کد خبر: ۵۲۹۴۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱

حال چه کسانی از پخش فوتبال در سینما و اماکن عمومی شهر بد است؟

یک مسابقه از سری مسابقات جام‌جهانی فوتبال با حاشیه‌های فراوان در سینماها پخش شده و در این بین به نظر می‌رسد تنها گروهی که حالشان از این اتفاق خوب نیست صاحبان فیلم‌های سینمایی است.
آفتاب‌‌نیوز :
مدت‌ها پیش از شروع جام‌جهانی فوتبال در روسیه بحث و گمانه‌زنی بر سر پخش مسابقات در سینماها آغاز شد و با وجود مخالفت جمع زیادی از تهیه‌کنندگان و صاحبان فیلم، سرانجام شورای عالی اکران با ابلاغ مصوبه‌ای با پخش فوتبال در سینماها موافقت کرد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در این مصوبه ذکر شده بود که فقط ۶ مسابقه که شامل سه بازی تیم ملی ایران و سه بازی نیمه‌نهایی و فینال می‌شود اجازه پخش دارند و البته تمام سینماها هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند چرا که باید تعداد سالن‌هایشان بیشتر از یکی باشد.

بر این اساس، از میان سینماهایی که سه سالن دارند فقط یک سالن، پردیس‌هایی که پنج سالن دارند فقط دو سالن و پردیس‌هایی که بیش از پنج سالن دارند چهار سالن مجاز به پخش مسابقات شدند.

اما اکنون خبرهایی به صاحبان فیلم‌ها رسیده که باعث نارضایتی آن‌ها شده و مشخص نیست آیا برای پخش بقیه مسابقات تمهیدی اندیشیده خواهد شد یا خیر.

در این‌باره حسین فرح‌بخش یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «دشمن زن» در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن اشاره به اینکه باید مسائل مربوط به پخش فوتبال فردا (دوشنبه، ۲۸ خردادماه) در جلسه شورای صنفی نمایش  برسی شود، بیان کرد: طبق آنچه در شورای اکران و شورای عالی تهیه‌کنندگان بحث شد، قرار بر این بود که ۵۰ درصد فروش پخش مسابقات فوتبال در سینماها به صاحبان فیلم‌ها داده شود اما مسئله اینجاست که در جریان پخش مسابقات سینماها تخلف کرده‌اند.

او گفت: برخلاف مصوبه ابلاغ‌شده مبنی بر اینکه سینماهایی که مثلا چهار سالن دارند فقط دو سالن آن‌ها می‌تواند مسابقه فوتبال پخش کند، شاهد تخلف در بسیاری از سینماهای تهران و پردیس‌ها بوده‌ایم که بیشتر از این تعداد سالن، مسابقه را پخش کردند، این در حالی است که این تخلف در شهرستان‌ها بسیار بیشتر است.

به نوشته ایسنا، این تهیه‌کننده سینما تأکید کرد: این مسئله باید در کمیته انضباطی شورای اکران بررسی و مجازات تخلف‌کنندگان مشخص شود.

همچنین سعید خانی ـ مدیر دفتر پخش خانه فیلم ـ که پخش فیلم «در وجه حامل» را بر عهده دارد با تأکید بر اینکه «ما از ابتدا با پخش مسابقات فوتبال در سینماها مخالف بودیم»، به ایسنا گفت: این را به خوبی می‌دانیم که وقتی مسابقه فوتبال در یکی از سالن‌های سینما پخش می‌شود سالن‌های دیگر چندان بیننده‌ای برای فیلم‌های سینمایی ندارند، اما مشکل اینجاست که سینماداران محترم بیش از حد مجاز ظرفیت فیلم‌ها را در پخش مسابقه فوتبال ایران و مراکش گرفتند و هیچ نظارتی بر میزان فروش و رقمی که باید به صاحبان فیلم‌ها داده شود، وجود ندارد.

او گفت: خدا را شکر ایران مسابقه را برد و حال مردم و سینمادارها الان خوب است اما فقط حال صاحبان فیلم‌ها بد است چون نمی‌دانیم با گرفتن ظرفیت سالن‌هایی که باید در اختیار فیلم‌ها قرار می‌گرفت اما به پخش مسابقه اختصاص داده شد، چه میزان فروش به دست آمده است و مهم‌تر از آن اینکه به نظر می‌رسد در جریان این مسئله هیچ نظارت درستی وجود ندارد.

خانی افزود: در حال حاضر فقط یک رقم فروش ۵۰۰ میلیونی شنیده می‌شود که آن هم مربوط به تهران است و قطعا رقمی بسیار بیشتر از این مربوط به سینماهای شهرستان‌هاست که طبق آنچه شنیده‌ام تخلف در آن سینماها هم زیاد بوده است و بیشتر سالن‌ها فوتبال پخش کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه در بسیاری از سینماها برخلاف مصوبه شورای عالی اکران سالن‌های بیشتری به پخش مسابقه ایران اختصاص داده شده بود، گفت: قرار بر این بود که به ازای فروش هر بلیت برای فوتبال ۵۰۰۰ تومان به صاحبان فیلم‌ها داده شود، اما با این وضعیتی که پیش آمده بعید می‌دانم سینماداران برای فروش تمام سالن‌هایشان این کار را انجام دهند و این مسئله متأسفانه کنترل نشده است. البته این دقیقا مشابه همان ماجرای اکران فیلم خارجی است که معتقدیم باید سینماهایی که سالن زیادی دارند اقدام به اکران فیلم خارجی کنند اما از آنجا که نمی‌توانیم نظارت درستی داشته باشیم کل ماجرا کنسل شده است.

این پخش‌کننده و تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: وضعیت فروش بلیت‌های مسابقه فوتبال در سینماها یک علامت سوال بزرگ برای ماست و از اول هم بحث ما بر سر این بود که بر چه اساسی این مصوبه قرار است اجرایی شود. با این حال خوشحالیم که مردم به صورت خانوادگی توانستند به تماشای فوتبال در سینماها بنشینند اما این شیوه نظارت و اجرا عجیب است و حالا که سینماداران در این ماجرا سود کرده‌اند چرا صاحبان فیلم‌ها هم نباید سود کنند؟

شجاع‌پوریان: تصمیم‌گیری برای نمایش مسابقات جام جهانی در اختیار شهرداری نیست

ولی الله شجاع پوریان با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در راستای نمایش مسابقات جام جهانی در اماکن عمومی شهر اظهار کرد: شهرداری تهران از هفته‌های پیش طرح‌های مختلفی را برای ایام مسابقات جام جهانی تدارک دیده بود و حوزه‌های مختلف مدیریت شهری آمادگی داشتند تا طرح بزرگ "یار دوازدهم" که شامل راه‌اندازی کارناوال‌های حمایت از تیم ملی، پخش مسابقات فوتبال در اماکن عمومی، فضاسازی‌های محیطی گسترده در حمایت از تیم ملی فوتبال، نصب المان‌های مختلف فوتبالی و ... می شود را در سطح شهر اجرا کنند.

وی با تاکید بر اینکه تصمیماتی در این سطح نیاز به هماهنگی و موافقت بسیاری از ارگان‌ها دارد که شاید در حیطه اختیارات شهرداری تهران نباشد، یادآور شد: اگرچه این طرح در مقیاس گسترده که مدنظر شهرداری بود انجام نمی‌شود اما فضاسازی‌های محیطی در حمایت از تیم ملی فوتبال در دستور کار شهرداری تهران و سازمان زیباسازی قرار دارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: همچنین سازمان ورزش با توجه به شور و هیجان متناسب با ایام جام جهانی، مسابقات لیگ پلی استیشن را در قالب طرح "جام جوانی" با حضور بیش از 500 شرکت‌کننده در سطح شهر تهران اجرا می‌کند.

شجاع پوریان در ادامه به برنامه های شهرداری تهران در راستای بازآفرینی حیات شبانه در پایتخت پرداخت و گفت: با گسترش روزافزون شهرها، نیاز به گسترش مکانی و زمانی شهرها احساس شد و در این شرایط، شهرهای موفق جهان شهرهایی هستند که توانسته‌اند خود را با معیارهای مدرن شهری تطابق دهند.

وی با بیان اینکه همزمان با توسعه شهرها به تعداد جمعیت شهری نیز اضافه می شود، تصریح کرد: طبیعی است در این حالت گسترش جغرافیایی شهرها در دستور کار قرار گیرد، البته گسترش جغرافیایی آفت‌هایی مانند حاشیه‌نشینی و رشد بی‌رویه شهر را به دنبال دارد که در کلانشهری مثل تهران تا حدود زیادی با آن مواجه هستیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای جبران این آسیب نیاز است شهر را از بعد زمانی گسترش دهیم، تصریح کرد: شهرهای امروز شهرهای شبانه روزی هستند و شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز امکان تفریح و دسترسی به نیازهای اولیه خود را دارند، اما در شهر تهران با استدلال انضباط شهری در عمل، شهر از ساعت 12 شب تا ساعت 6 صبح به حالت نیمه‌تعطیل و حتی تعطیل در ارائه خدمات درمی‌آید.

شجاع پوریان با بیان اینکه به طور قطع در اتخاذ چنین تصمیمی بسیاری از مولفه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی لحاظ نشده است، عنوان کرد: در گذشته خانه‌های بزرگ پاتوقی برای گفت و گوهای خانوادگی و دوستانه بود، اما این فضاهای عمومی در شهرهای مدرن از شهروندان سلب شده‌اند و در واقع امکان گفت و گو میان شهروندان کاهش یافته است. از سوی دیگر بسیاری از تفریحات و پاتوق‌ها اگر در عرصه‌عمومی فراهم نشود، به پاتوق‌های زیرزمینی و خصوصی منتقل می‌شوند و امکان کنترل بر چنین محافلی نیز کاهش پیدا می کند.

به گفته وی، زیست شبانه نیاز اساسی کلانشهری مانند تهران است. در واقع، تهران نیاز دارد شب‌ها بیدار باشد و حتی تامین دغدغه‌های امنیتی مثل مبارزه با سرقت، تبهکاری، آسیب‌های اجتماعی و سایر ناهنجاری‌ها نیز با رونق‌گرفتن زیست شب به صورت مناسب‌تری تامین‌ می‌شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه تجربه حیات شبانه مقطعی در بخش‌های مختلفی از تهران مثل خیابان 30 تیر نشان می‌دهد شهروندان آمادگی حیات شبانه را دارند، تاکید کرد: اگر این پاتوق‌ها گسترش یابند، قطعاً دستاوردهایی در اقتصاد، فرهنگ و گردشگری خواهند داشت. به این معنی که زیست شبانه به رونق اشتغال منجر می‌شود، بستر گفتگو را در میان شهروندان هموارتر می‌کند، امنیت را افزایش می‌دهد، گردشگری را تقویت می‌کند و در یک کلام زیست شبانه جان دوباره‌ای به شهر می‌دهد.

شجاع پوریان ادامه داد: البته احیای زیست شبانه فقط با تصمیم شهرداری و چند نهاد صورت نمی‌گیرد و تمام نهادها، ارگان‌ها و متولیان همچنان که در طول روز خود را ملزم به ارائه خدمات به شهروندان می‌دانند باید در ساعات شب هم برنامه‌ریزی مناسبی برای این موضوع داشته باشند.

بر اساس گزارش شهرنوشت، وی با یادآوری این نکته که معاونت اجتماعی و فرهنگی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی آمادگی ورود به این بحث را دارد، گفت: به نظر می‌رسد این عزم جدی در میان شورای پنجم و مدیران شهری وجود دارد و اگر متولیان اصلی امر مایل به حل این موضوع باشند با تعامل و همکاری و همفکری، شهروندان می توانند از دستاوردهای مثبت زیست شبانه بهره‌مند شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین