کد خبر: ۵۲۷۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۵

هیچ قرارداد خارجی در مناطق آزاد متوقف نشده است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد که علی رغم خروج آمریکا از برجام تاکنون هیچ قرارداد خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متوقف نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
مرتضی بانک در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با آخرین وضعیت قراردادهای خارجی مدنظر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: تاکنون قراردادی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با خروج آمریکا از برجام متوقف نشده است.

وی ادامه داد: به طور مثال یک شرکت اروپایی در بندر انزلی سرمایه گذاری معادل ۲۰ میلیون دلار انجام داده است و با جدیت نیز فعالیت های مرتبط با این قرارداد را پیگیری می کند و خللی نیز در روند کار ایجاد نشده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام میزان سرمایه گذاری خارجی مورد توافق طی پنج سال گذشته در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، خاطرنشان کرد: میزان سرمایه گذاری خارجی مورد توافق طی پنج سال گذشته رقمی معادل ۵ میلیارد دلار است که تاکنون حدود ۸۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است.

بانک همچنین با بیان اینکه سیاست های بین المللی، سیاست های داخلی و مسائل اقتصادی و اجتماعی از جمله موضوعات مهم در جذب سرمایه گذار خارجی است، گفت: زمانی یک سرمایه گذار خارجی اقدام به فعالیت و سرمایه گذاری خواهد کرد که بداند در سیاست های بین المللی با چالش رو برو نمی شود و می تواند با ثبات فعالیتش را انجام می دهد.

بعد از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ شرایط به نحوی رقم خورد که برخی شرکت‌های بزرگ تمایل خود را برای حضور در ایران یا عقد قرارداد با جمهوری اسلامی اعلام کردند که در پی آن نیز قراردادهای بزرگی بسته شد؛ اما اکنون با مواضع دولت جدید امریکا، ادامه حضور این شرکت‌ها با مسائل مختلفی گره خرده است.

هرچند این نکته را هم نباید نادیده گرفت که برخی دیگر از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که بلندمدت بودن قراردادهای تجاری ایران با شرکت‌های بزرگ مانع جدی سر راه دونالد ترامپ است. از سوی دیگر عدم حمایت اتحادیه اروپا و چین و روسیه نیز موجب شده نه تنها دولت آمریکا سر دوراهی قرار گیرد بلکه هزینه خروج از برجام را برای این کشور افزایش دهد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین