کد خبر: ۵۲۹۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

چرا هرمزگان مرکز بزرگ تولید نهال نخل ندارد؟

استاندار هرمزگان ضمن انتقاد از فقدان مرکزی بزرگ برای تولید نهال خرما در هرمزگان، تصریح کرد: نبود یک مرکز بزرگ تولید نهال نخل در مرکز تحقیقات کشاورزی استان یک عقب ماندگی و ضعف است.
آفتاب‌‌نیوز :
فریدون همتی امروز در همایش تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی هرمزگان، با بیان این‌که بخش کشاورزی یکی از عوامل مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است، به خشکسالی طولانی مدت در هرمزگان اشاره کرد و افزود: برای عبور از شرایط بحران آب نیازمند یک آگاهی، فهم، برنامه دقیق و هوشمندانه در راستای بهره‌وری از عوامل تولید هستیم.

همتی از هرمزگان در حوزه آبیاری قطره‌ای به عنوان استانی پیشتاز یاد کرد و افزود: از حدود 160 هزار هکتار اراضی زیر کشت در هرمزگان، بیش از 108 هزار هکتار آن زیر پوشش آبیاری قطره ای است و ظرف دو سال آینده همه اراضی استان مجهز به سیستم نوین آبیاری خواهند شد.

وی با اشاره به این‌که برخی از کشاورزان با استفاده از طرح آبیاری تحت فشار، سطح زیر کشت را افزایش داده‌اند که این حرکت غیرقابل قبول و ممنوع است، تصریح کرد: اجرای این طرح به منظور صرفه‌جویی در منابع آبی است اما اگر با استفاده از دانش، تکنولوژی و فناوری آب دریا را به اندازه کافی شیرین کردیم آن زمان می‌توانیم سطح زیر کشت را نیز افزایش دهیم.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان هرمزگان در ادامه گفت: به دلیل خشکسالی‌های مستمر، جلساتی را با وزیر جهادکشاورزی برگزار کرده‌ایم و حاصل آن برنامه‌ریزی برای ایجاد 200 طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در 200 نقطه از استان هرمزگان است.

وی، تغذیه دشت، جلوگیری از فرسایش خاک، پر آب شدن سدها، تامین آب شرب روستاها و ... را از اهداف اجرای این 200 طرح برشمرد و اعتبار اجرای آن را 150 میلیارد تومان اعلام کرد که بخشی از آن را استان و بخشی دیگر نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.

همتی از تغییر الگوی کشت به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های بخش کشاورزی در هرمزگان یاد کرد و گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه باید تعداد گلخانه‌های هرمزگان به پنج هزار برسد که این رقم تا پایان سال جاری به هزار گلخانه می‌رسد.

وی افزود: بر اساس برآورد کارشناسان، در هر هکتار گلخانه برابر با 20 هکتار فضای باز با کاهش 80 درصدی مصرف آب، می‌توان محصول تولید کرد.

استاندار هرمزگان از احیای باغات فرسوده به عنوان یکی دیگر از سیاست‌ها نام برد و افزود: 23 هزار هکتار از باغات فرسوده و غیرمثمر خرما در هرمزگان وجود دارد که باید به سرعت احیا شود.

همتی در ادامه به مقایسه فرآیند تولید محصولات کشاورزی و پرواز هواپیما در فرودگاه پرداخت و خاطرنشان کرد: همان طور که یک هواپیما قبل از پرواز چکاپ می‌شود و در زمان بلند شدن، پرواز و حتی فرود در فرودگاه مبداء در رادار فرودگاه رصد می‌شود باید در تولید محصول نیز قبل از کاشت، زمان کاشت، برداشت، عرضه به بازار و فروش در رادار جهادکشاورزی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان بارندگی‌ها در هرمزگان، گفت: میزان بارش پارسال در هرمزگان 242 میلی متر و امسال 48 میلی متر بوده است و پیام آن صرفه جویی هم در بخش کشاورزی و هم در بخش خانگی است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان هم‌چنین به آب شیرین کن‌های 100 هزار متر مکعبی و مشترک استان‌های کرمان و یزد و هرمزگان اشاره و عنوان کرد: نمایندگان هرمزگان در مجلس تضمین خرید آب را در قانون بودجه

مدنظر قرار دهند اگر این تضمین وجود داشته باشد آرام آرام فلکه انتقال آب از سد میناب به بندرعباس بسته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که دشت میناب برای ایران است و به دست توانای مردم میناب باید برای کشور کارایی داشته باشد، تصریح کرد: دشت میناب برای من از هر موضوع دیگری مهم‌تر است.

همتی اظهار کرد: از همه تحصیلکرده‌های بومی حوزه شیلات و کشاورزی با اعطای تسهیلات صفر درصد حمایت می‌کنیم.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به 900 میلیارد تومان منابع ارزان قیمت برای ایجاد اشتغال در هرمزگان اختصاص پیدا کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین