کد خبر: ۵۲۹۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۲۲:۲۰

هشدار شیعیان عراق به آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : یک وزیر شیعه کابینه عراق که نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه به خبرنگار رویتر گفت که احزاب شیعه این گمان را دارند که ایالات متحده می‌خواهد به سنی‌ها قدرت و حوزه نفوذ بیشتری بدهد و این اقدام منجر به گسترش دامنه بحران فرقه‌ای موجود در کشور خواهد شد «زیرا مطمئنا کردها نیز از این موضوع احساس نگرانی خواهند کرد». 

وی با اشاره به اینکه «آمریکایی‌ها چنان از خلع سلاح شبه‌نظامیان(شیعه) سخن می‌گویند که گویی فراموش کرده‌اند کدام طرف آغازگر موج ترور و قتل عام در عراق است و سربازان آنها را می کشد» هشدار داد که صبر شیعیان عراق از این رفتار رو به پایان است. وی ابراز عقیده کرد که «به سنی‌ها بسیار بیشتر از آنچه که باید در دولت عراق سهم داده شده، ولی آنها حاضر نشده‌اند کوچکترین قدمی برای توقف خشونت‌ها در عراق بردارند».
کاخ سفید طی ماههای گذشته دولت نوری مالکی را برای اعمال فشار بیشتر برای اعطای نقش بیشتر به احزاب سنی در فرآیندهای سیاسی کشور و نیز خلع سلاح شبه نظامیان شیعه تحت فشار فزاینده قرار داده بود. از این گذشته اظهارنظرهای زلمای خلیل زاد سفیر آمریکا در عراق که خود یک مسلمان سنی مذهب است همواره موجبات اعتراض و نگرانی احزاب شیعه را فراهم آورده است. این بدگمانی بویژه پس از سخنان اخیر وی درباره لزوم بازنگری قانون اساسی عراق تشدید شد. خلیل زاد خواستار آن شده بود که قانون اساسی عراق نگرانی‌ سنی‌ها از تقسیم درآمد نفت کشور بین کردها و شیعیان را برطرف کند.

آقای مالکی نخست وزیر عراق هفته گذشته ضمن رد تلویحی این نظر مقامات واشنگتن که شبه نظامیان شیعه را مسئول تشدید خشونتها فرقه‌ای در عراق معرفی می‌کنند گفت که برای دولت وی اولویت اصلی متوقف ساختن شبه نظامیان وفادار به صدام و القاعده است «زیرا موقعیت و هویت شبه‌نظامیان(شیعه) کاملا روشن است و به راحتی می‌توان آنها را پیدا کرد و گفتگو نمود، ولی هیچکس تکلیفش را با یک تروریست بعثی یا سلفی نمی‌داند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین