کد خبر: ۵۲۶۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

تعطیلی ۶۰ مرغداری و مرکز غیرمجاز پرورش ماهی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال تاکنون ۶۰ مرغداری‌، مرکز تکثیر و پرورش ماهی و دیگر مراکز غیر مجاز با حکم قضایی تعطیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
علیرضا رفیعی‌پور در آیین معارفه مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه حوزه بهداشتی و کنترل بیماری‌های دامی و نظارت بر فرآورده‌ها و محصولات دامی از وظایف سازمان دامپزشکی است، اظهار کرد: سال گذشته در حوزه بیماری های خطرناک دام از جمله تب برفکی، تب مالت، هاری و شاربن حوزه دامی بیش از ۳۸ درصد بیماری‌ها کاهش یافت.

وی افزود: در حوزه نظارت‌های بهداشتی محصولات دامی از جمله گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، عسل و شیر به صورت مستمر نظارت صورت می‌گیرد که محصول سالم و با کیفیت لازم در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن شیر خام، بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ و حدود ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور با نظارت دامپزشکی، کاملا سالم و بهداشتی تولید می‌شود و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد که نظارت‌ها بر تمامی محصولات تولیدی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از محصولات تولیدی صادر می‌شوند که سالانه میزان صادرات مرغ، تخم‌مرغ، عسل و لبنیات به طور متوسط بیش از دو میلیون تن است و خوشبختانه چهارمحال و بختیاری جزو استان‌هایی است که در حوزه آبزیان و شیر خام از موقعیت خوبی برخوردار است.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کشور از دو سال گذشته آغاز شد، تصریح کرد: خوشبختانه طی روزهای گذشته هیچ کانونی گزارش نشد و تلاش می‌شود با اپیدمی آنفلوآنزا مواجه نشویم، گرچه ممکن است به صورت تکی و انفرادی کانونی گزارش شود.

وی با اشاره به اینکه این سازمان تا حدودی توانسته جلوی طغیان بیماری را بگیرد، تاکید کرد: امسال تمامی دستگاه‌ها با اقداماتی که انجام می‌شود باید تلاش کنند جلوی طغیان و اپیدمی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را بگیرند که در این میان اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها نقش مهمی در کنترل آن دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با همکاری محیط زیست کشور تالاب‌ها، آبگیرها و سدهایی که محل فرود پرندگان مهاجرهستند و به گونه‌ای می‌توانند بیماری را اشاعه دهند نیروهای دامپزشکی به صورت منظم از پرندگان بومی، صنعتی و مهاجر آن منطقه نمونه‌برداری می‌کنند تا چرخش ویروس کنترل شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری چهار فصل و از سال ۷۸ وارد کشور شده است، بیان کرد: طی این سال‌ها این بیماری به تمامی استان‌های کشور منتقل و آلوده به این ویروس شده‌اند که متاسفانه امسال در اوایل اردیبهشت‌ماه یک خانم در استان کرمان بر اثر این بیماری فوت کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: امکان تشخیص، درمان و واکسیناسیون در این بیماری خطرناک، مرگ‌آفرین و مهلک وجود ندارد و تنها راه کنترل آن تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی صحیح به مردم است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون علم دامپزشکی نتوانسته برای تشخیص این بیماری کاری انجام دهد، توصیه کرد: به هیچ عنوان کشتار دام به جز در کشتارگاه انجام نشود و افراد از کنه فاصله بگیرند زیرا امکان انتقال این بیماری به انسان وجود دارد که تنها با انجام این اقدامات تب کریمه کنگو کنترل می‌شود.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه ۶۳۰ واحد از بین رفته بر اثر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور در حال احیا شدن است، تصریح کرد: از ابتدای امسال سه هزار تن تخم مرغ از کشورهای اوکراین، آذربایجان و ترکیه وارد کشور شده است که این میزان یک تا سه درصد مصرف کشور را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفولانزا در حال حاضر تحت کنترل است، ادامه داد: امسال در برخی از استان‌های کشور گزارشاتی از تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان صورت گرفت، در صورتی که با انجام آزمایشات مشخص شود ویروس خطرناک است اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌‎ای انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: هر نوع فضا و مکانی که در حوزه فرآورده‌های خام دامی به صورت غیر مجاز و بدون پروانه فعالیت می‌کنند و با سلامت مردم در ارتباط است از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود که امسال تاکنون ۶۰ مورد از مرغداری‌ها، مراکز تکثیر پرورش ماهی و دیگر مراکز غیر مجاز با حکم قضایی نسبت به تعطیلی یا پلمپ آن‌ها اقدام شده است.

وی گفت: روزانه بیش از ۱۵۰ تن گوشت گرم و در سال بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد وارد کشور می‌شود که از ۲۷ کشور دنیا امکان واردات وجود دارد که هیچ نگرانی از لحاظ کمبود گوشت در بازار وجود ندارد.

رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: گرانی گوشت ممکن است ناشی از افزایش قیمت نهاده‌ها و عدم فروش دام توسط دامدار باشد که بخشی از گوشت مورد نیاز مردم از طریق واردات تامین می شود، در صورتی که بتوان شرایط صادرات را مهیا کرد تا بیش از ۱۰ هزار تن صادرات پیش‌بینی می‌شود اگر آنفلوآنزا در کشور وجود داشته باشد امکان صادرات وجود ندارد.

به گزارش ایسنا،وی با اشاره به وجود یک هزار و ۲۰۰ کشتارگاه در کشور، گفت: از این تعداد ۶۰۰ کشتارگاه صنعتی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین