کد خبر: ۵۳۱۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

ممانعت از سفر سولانا به آمریکا به دلیل دیدار از ایران

خاویر سولانا در جریان مراسم تحلیف دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی یعنی کمتر از ۵ سال پیش به تهران دعوت شد
آفتاب‌‌نیوز :
رسانه‌های اسپانیایی می گویند خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل سفر به ایران فعلا نتوانسته از مقررات لغو ویزا میان آمریکا و کشورهای اروپایی استفاده کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ آقای سولانا قصد سفر به آمریکا و سخنرانی در یکی از اندیشکده‌های این کشور را داشته اما زمانی که از سامانه صدور مجوز الکترونیکی سفر آمریکا استفاده کرده، مجوز سفر بدون روادید (ویزا) صادر نشده است.

آقای سولانا به جز سمتی که در اتحادیه اروپا داشته در دوره‌ای دبیرکل ناتو و زمانی وزیر امور خارجه اسپانیا هم بوده است. روزنامه "ال پائیس" چاپ اسپانیا گفته است که دلیل صادر نشدن مجوز سفر بدون روادید آمریکا برای آقای سولانا، دیدار او از ایران است.

خاویر سولانا در جریان مراسم تحلیف دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی یعنی کمتر از ۵ سال پیش (در مرداد ۱۳۹۲) به تهران دعوت شد و در این مراسم شرکت کرده بود.

او در اواخر دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی که حسن روحانی مسئول پرونده اتمی ایران بود، در مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی ایران شرکت داشت.

محدودیتی که آقای سولانا در حال حاضر با آن مواجه شده، مربوط به قانونی است که در ماه های پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما اجرایی شد.

این محدودیت‌ها مصوب مجلس نمایندگان آمریکا است و بر اساس آن شهروندان ۳۸ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون اسپانیا که در پنج سال گذشته به کشورهایی از جمله ایران، سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون روادید و با استفاده از سامانه صدور مجوز الکترونیکی، وارد آمریکا شوند.

این محدودیت ها شامل افرادی که تابعیت دوگانه این ۳۸ کشور را دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از روادید مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، هم می‌شود و این افراد باید برای سفر به آمریکا درخواست روادید کنند.

پیشتر بعضی از مقام‌های ایرانی از این قانون و اثر آن بر روابط خارجی ایران گلایه کرده بودند.

مقام های ایرانی می‌گفتند که با به دست آمدن توافق هسته‌ای و امکان گسترش تبادلات تجاری و علمی، اتباع این ۳۸ کشور از ترس ممانعت از سفرشان به آمریکا، علاقه ای به دیدار از ایران ندارند.

گفته شده بود که آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق این کشور در صدد صدور معافیت هایی برای تجار و صاحبان صنایع بوده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین