کد خبر: ۵۲۹۷۸۲
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
نظام نشان داده که هر زمان برای پیشرفت منافع ملی لازم باشد، مذاکره می‌کند

سخنگوی دولت: افکار عمومی از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند/با چه کسی مذاکره کنیم؟/ باید بایستیم و مقاومت کنیم/از علی کریمی بخاطر کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم/جلسه روسای سه قوه در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد

سخنگوی دولت در واکنش به نامه 100 فعال سیاسی مدنی به ترامپ یادآورشد: افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی دولت در واکنش به نامه ۱۰۰ فعال سیاسی مدنی به ترامپ یادآورشد: افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از ایسنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود صبح امروز (سه‌شنبه)، اظهار کرد: حق ماست علیه زورگویی آمریکا بایستیم اما در این شرایط عده‌ای نامه می‌نویسند که با آمریکا مذاکره کنیم. اما آیا ترامپ قابل اعتماد است؟ این نامه نشان داد که عقل سیاسی کامل نیست که چنین توصیه ای می کنند. ما باید بایستیم و مقاومت کنیم، موضع ما به حق است و همه باید در کنار هم باشیم.

سخنگوی دولت: افکار عمومی از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند/با چه کسی مذاکره کنیم؟/ باید بایستیم و مقاومت کنیم/از علی کریمی بخاطر کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم/جلسه روسای سه قوه در دفتر رئیس‌جمهور  تشکیل شد

نوبخت افزود: این نامه نماد آزادی سیاسی است که افراد نظرات خود را بیان می‌کنند. نظام نشان داده است که هر زمان برای پیشرفت منافع ملی لازم باشد، مذاکره می‌کند، مثل برجام، اما در این شرایط که آمریکا زور می‌گوید، با چه کسی مذاکره کنیم؟ چه ثباتی در آمریکا وجود دارد؟ اصلا زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد. افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند.

 وی با اشاره به اینکه صبح امروز دومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه با حضور روسای سه قوه در دفتر رئیس‌جمهور  تشکیل شد، گفت: این جلسات با این هدف برگزار می‌شود که با توجه به توانمندی‌های داخلی و برای مدیریت شرایط تحریم، قوا تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند. قرار است این جلسات هفتگی تشکیل شود تا بتوانیم از ظرفیت کشور در یک اقدام هماهنگ برای بی‌اثر کردن یا کم اثر کردن تحریم‌ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث‌های این جلسه  معطوف بود به چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس،  زیرا نقدینگی در هفته گذشته به جای حرکت به سمت ارز و طلا، به سمت بازار سرمایه رفته است و این اتفاق خوبی است که ما باید از آن حمایت کنیم. اگر نقدینگی را در راستای تولید ببریم، نقدینگی به نفع ما خواهد بود اما اگر این نقدینگی به سمت تقاضا برود، موجب ایجاد عدم تعادل در تقاضا و عرضه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دلیل گرانی‌های اخیر عوامل روانی است، تصریح کرد: دریافتی ما بیش از پرداخت هاست، اما احساس ناامنی و عوامل روانی موجب می‌شود که تقاضای غیرواقعی  و مصرف غیرواقعی شکل بگیرد. میزان عرضه ارز از میزان تقاضا اندکی بیشتر است اما به دلایل روانی، در جامعه احساس ناامنی ایجاد شده و تقاضا بیشتر می‌شود و به راحتی در مدت کوتاهی تقاضای غیرواقعی شکل می‌گیرد.

سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی از اول فروردین تا ۲۷ خرداد، ۲۰میلیارد و ۵۰۰میلبون دلار ارز برای واردات انواع کالاها تخصیص داده شده است که ۳.۵ میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی، ۱۶ میلیارد دلار برای سایر کالاها و ۹۹۸ میلیون دلار در رابطه با دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است. همچنین  ۹میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار ارز با نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی پرداخت شده است که بیش از دو میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی، ۷۲۸ میلیون دلار مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی و هفت میلیارد دلار هم مربوط به سایر کالاها بوده است.

نوبخت افزود: طبق گزارش خزانه، منابع ریالی کشور از ابتدای سال تا ۲۴خرداد نسبت به سال گذشته ۹۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده است، ۷۷.۴ درصد منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است،  تا ۲۴ خرداد، ۲۲هزار میلیارد و ۳۸۶ میلیارد تومان به طرح های عمرانی پرداخت شده است. این در حالی است که از ابتدای سال گذشته تا ۲۴ خرداد همان سال، اعتبارات عمرانی در حد ۱۹۲ میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به آمار مربوط به تخصیص و پرداخت ارز از سوی دولت، بیان کرد: بعضی می‌گویند ارز ۴۲۰۰ تومانی را چه کسی گرفته است اما این آمار اعلام شده نشان می‌دهد چه مقدار ارز توسط دولت پرداخت شده است. جای تاسف دارد در حالیکه دشمن اعلام تحریم می‌کند و دولت در حال تلاش برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی است، عده‌ای کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنند ولی به بهانه آنکه دلار به صورت غیررسمی با مبالغ دیگری خرید و فروش می‌شود، کالاهای خود را متناسب با ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌فروشند. دیروز در جلسه تنظیم بازار با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، وی از دستگاه‌های نظارتی خواست که در جهت حمایت از مردم وارد شوند. همه باید در این شرایط به هم کمک کنیم، قوای کشور بدون کمک مردم و بخش خصوصی موفق نمی‌شود.

وی همچنین نسبت به اقدام علی کریمی و کمپینی که وی به راه انداخته است واکنش نشان داد و گفت: البته در این مورد نمی‌شود نسخه کلی پیچید. در زمان رکود، تلاش دولت این بود که صنعت خودروی کشور را فعال کند، اما همان مقطع کمپینی راه‌اندازی شده بود که خودرو خریداری نشود، کمپین قابل قبول نبود اما در این مورد گرانی‌های اخیر خودرو این کمپین قابل قبول است. اگر کالایی گران فروخته می‌شود، کسی آن را نخرد. از علی کریمی بخاطر راه انداختن کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم، اقدام او قابل قبول است، وی فرد محترمی است که باشگاه سپیدرود رشت را خوب اداره کرد.تولید و فروش خودروها افزایش یافته است اما باز هم می بینیم قیمت خودرو بالا می رود، این کمپین در این مورد خاص خوب است.

نوبخت همچنین تعیین نرخ سوم برای دلار از سوی دولت را تکذیب کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع روسیه در اوپک در قبال جایگزینی نفت ایران، تصریح کرد: لزومی ندارد در روابط بین‌الملل دو کشور در تمام حوزه‌ها اتحاد منافع داشته باشند. دو کشور می‌توانند در موضوعی، موضع مشترک و در موضوعی دیگر، منافع مشترک نداشته باشند. تلاش دشمن این است که سهم ایران را در اوپک بگیرد و تلاش ما هم این است که سهم خود را در بازار نفت حفظ کرده و مذاکره با اروپا هم در همین راستا انجام می‌شود. کشورهای دیگر هم تلاش می‌کنند نفت خود را بفروشند و از خلاءهایی که ایجاد می‌شود استفاده کنند. در واقع هر کسی باید کلاه خود را محکم بگیرد ولی این را نباید به این حساب گذاشت که برخی کشورها که در برخی زمینه‌ها با ما همگرایی دارند، با رژیم صهیونیستی همراه شدند.

خبرنگاری از نوبخت در مورد موضع دولت نسبت به مخالفان که از هر فرصتی برای ضربه زدن به دولت استفاده می‌کنند پرسید که سخنگوی دولت در پاسخ گفت: سخن درستی است که منتقدان که با دولت تضاد منافع دارند دنبال این هستند که دستاوردهای دولت را کم جلوه ببینند. در مورد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم، آمریکا این بهانه را پیدا می‌کند که ایران را وارد لیست سیاه کند، همکاری بانکی با ما در این شرایط انجام نمی‌شود و شرایط اقتصادی برای ما دشوارتر می‌شود و بعد هم منتقدان به دولت انتقاد وارد می‌کنند که شرایط کشور سخت است این در حالی است که سیاست‌های آنها موجب می‌شود که سختی بیشتری به ملت وارد شود.

وی با اشاره به اینکه آنها تلاش می‌کنند دولت را در شرایط سختی قرار دهند که بتوانند بیشتر به دولت نقد وارد کنند، اظهار کرد: در شرایطی که خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ علیه ما تبدیل شده است، آیا ما نباید آرایش متناسبی با این شرایط بگیریم؟ آیا ستاد تبلیغات جنگ روانی نباید داشته باشیم؟ ما باید اطلاع‌رسانی درستی به مردم داشته باشیم و به این نیازمندی که نهادی را برای تبیین سیاست‌های دولت و تبیین تبلیغات علیه دولت داشته باشیم. هر نوع سیاه‌نمایی یک علامت مثبت برای ترامپ است. برخی به خاطر بغض نسبت به دولت به ترامپ گرا می‌دهند تا او با شجاعت بیشتر و انگیزه بیشتری به ملت ایران فشار بیاورد.

نوبخت همچنین گفت: رییس‌جمهور تاکید دارند که چرا کابینه کمتر با مردم صحبت می‌کند، حتی از افراد کابینه نام بردند که با مردم بیشتر صحبت کنند، صحبت کردن با مردم به نفع ماست زیرا دولت می‌تواند به شبهات پاسخ دهد. اعضای کابینه باید بیشتر با مردم صحبت کنند.

وی درباره اظهارات یکی از اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه کابینه دولت اراده و دانش لازم برای حل مشکلات کشور را ندارد، گفت: این اظهارنظرها نشان می‌دهد عرصه سیاسی کشور فراخ است و هر کسی می‌تواند اظهارنظر کند. مشکل خاصی هم نیست و ما به نظرات موافقان و مخالفت عادت کردیم اما قطعا نظرات این فرد را تایید نمی‌کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد واردات برخی کالاها از جمله خاک گربه یا سلطل زباله با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: از ۹ میلیارد دلار ارزی که دولت پرداخت کرده است ممکن است مقداری از این کالاها هم وارد شده است اما باید ببینیم این کالاها چه سهمی از این رقم ۹ میلیارد دلاری دارد. سیاست دولت این است که وقتی کالایی در داخل کشور وجود دارد، مشابه آن وارد نشود.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودروهای لوکس به کشور، گفت: در مقطعی در چند ماه قبل تعدادی خودرو ثبت سفارش و به کشور وارد شد. در حال حاضر خودروها با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه‌های دولت برای مقابله با دلال‌ها، خاطرنشان کرد: برنامه دولت تامین نیازهای واقعی جامعه و نظارت و تنظیم بازار و حمایت از مردم است البته ما هم در این مسیر به کمک مردم نیازمندیم.

خبرنگاری از نوبخت پرسید که آیا دولت در شرایط وضع تحریم‌های جدید بودجه جایگزینی دارد که او در پاسخ گفت: ما با توجه به تحولات مربوط به تحریم‌ها، بودجه اضطراری هم در نظر گرفتیم. ما در واقع چهار سناریو تعریف کرده و خود را برای شرایط تحریم‌ها آماده کرده‌ایم.آسیب های تمام دستگاه در شرایط تحریم و برنامه های لازم در آن شرایط بررسی شده و دستمان پر است. در این زمینه کشور صاحب تجربه بوده و ما تحریم دیده ایم گرچه خیلی از روش های ما لو رفته است. به هر حال حواس ما جمع بوده و برنامه لازم را داریم البته هنوز تحریمی وضع نشده است کسی می گفت هنوز شیپور جنگ است ولی متاسفانه برخی در این شرایط آزمون خوبی ندادند.

وی درباره زمان پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی و افزایش حقوق شاغلان، گفت: ما قول دادیم که حقوق شاغلان و بازنشستگان و افزایش آن را تا قبل از عید فطر پرداخت کنیم که البته در مورد افزایش حقوق شاغلان، با توجه به مصوبه مجلس، به اصلاح حکم نیاز داشت. من از همکاران خواستم که سریعا احکام را صادر کنند. به هر حال طبق قول ما خزانه حقوق‌ها را پرداخت کرد. برای پرداخت افزایش حقوق‌ها که بین دو تا ۲۰ درصد است به اصلاح احکام نیاز است و دستگاه‌ها در حال اصلاح احکام هستند و ما پول آن را داده‌ایم، این کار انجام می‌شود و مشکلی نیست. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشکری هم انجام شده است و پاداش بازنشستگان را هم تا پایان شهریور می‌دهیم و سر حرف‌مان هستیم.

نوبخت ادامه داد: ما سیاست‌های مالی دولت را شفاف اعلام کرده و بیان می‌کنیم تا کدام تاریخ دولت پرداخت‌ها را انجام می‌دهد ولی عده‌ای مردم را به خیابان‌ها می‌کشانند. این اجتماعات سازمان یافته است و وقتی دولت اعلام می‌کند تا چه تاریخی پرداخت‌های خود را انجام می‌دهد، چه نیازی است که مردم را به خیابان‌ بکشانیم؟

سخنگوی دولت درباره مباحث مربوط به تعیین نرخ سوم برای ارز، گفت: ما از طریق ارزی که در اختیار داریم پاسخ متقاضیان را می‌دهیم. دسته‌بندی‌هایی برای کالاها صورت گرفته نه از جهت اهمیت کالاها، بلکه از نوع ارزی که به آنها تعلق می‌گیرد. ارز مورد نیاز ما یا از طریق ارز حاصل از صادرات نفتی یا صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی و صادرات خرد به برخی کشورها مثل افغانستان و عراق انجام می‌شود. یک گروه از کالاها از ارزهای نفتی استفاده می‌کنند، یک گروه از ارزهای حاصل از پتروشیمی و بخشی هم مربوط به صادرات خردی است که اشاره شد.

نوبخت ادامه داد: ارزهای حاصل از فروش نفت و پتروشیمی با نرخ ۴۲۰۰ تومان تعیین می‌شود. در خصوص بخش سوم قرار شد توافق میان کسانی که می‌خواهند از این نوع ارز استفاده کنند انجام شود چون ممکن است غیر از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینه دیگری وجود داشته باشد. همین مورد است که شبهه ایجاد کرده که دولت می‌خواهد نرخ سومی برای ارز به رسمیت بشناسد در حالیکه نرخ رسمی ارز از نظر ما ۴۲۰۰ تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
14
شما یه رفراندوم بگذارید ببینید مردم ایران استقبال میکنن یا نه / چرا استقبال نکنن ما مردم ایران میخواهیم یه زندگی عادی داشته باشیم مگه جرمه>؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
10
رفراندوم را برای چنین مواقعی گذاشته اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
1
4
قربون دهنت برادر عزیز با این نظرت.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
10
با نزاع و دشمنی به کجا میخوایم برسیم به نظرم بایستی دل رو به دریا زد و بدون هراس وارد گفتگو بشیم با ترامپ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
1
3
اقای مدیر این روزنامه تو هم از نظراتی که خوشت می اید روی صفحه میگذاری این درست نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
9
مذاكره با امريكا رابه اراي عمومي بگذاريد تا تكليف مشخص شود اقا به قران ما مردم ايران با كسي دشمني نداريم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
7
شما الان افکار عمومی رو بررسی کردید و به این نتیجه رسیدید؟ مستنداتی هم دارید ... ؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
1
8
شما از کجا فهمیدین مردم استقبال نمی کنند.. رفراندم گذاشتید!!!!
جالبه فرقی نداره احمدی نژاد باشه یا روحانی هردو به مردم گوش نمی دهند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
6
شما برای امنیت و منافع شیعیان با هرکس که مذاکره میکند. استقبال کنید ...فقط احترام کافی است .
ناشناس
|
Canada
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
6
سخنگوی دولت مسئولیت کاملا مشخص است حال باید دنبال کسی بود که سخن از جانب ملت بگوید مردم بطرق مختلف نشان داده که طرفدار تنش زدائی در روابط ایران با جهان هستند مسیر آنهم مشخص است در پشت میز مذاکره . آقای نوبخت بهتر است بگویند این دولت که من سخنگویش هستم بدنبال مذاکره نیست اگر مذاکره میخواهید فکر دیگری بکنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
4
با سلام
از اول تیر راه آهن جمهوری اسلامی بلیط را در مسیرهای مختلف بین 30 تا 40 درصد گران کرده است. چگونه کمپین گران نخریدن راه بیندازیم. پیاده که نمی شود رفت....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
10
مردم ایران خواهان صلح و دوستی با تمام ملل ها هستن ....آخه مگه میشه به قیمت جان مردم ...
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
9
0
مذاکره با آمریکا و بویژه ترامپ دیوانگیه. یه تجربه برجام نافرجام بسمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
7
0
من فقط یه چیز میگم
ما چیکار کنیم اقای فردوسی پور دوس داره باپویول بنشینه فوتبال ببینه
چرا پولشو باید ما بدیم
می رفت منزل پویول فوتبال اونجا باهم میدیدن
شامش هم می خورد می اومد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
5
با سلام
به نظر همه مردم رفرندوم برای مذاکره راه مناسبی است .
علی فدابی
|
United States of America
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
5
بخاطر یه مذاکره مردم را نابود نکنید خودتان جاتون نرم وگرمه خبر از مردم ندارید مردم به فکر یه لقمه نان هستند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
3
0
اینایی که میگن بریم مذاکره کنیم کم هم به ای موضوع فکر کنند که الان اگر ایران بگه ما میخواهیم مذاکره کنیم در واقع امریکا مارا شکست خوده به حساب میاره و خواهان تسلیم بی قید و شرط ما میشه تمام تسلیحات دفا عیمان را باید بدیم تکنولوژی اتمی را کلا کنار بذاریم و بازرسهای امریکا هرجا را که دلشان خواست بیان و بازرسی کنند وقتی هم که مطمئن شدن ما دیگه توانایی دفاع نداریم مثل لیبی حمله کنند و کشورمان را به ویرانی بکشن تا بتوانند نفتمان را غارت کنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین