایبند باشند.

منبع: ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
هر کس به اعتبار پست یا عنوانی که دارد اگر اظهار نظر کند (در سربرگ آن نهاد و با عنوان رییس ....) آن نظر مربوط به آن دستگاه است نه آن شخص حقیقی. این امر بسیار بدیهی است.
اگر ایشان میخواستند نظر شخصی خود را بدهند نباید از عنوان خود و نیز سربرگ نهاد مربوطه استفاده میکردند.
فرمایشات آقای خاتمی صرفا توجیه یک عمل نادرست است.
ناشناس
|
Austria
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
حالا که آثار مخرب بیانیه رو شده بقیه اعضا خودشون رو کنار کشیدن؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین