کد خبر: ۵۳۰۶۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵

دلار بالا رفت، مسکن کساد شد

خبر التهاب مجدد دلار در اولین روز هفته در حالی به گوش رسید که سیگنال‌هایی از قرار گرفتن بازار مسکن در مسیر رکود دریافت شد.
آفتاب‌‌نیوز :
هیجانات بازار ارز هنوز فروکش نکرده است. بعد از آن‌که نرخ دلار قاچاق در هفته‌ی گذشته در محدوده ۷۴۰۰ تومان بود، امروز طبق گزارشات میدانی، ابتدا مرز ۸۰۰۰ تومان را شکست و سپس به ۷۸۰۰ تومان برگشت. اما اولین نشانه‌ها از بازار مسکن که در سومین ماه از سال ۱۳۹۷ حاکی از افت ۶۶ درصد معاملات دارد؛ چرا که توان مردم به قیمت‌های فعلی مسکن نمی‌رسد و عمده خرید و فروشها در اردیبهشت ماه از سوی سرمایه‌گذارانی بوده که حالا مجددا به سمت بازار ارز رفته‌اند.

چشم بازار ارز روشن!

امروز دلار مرز ۸۰۰۰ تومان را شکست و برگشت. از هفته گذشته نوسان قیمت ارز در هر دو بازار رسمی و غیررسمی چشمگیر بود؛ به طوری که قیمت‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی به عنوان نرخ مرجع خرید و فروش، رشد داشت و دلاری که حدود دو ماه پیش ۴۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری و قرار نبود به این زودی‌ها تغییر کند، تا ۴۲۵۰ تومان برای امروز (شنبه) پیش رفته است. نرخ مرجع دلار در حدود دو ماه گذشته ۵۰ تومان افزایش داشته و این ارز برای فروش در بانک‌ها و برای متقاضیان تا بیش از ۴۲۷۰ تومان محاسبه می‌شود. به دنبال رشد قیمت‌ها در بازار رسمی، بازار غیررسمی هم ساکت نمانده و نوسان تندتری داشته است؛ به طوری که دلار در هفته گذشته از حدود ۷۲۰۰ تومان به ۷۴۰۰ تومان رسید و امروز در آخرین قیمت‌گذاری‌ها فروشندگان که عمدتا صرافان و دلالان هستند، آن را تا ۸۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری کردند. صرافان دلیل نوسان اخیر بازار را عدم عرضه ارز طی روزهای اخیر از سوی بانک مرکزی عنوان کرده و می‌گویند هر چند که در بخشنامه جدید ارزی، توزیع ارز از سوی بانک مر کزی در بازار ممنوع شده بود ولی این بانک برای کنترل بازار به طرق مختلف دست به عرضه می‌زد اما طی یک هفته گذشته این اتفاق نیفتاده که عامل تحریک بازار شده است.

سکه آتی بیش از ۳ میلیون تومان

با افزایش قیمت سکه در بازار نقد بازار آتی سکه نیز با افزایش قیمت مواجه شده به طوری که هر سکه آتی تحویل دی ماه به قیمت بیش از سه میلیون تومان رسیده است. همچنین در حال حاضر قیمت تسویه روزانه قرارداد آتی سکه تحویل آبان ماه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را پشت سر گذاشته است و قیمت سکه تحویل شهریور ماه کمی بیش از ۳ میلیون تومان است. لازم به ذکر است در هفته‌های گذشته با افزایش نوسانات صعودی در بازار طلا قیمت سکه به طور کم سابقه‌ای رشد کرد و در حال حاضر قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار نقد حدود ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است. عده‌ای معتقدند یکی از عوامل گرانی طلا نوسانات نرخ ارز است، چرا که قیمت طلا و سکه وابستگی نزدیکی به قیمت دلار دارد. از طرفی در این روزها قیمت دلار در بازار غیر رسمی با افزایش رو به رو شده و این موضوع در افزایش قیمت سکه در بازارهای مختلف از جمله بازار آتی بورس کالا تاثیر داشته است.

افت معاملات مسکن در خردادماه

هرچه قیمت دلار و سکه بالا می‌رود به همان نسبت بازارهای رقیب، حداقل در کوتاه مدت دچار افت می‌شوند. گزارش ایسنا از جدیدترین وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد این بازار تحت تاثیر یک انحراف از مسیر متداول با سقوط معاملاتی مواجه شد. پس از آن‌که حوزه‌ی معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه و یک ماه زودتر از سال‌های قبل وارد فاز رونق خرید و فروش شد که با رشد بازارهای موازی و متعاقبا جهش ۳۵ درصدی قیمت مسکن همراه بود، در خردادماه شاهد افت شدید معاملات بودیم. بر اساس اطلاعات سامانه‌های معاملاتی در خردادماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۹۶۹۷ خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به اردیبهشت ماه ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. بعضی دفاتر املاک عنوان می‌کنند در دو هفته‌ی اخیر تعداد قراردادهای خرید و فروش کاهش محسوسی داشته است.

سوداگران سکه، ارز و مسکن در تور مالیات؟

تشکیل کارگروهی برای برخورد با دلالان ارز، سکه، خودرو و مسکن یکی از اخباری بود که امروز رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد. طبق گفته‌ی سید کامل تقوی نژاد، پیرو صحبت‌های رئیس جمهوری و دستور ویژه وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی، کارگروه تخصصی با هدف رصد مالیاتی بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده است.

واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوع شد

براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه واردات قرار دارد. در این شرایط ثبت سفارش و واردات کالاهای قرار گرفته در گروه چهارم کالایی که شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این کالاها نیز ابطال می‌شود مگر برای آن دسته از کالاهای ثبت سفارش شده‌ای که ارز آن‌ها از طریق شبکه بانکی تامین شده یا واردات آنها در شرایط بدون انتقال ارز باشد.

موج گرانی گوشت قرمز فروکش کرد+قیمت‌ها

از بازار مواد غذایی هم خبر می‌رسد قیمت انواع گوشت قرمز که در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت محسوسی روبرو شده بود به طور نسبی با کاهش قیمت همراه شده اما هنوز قیمت‌های پیش از موج گرانی بازنگشته است. البته مدیرکل دفتر تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت که ممنوعیت صادرات دام زنده که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام شده، سبب شد قیمت دام زنده از حدود ۲۴ هزار تومان به حدود ۲۲ هزار تومان کاهش یابد که البته عوامل دیگری نیز در کاهش قیمت دام زنده دخیل بوده است. گزارش ایسنا از وضعیت گوشت قرمز و جدول قیمت‌ها را در این لینک بخوانید.

زنگنه: راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها داریم

زمانی که ترامپ ماه میلادی گذشته تصمیم گرفت تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند دولت وی به خریداران ۱۸۰ روز برای محدود کردن خریدشان فرصت داد. درخواست برای توقف واردات ژاپن موضع شدیدتر از سال ۲۰۱۲ در قبال ایران را نشان می‌دهد. در آن زمان کشورها اجازه یافتند در قبال دریافت معافیت از محدودیت‌های مالی آمریکا،  به خرید نفت از ایران در سطح پایین‌تری ادامه دهند. وزیر نفت ایران در این خصوص به بلومبرگ گفته است: اکثر مشتریان همچنان نفت ایران را خریداری می‌کنند و راه‌های بسیاری برای ایران به منظور حفظ تولید خود وجود دارد. من نمی‌توانم به راه‌های دیگر اشاره کنم. اگر دولت آمریکا بداند ما چه کاری انجام خواهیم داد مانع ما خواهد شد. به گفته‌ی بیژن زنگنه، صادرات نفت ایران ماه جاری به حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید.

تورم خردادماه ۸.۲ درصد

امروز، مرکز آمار نرخ تورم خرداد ماه ۱۳۹۷ را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری در خرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١١٦.١ رسیده است که نسبت به ماه قبل ١.٧ درصد افزایش را نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوارها هم ٨.٢ درصد اعلام شده است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
1
روحانی کجایی دقیقا کجایی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین