کد خبر: ۵۳۱۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
حجت الاسلام قاضی عسکر:

بیش از ۸۵ هزار نفر به حج اعزام می‌شوند

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در خصوص آمار کلی زائران در حج تمتع سال 97 گفت: انشاءالله بیش از 85 هزار نفر به حج اعزام می‌شوند که حدود 10 هزار نفر از این افراد زائران اهل سنت و مابقی زائران اهل تشیع هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به مسائل سیاسی که بین دولت ایران و عربستان وجود دارد آیا این اطمینان خاطر را به زائران می‌دهید که جای نگرانی برای برگزاری مناسک حج وجود ندارد می‌دهید، گفت: همانطور که سال گذشته با مردم به صراحت صحبت کردم و می‌گفتم که حج خوبی را برگزار خواهیم کرد امسال نیز این اعتقاد را دارم که بهتر از سال گذشته حج را برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به توافقنامه صورت گرفته بین دو کشور خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم علاوه بر امتیازات سال گذشته که یکی از آنها حفظ عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی است موارد جدیدی نیز به آن اضافه شده است. بنابراین این اطمینان خاطر وجود دارد که مشکلی در برگزاری مناسک حج برای حجاج ایرانی پیش نیاید.

وی ادامه داد: البته از حاجیان عزیز خواهش می‌کنم برای اینکه گرفتار هیچ آسیبی نشویم ما هم باید مراعات کنیم و هم آنها و انشاءالله با رعایت قوانین و مقررات بتوانیم به خوبی حج‌مان را انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در خصوص ارز همراه نیز برای زائران گفت: همانطور که می‌دانید هر حاجی نزدیک به 30 الی 40 روز در عربستان حضور دارد و مبلغی که به همراه وی داده می‌شود به معنای خرید کردن در عربستان نیست به هر حال ممکن است هر فردی برای نیازهای شخصی خود به مقداری پول احتیاج داشته باشد و این ارز برای این موارد به زائران پرداخت می‌شود ما نیز با بانک مرکزی مذاکراتی داشتیم و امیدواریم در چند روز آینده تکلیف این ارز همراه نیز مشخص شود. البته اصل ارز همراه مشخص شده اما اینکه چه مقدار به زائران پرداخت شود هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه این اقدام بسیار مناسبی بود که با توجه به التهابات ارزی که در کشور وجود دارد از سوی بانک مرکزی صورت گرفت خاطرنشان کرد: مذاکرات ما با بانک مرکزی و دولت قبل از التهابات اخیر بازار ارز بود و آنها نیز پذیرفتند چراکه مردم سالیان متمادی است پولشان را در بانک قرار داده و برای حج ثبت نام کرده‌اند آن زمان این پول ارزش واقعی خود را داشت و حق مردم است که به آنها این ارفاق داده شود و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

قاضی عسکر در خصوص آمار کلی زائران در حج تمتع سال 97 تصریح کرد: انشاءالله بیش از 85 هزار نفر به حج اعزام می‌شوند که حدود 10 هزار نفر از این افراد زائران اهل سنت و مابقی زائران اهل تشیع هستند.

وی با اشاره به حدود 507 کاروان‌ اهل تشیع گفت: حدود 70 کاروان نیز از اهالی اهل سنت هستند که به حج اعزام می‌شوند. تمهیدات لازم برای این سفر اندیشیده شده و از 27 تیرماه زائران مشرف می‌شوند.

وی ادامه داد: قبل از اعزام اولین گروه از زائران به حج عده‌ای از خدمه کاروان‌ها و عوامل کاروان‌ها برای انجام کارهای مقدماتی به عربستان می‌روند تا زائران زمانی که مشرف می‌شوند با مشکل خاصی مواجه نباشند. احساس ما این است که شرایط نسبت به سال‌های گذشته آرام‌تر و بهتر است.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: تنوع برنامه‌های آموزشی برای حج امسال بیشتر از سال‌های گذشته بوده و بیش از 1300 اثر آموزشی که در طول سال های گذشته تولید شده است در سایت سازمان بارگذاری شده و مردم می‌توانند به طول رایگان این آموزش‌ها را دانلود و از آنها استفاده کنند. همچنین تعداد  قابل توجهی از حجاج تحصیل کرده امسال از طریق نرم افزارهای موبایل آموزش های لازم را می‌بینند همچنین در ماه مبارک رمضان در برخی از استان‌ها جلسات متمرکز اسرار معارف داشتیم و در این جلسات همه کاروان‌ها در یک مکان جمع شده و آموزش‌های لازم به آنها ارائه می‌شد. مردم نیز نسبت به این آموزش‌ها حساس هستند و ما از عموم مردم می‌خواهیم که دعا کنند تا امسال با موفقیت بهتر بتوانیم حج را پشت سر بگذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته شده نسبت به سال گذشته امتیازات بیشتری به ایران داده شده این امتیازات چیست؟ گفت: این امتیازات بیشتر در حوزه مسائل اجرایی است چراکه هر سال ما با شرایط جدیدی در عربستان روبه‌رو هستیم همانطور که می‌دانید ما در اوج گرما و در ماه‌های مرداد و شهریور به حج مشرف می‌شویم. در گذشته سقف خیمه‌ها در عرفات کوتاه بود و مردم اذیت می‌شدند.با توجه به توافقاتی که صورت گرفته سقف خیمه‌ها افزایش پیدا کرده و از خیمه‌های نسوز در این مکان‌ها استفاده می‌شود. همچنین کولرهای گازی‌ نصب شده تا حجاج راحت تر بتوانند اعمالشان را به جا بیاورند همچنین از فرصت‌هایمان به خوبی استفاده کردیم و هتل‌ها را در زمان مناسبی اجاره کردیم چراکه وقتی سایر کشورها اقدام کردند قیمت هتل‌ها 25 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده بود و ما چون زودتر اجاره کرده بودیم با مشکل افزایش قیمت هتل‌ها مواجه نشده‌ایم.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین