کد خبر: ۵۳۰۹۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

سنتی یا مدرن؛ کدام معماری به‌صرفه‌تر است؟

محققان عنوان کردند: معماری‌های سنتی به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
طراحی ساختمان‌های امروزی طوری است که از اولین ساعات روز که نور خورشید می‌تابد، باز هم باید از نور مصنوعی استفاده کرد، اما در ساختمان‌هایی با معماری‌ سنتی تنها از نور طبیعی استفاده می‌شود.

به گزارش تریهاگر، قبل از اینکه نورپردازی‌های امروزی رایج شود، در بیشتر ادارات و اماکن، از نور طبیعی و رایگان استفاده می‌شد، اما این روزها بیشتر از نور مصنوعی استفاده می‌شود و همین موضوع باعث افزایش مصرف انرژی شده است.

معماری‌ ساختمان‌های قدیمی بسیار شگفت‌انگیز هستند؛ برای مثال، معبد پانتئون رم به عنوان یکی از بزرگترین گنبدهای جهان، جزو شگفتی‌های دنیای معماری است با یک حفره که در گنبد دارد و بدون هیچ پنجره‌ای است، اما نور این ساختمان به خوبی تامین می‌شود.

این روزها کمپین‌هایی جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی برگزار می‌شود تا مصرف نورهای غیرضروری در ساعاتی که نور طبیعی وجود دارد، کاهش یابد و از این طریق به کاهش مصرف انرژی کمک شود.

بسیاری از سیستم‌های نورپردازی مدرن، دارای سِنسورهایی هستند که میزان نور را با توجه به روشنایی محیط تنظیم می‌کنند و از این طریق به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌شود. پس سرمایه‌گذاری در نورپردازی مدرن هم می‌تواند در کاهش مصرف انرژی موثر باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین