کد خبر: ۵۲۶۷۲۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۳

کوچ هنرمندان از یک سازمان دولتی

سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی درباره اینکه چرا کارگاه هنرمندان در فضای این سازمان دیگر فعال نیست، گفت: سیاست قبلی معاونت صنایع دستی در مقطع کوتاهی این بود که فضای این بخش شلوغ باشد. معیاری برای شلوغی این بخش هم در نظر گرفته نشده بود. از طرفی معیاری برای مهارت کاری هنرمندان مشغول در این بخش نیز وجود نداشت.
آفتاب‌‌نیوز :
مرضیه ترکمانیان در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه چرا هنرمندانی که در فضایی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشغول به کار بودند، بعد از افتتاح نمایشگاه دائمی صنایع دستی دیگر در آنجا فعالیت نمی‌کنند، توضیح داد: در زمان مدیریت بهمن نامورمطلق ـ معاون سابق صنایع‌دستی ـ این صحبت مطرح شد که برخی از هنرمندان صنایع‌دستی به صورت موقت در بخشی از سازمان مشغول به کار باشند اما بعد از مدتی بدون هیچ ضابطه‌ای گسترش پیدا کردند.

او ادامه داد: اگر هنرمندان در این بخش فعال می‌ماندند، دسترسی بازدیدکنندگان به ویترین‌های نمایشگاه دائمی صنایع دستی که اخیرا افتتاح شد، محدود می‌شد زیرا عملا هنرمندان پوششی محسوب می‌شدند که جلوی آثار موجود در نمایشگاه را می‌گرفتند و معاونت صنایع دستی نیز برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی هزینه کرده بود. از طرفی قرار نبود این هنرمندان مادام‌العمر در این فضا فعالیت کنند.

آثار نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی به‌روز می‌شوند 

سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی همچنین درباره اینکه آثار موجود در این نمایشگاه به صورت دائمی است یا جابه‌جا می‌شود؟ گفت: سعی می‌کنیم آثار نمایشگاه دائمی صنایع دستی را هر چند وقت یک‌بار به‌روز کنیم و بخشی از آثار کلاسیک و بخشی از آثار جریان نوگرا در این حوزه را به نمایش بگذاریم. برخی از آثار موجود در این نمایشگاه نشان ملی مهر اصالت که به عبارتی می‌تواند حمایت مادی و معنوی از هنرمندان باشد، دارند. ما نیز درصدد هستیم در حد توان، کارهای هنرمندان را شناسایی کنیم و آثار تولیدی‌شان را از آنها بخریم.

ترکمانیان همچنین درباره چگونگی انتخاب آثار هنرمندان برای نمایش در نمایشگاه دائمی صنایع دستی اعلام کرد: اولویت معاونت صنایع دستی برای انتخاب آثار هنرمندان در این نمایشگاه از جمله اصالت و تکنیک است و ما نیز در این زمینه وسواس به خرج داده‌ایم. همه‌ی آثاری که نشان ملی دریافت کرده‌اند لزوما فاخر نیستند اما استانداردهای لازم را برای دریافت آن دارند. ما در برخی از کارهای مدرن نیز نقش‌مایه‌های اصیل را نمی‌بینیم در حالی که این آثار با خلاقیت و نوآوری همراه هستند و در زُمره رشته‌های صنایع دستی به حساب می‌آیند. بخش دیگری از آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه دائمی صنایع دستی نیز سنتی هستند و مولفه‌های لازم نیز در آنها لحاظ شده است.

او اضافه کرد: آثار فعلی در نمایشگاه دائمی صنایع دستی به مدت دو سال به نمایش گذاشته می‌شود و بعد از داوری آثار هنرمندان در دوسال آینده برای دریافت نشان ملی، این آثار نیز جابه جا می‌شوند.  مردم نیز می‌توانند با بازدید از نمایشگاه دائمی، صنایع دستی در دسترس را ببینند و با توجه به توانایی خود نسبت به خرید آنها از هنرمندان اقدام کنند.   

صحبت‌هایی برای راه‌اندازی موزه صنایع‌دستی

سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی درباره این نمایشگاه توضیح داد: زمانی که سازمان میراث فرهنگی هنوز ادغام نشده بود طبقه اول سازمان که در میدان ولیعصر بود را به نمایشگاه دائمی مشابه همین نمایشگاه مستقر در سازمان تبدیل و کارهای بومی استان‌ها آنجا به نمایش گذاشته شده بود که دو سال بعد آثار به ساختمانی در ولنجک منتقل شد. آن زمان تیم کارشناسی داشتیم که به استان‌ها سفر می‌کردند و صنایع دستی می‌خریدند. حتی در بین آن آثار، کارهایی از هنرمندانی که در قید حیات نیستند نیز داریم. همه‌ی این آثار بعد از ادغام صنایع دستی با سازمان میراث فرهنگی به سعدآباد منتقل شد.

ترکمانیان بیان کرد: چند سالی است که معاونت صنایع دستی مُصِر است این آثار را به جایی که متمرکز هستیم، برگرداند. زمانی که آقای نامور مطلق معاون صنایع دستی بود نیز سعی کردیم این کار انجام شود اما چون فضای کافی برای نگهداری آثار نداشتیم این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر نیز صحبت شده تا فضایی در سعد آباد اختصاص داده شود و بتوانیم موزه صنایع دستی را راه‌اندازی کنیم.  

به گزارش ایسنا، نمایشگاه دائمی صنایع دستی قبل از ماه مبارک رمضان با حضور علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پویا محمودیان سرپرست معاونت صنایع دستی و جمعی از مسوولان و هنرمندان این حوزه در بخشی از فضای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد.  


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین