کد خبر: ۵۳۰۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸
حتی یک مجوز ارگانیک برای محصولات در ایران صادر نشده است

افزایش سهم پالم در مصارف روغن ایران

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران گفت: امیدواریم پویش مردمی کیفیت محصولات غذایی بتواند به یک پایگاه مورد اعتماد برای مصرف کنندگان تبدیل شود به همین دلیل حرف‌هایی که خروجی نشست های این پویش است باید صادقانه، قابل درک و مصداق داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
دومین نشست پویش مردمی کیفیت محصولات غذایی با محوریت باورهای روغن های خوراکی با حضور تولیدکنندگان، دستگاه های نظارتی، اساتید دانشگاه، معاونت خبر صداوسیمای مرکز مازندران، فعالان مدنی و حامیان محیط زیست در شرکت پرتو دانه خزر در شهرک صنعتی بهشهر برگزار شد.

اسماعیل خاتمی مقدم رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران در این جلسه، با بیان اینکه پویش مردمی کیفیت محصولات غذایی برای نخستین بار در کشور برگزار می شود، اظهار کرد: در مالزی و کشورهای آسیای شرقی درآمدی که از محصول پالم بدست می آوردند شاید از درآمد نفت ایران بیشتر باشد و پالم برای آن ها یک محصول کاملا استراتژیک است به همین دلیل تبلیغات های مثبت گسترده ای برای آن انجام می دهند و کشورهایی که منافع آن ها به خطر می افتد درباره مضرات پالم صحبت می کنند.

سهم پالم در مصارف روغن ایران افزایش یافت

وی افزود: در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی که در زمینه دریافت مواد اولیه برای تولید روغن و یا مشکل جابه جایی پول در ایران صورت گرفت سهم پالم در مصارف روغن ایران افزایش یافت که مسئولان در حال کاهش آن هستند.

خاتمی مقدم خاطرنشان کرد: کشورهایی که تولیدکننده پالم بودند در تجارت با ایران راحت تر کار می کردند و اینگونه پالم وارد ایران شد در حالی که روغن پالم اجزای خوب، متوسط و بد دارد اما به دلیل عدم نظارت دقیق و عدم حساسیت دستگاه های نظارتی اجزای نامناسب این روغن نیز وارد کشور شد و برای افراد سودجو انگیزه ایجاد کرد که از اجزای ضعیف تر پالم در کالاهایی که استفاده از روغن پالم مجاز بود استفاده کنند.

کیفیت واردات روغن پالم نسبت به گذشته بهبود یافت

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر دستگاه های نظارتی ایران برای واردات پالم علاوه محدودیت هایی را لحاظ کردند و تعرفه هایی برای آن در نظر گرفتند به همین دلیل کیفیت واردات روغن پالم در چند سال اخیر نسبت به گذشته بهبود یافته است.

خاتمی مقدم عنوان کرد: وزارت بهداشت در سال های اخیر نظارت خود را بر صنعت افزایش داده که این اقدام بسیار خوبی است اما باید نظارت بیشتری بر کنترل کیفیت روغن های پالم داشته باشد و همچنین مضرات و خطرات اجزای نامناسب پالم را به مردم اطلاع رسانی کند.

وی افزود: وزارت بهداشت باید نظارت بیشتری بر بازار داشته باشد چراکه برخی افراد روغن های خوراکی به ویژه کنجد را با دستگاه های روغن کشی به صورت سنتی انجام می دهند و در مغازه ها به فروش می رسانند.

حتی یک مجوز ارگانیک برای محصولات در ایران صادر نشده است

رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران اظهار کرد: هیچ گروه محصولی به صورت کامل ارگانیک در ایران وجود ندارد و موسسه استاندارد اعلام کرده که تا به امروز حتی یک مجوز ارگانیک صادر نکرده است و وزارت بهداشت نیز گفته طبق تعاریف ارگانیک؛ محصول کاملا ارگانیک نداریم و حال سوال اینجاست چرا بسیاری از محصولاتی که به بازار عرضه می شود بر روی آن ها عنوان ارگانیک درج شده و چرا وزارت بهداشت و موسسه استاندارد از درج این موارد جلوگیری نمی کند.

خاتمی مقدم یادآور شد: در باورهای مردم محصولاتی که به روش سنتی تهیه می شود ارگانیک و محصولاتی که صنعتی هستند بیماری زا است و باید این باورهای غلط را تصحیح کرد و دستگاه های نظارتی، تشکل های مردمی و رسانه ها در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح نقش بسیار مهمی دارند.

وی افزود: مردم در حال بمباران اطلاعاتی هستند اما کسی به آن ها آگاهی نمی دهد که منجر به دانش شود و امیدواریم در آینده نزدیک پویش مردمی کیفیت محصولات غذایی بتواند به یک پایگاه مورد اعتماد برای مصرف کنندگان تبدیل شود به همین دلیل حرف هایی که خروجی نشست های این پویش است باید صادقانه، قابل درک و مصداق داشته باشد.

حسن مکرمی مدیر نظارت بر مواد غذائی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این جلسه، اظهار کرد: به شدت پیگیر هستیم تا در وزارت بهداشت یک واحد نظارتی واحد بر غذای سنتی و صنعتی نظارت کند تا دوگانگی که در محصولات غذایی وجود دارد از بین برود و چند مورد از کسانی که به صورت سنتی روغن کشی کنجد در مازندران انجام می دادند را ساماندهی کردیم یعنی آنهایی که فضای فیزیکی بهتری دارند باید یک مسئول فنی و یک قرارداد با آزمایشگاه داشته باشند.

تبلیغات عرضه همه محصولات سلامت محور باید با تایید وزارت بهداشت باشد

وی افزود: تنظیم قرارداد تبلیغات عرضه همه محصولات سلامت محور باید با تایید وزارت بهداشت باشد که هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است و بدون تایید و نظارت وزارت بهداشت نباید هیچ گونه محصولات غذایی در رسانه ها تبلیغ شود.

مکرمی خاطرنشان کرد: متاسفانه از عنوان ارگانیک سوء استفاده هایی صورت گرفته و هنوز هیچ دستگاه نظارتی مجوز محصول ارگانیک صادر نکرده است و فقط در برخی موارد مواد اولیه که از کشورهای خارجی به ایران وارد می شود دستگاه های ذی صلاح تایید کردند که ارگانیک است و وزارت بهداشت برای این موارد نیز اجازه نداده که روی بسته بندی محصول عنوان ارگانیک درج شود اما فقط نوشته می شود که در این محصول از مواد اولیه ارگانیک استفاده شده است.

چالش های بسیاری در عبور از مرحله سنتی به صنعتی در جهان بوجود آمد

 محسن کشمیری دبیر انجمن کره گیاهی ایران در این جلسه، اظهار کرد: در ایران چالش های بسیاری در عبور از مرحله سنتی به صنعتی در حوزه های مختلف به وجود و راه حل این چالش ها را صنعت غذا پاسخگو بوده است و البته این چالش ها فقط مربوط به جامعه ایران نیست و صنایع غذایی در تمام دنیا درگیر این چالش ها بوده و حتی در برخی حوزه ها جنگ های اقتصادی به وجود آورده است.

 روغن و چربی ها جزو سه گروه اصلی مواد غذایی لازم برای بدن انسان

وی افزود: روغن و چربی ها جزء سه گروه اصلی مواد غذائی لازم برای بدن انسان است اما روغن به نوعی متهم شده به اینکه ماده غذائی مناسبی برای بدن نیست و این حرف به عنوان باور غلط به مرور در ذهن مردم رسوخ پیدا کرده است در حالی که ضرورت دارد در بدن وجود داشته باشد اما اینکه اجزای روغن از چه نوع باشد و با چه ویژگی هایی به مصرف کنندگان ارائه شود بسیار حائز اهمیت بوده و بهترین کار این است که تولید، توزیع و عرضه این محصول دست متخصصان باشد چراکه متخصصان می توانند برای هر مشکل؛ راه حل درست و علمی ارائه دهند.

کشمیری خاطرنشان کرد: در پویش مردمی کیفیت محصولات غذایی 40 پرسش درباره نحوه انتخاب، مصرف و نگهداری روغن ها، اهمیت و نقش روغن ها و چربی ها در تغذیه انسان؛ میان مردم عنوان شد و پاسخ های جالب و متفاوتی دادند که در این میان برخی باورها غلط و برخی انتظارات درست از ارائه یک روغن سالم از سوی تولیدکنندگان؛ وجود داشت.

دبیر انجمن کره گیاهی ایران گفت: روغن های خوراکی به 4 دسته اصلی روغن سرخ کردنی، روغن سالاد، روغن های پخت و پز و روغن های مخصوص صنایع تقسیم می شوند اما عمده مصرف روغن ها در بخش مصرف خانوار است و یک روغن مناسب برای سرخ کردن باید سه ویژگی مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا، ترکیب مناسب اسیدهای چرب و کاربرد برای سرخ کردن را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در این نشست فعالان مدنی، حامیان محیط زیست و خبرنگاران به طرح سوال و موضوعاتی درباره روغن های خوراکی و باورهای غذایی پرداختند و سپس کارشناسان و دستگاه های نظارتی و دانشگاهیان پاسخ سوالات و توضیحاتی را در این باره ارائه کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین