کد خبر: ۵۲۷۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

شهیون یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران / تصاویر

شهر دزفول یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایرانی است که در استان خوزستان واقع شده است. جاذبه های طبیعی بسیاری در این شهر جلوه گری می کنند که در طول سفرتان قطعا می تواند حالتان را عوض کند، یکی از این جاذبه های برجسته در این شهر دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز است.
آفتاب‌‌نیوز : شهر دزفول یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایرانی است که در استان خوزستان واقع شده است. جاذبه های طبیعی بسیاری در این شهر جلوه گری می کنند که در طول سفرتان قطعا می تواند حالتان را عوض کند، یکی از این جاذبه های برجسته در این شهر دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه های ایران لقب گرفته و در ۱۵ کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته است.

دریاچه شهیون دزفول
دریاچه شهیون یا دریاچه پشت سد دز یکی از جاذبه های بی نظیری است که در منطقه شهیون دزفول در استان خوزستان در شمال غربی این شهر واقع است. منطقه شهیون دزفول با مساحت بالغ بر ۳۰۲ کیلومترمربع از توابع شهرستان دزفول است و از دزفول تا شهیون حدود ۷۵ کیلومتر راه آسفالته وجود دارد که دسترسی به این منطقه را راحت تر می کند. جاده‌های فرعی آسفالته شده و شنی علاوه بر جاده اصلی امروزی وجود دارد که باعث اتصال روستاهای پیرامون به جاده اصلی است.

شهیون یکی از زیباترین دریچه‌های ایران / تصاویر

عمق دریاچه شهیون در برخی نواحی به ۵۰ متر نیز می رسد و مساحت این دریاچه حدود ۶۰۰۰ هکتار است. عمق آن بسته به میزان بارشی که در طول سال وجود داشته نیز متغییر خواهد بود. یکی از خصوصیات مهم در این منطقه وجود دره های پر عمق و دیدنی از وجود دارد که مناظر زیبای دیدنی فوق العاده ای را پدیده آورده است و در شمال منطقه آغاجاری به وجود آمده است. از لحاظ زمین شناسی این منطقه به دو بخش شمالی و جنوبی قسمت می شود که در بخش جنوبی آن پایان گلال حیدری در جنوب آغاز شده و تا قلعه ی شاداب و روستای بیشه بزان نیز ادامه خواهد داشت. در منطقه دریاچه شهیون قلوه سنگ های ریز و درشت با سیمانتاسیون شن و ماسه پوشیده شده است.

به نوعی این منطقه ادامه رشته کوه های زاگرس است که با نزدیک شدن به مرکز منطقه، تپه ماهورها، صخره ها و تخته سنگ های ماسه ای ایجاد می شود. کوهپایه ها، دره های آبرفتی و چشمه هایی که در بیشتر ایام سال پر هستند، نیز بسیار در منطقه ی شهیون جلوه گری می کنند. نزدیک بودن این منطقه به کوه های زاگرس در شمال و جلگه گرم خوزستان در جنوب سبب شده تا آب و هوای متنوعی در این منطقه پدید بیاید، همچنین در وزش باد در جنوب شرقی این شهر هم در تابستان ها گرم و زمستان های معتدل باعث معتدل شدن تابستان و در سرد شدن آن در زمستان بشود.

شهیون یکی از زیباترین دریچه‌های ایران / تصاویر

همانطور که گفتیم دریاچه شهیون نام دیگری از دریاچه سد دز است و یکی از زیباترین دریاچه های ایران در شمال غربی شهر دزفول در استان خوزستان به شمار می رود. این دریاچه در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی اندیمشک و پشت دو کوه شاداب و تنگوان در کنار روستای پامنار واقع است و یکی جذابیت های این منطقه برای گردشگران به شمار می رود. آب دریاچه از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذر از کوه‌های زاگرس و دریافت ریز‌آبه‌های بسیار به این دریاچه وارد می‌شود. این دو رودخانه شامل دو شاخه اصلی به نام سزار و بختیاری است. رود سزار در شمالی‌ترین بخش حوزه جاری است و از سه شاخه ماربره، تیره و سبزه تشکیل شده است. رود بختیار دومین سرشاخه ی اصلی رودخانه دز است که در ۴۰ کیلومتری پیوند سرخاب به روز سزار متصل می شود.

شهیون یکی از زیباترین دریچه‌های ایران / تصاویر


گونه های گیاهی و جانوری در دریاچه شهیون

تعدادی جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی روی آن‌ها قرار دارد، همه این‌ها باعث زیبا جلوه دادن دریاچه شده است، به‌طوری که جزیره بزرگ وسط دریاچه با وسعت بالغ بر ۶۰ هزار مترمربع، چشم‌انداز زیبایی را خلق کرده است. درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید روی این جزیره قرار گرفته است، همچنین حیات‌وحش منحصربه‌فردی به‌وسیله جانوران کوچکی نظیر روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو و کبک و پرندگان دریایی، ایجاد شده است.

در برخی از مناطق صعب العبور هم تعداد پلنگ دیده شده است. موقعیت جغرافیایی خوب و مسطح بودن زمین جزیره باعث ایجاد شرایط مساعد به منظور ساخت مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه شده است. درفصل هایی از سال که شرایط برای پرورش ماهی های مختلف مساعد است می توانید به ماهی گیری در این منطقه بپردازید. مساحت دریاچه سد دز در مواقع پرآبی و کم‌آب اندکی متفاوت بوده و در بیشترین حالت تقریبا شش هزار هکتار است، عمق دریاچه نیز تا ۵۰ متر متغیر است.

شهیون یکی از زیباترین دریچه‌های ایران / تصاویر

تفریحات ممکن در دریاچه شهیون
بسیاری از محلی های این منطقه اقدام ورزش های آبی مانند قایق رانی، اسکی، شنا و حتی پرش از روی صخره ها درون دریاچه نیز می نمایند. عده ای دیگر هم با آوردن بساط پیک نیک روز خود را کنار آب زلال این دریاچه می گذرانند. برخی دیگر هم می توانند در گوشه ای بنشینند و اقدام به ماهی گیری کنند تا در صورتی که موفق شدند همان جا ماهی را سرخ کرده و میل کنند.

شهیون یکی از زیباترین دریچه‌های ایران / تصاویر

مسیر دسترسی به دریاچه شهیون دزفول

آدرس: ایران – خوزستان – دزفول خوزستان – دزفول ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک

برای دسترسی دریاچه شهیون دزفول باید ابتدا به جاده شهیون تا رسیدن به جاده ی انحرافی دریاچه، مسیری را که تا پای دریاچه به شکل آسفالته است را طی کنید. برای گردشگران در دریاچه ی شهیون پارکینگی مناسب به همراه تعداد زیادی قایق فراهم شده است که می توانند موجب لذت بردن شما از دریاچه ی شهیون دزفول باشند. برای این که بخواهید به منطقه سرسبز و پوشیده از درختان نخل هم دسترسی پیدا کنید باید تقریبا یک ساعت پیاده روی کنید. در این محل چشمه‌ای وجود دارد که از بالای کوه جاری شده و در بخش پایین نیز منظره چشم نوازی را به دریاچه  داده است. درختان خرمایی در بخشی از محوطه وجود دارند که پنجاه سال قبل به زیر آب رفته بودند ولی در حال حاضر یکی دو سال است که سر از آب بیرون آورده اند.

الی گشت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین