کد خبر: ۵۳۲۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷

نرخ سود بانکی ثابت می ماند/ تشریح چهار گروه کالایی برای تامین ارز

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد درباره افزایش نرخ سود بانکی تصمیم جدیدی گرفته نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 «ولی الله سیف» امروز (دوشنبه) به مجلس شورای اسلامی رفت تا در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شرکت کند.

در این نشست مشترک گزارشی از عملکرد و تصمیم های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان مردم ارایه شد.

به گزارش تارنمای خانه ملت، سیف در پایان این نشست گفت: بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود بانکی تصمیمی ندارد و بخش نظارتی با بانک هایی که نرخ سود را به صورت غیرمتعارف تغییر دهند، برخورد می کند.

به گزارش ایرنا، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود برای سپرده های یکساله 15 درصد و برای سپرده های کوتاه مدت 10 درصد محاسبه می شود و نرخ سود تسهیلات نیز 18درصد است اما طبق برنامه ششم توسعه، فاصله سه درصدی میان نرخ سود سپرده و تسهیلات باید در مدت اجرای این برنامه به تدریج کاهش یابد.

بیست و دوم اسفند پارسال معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرد: تغییر و نوسان در بازار ارز سبب شد برنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات در نظام بانکی به تاخیر افتد.

«فرشاد حیدری» گفت: گواهی سپرده های یکساله با نرخ سود 20 درصد که برای مدیریت بازار ارز صادر شد، به نرخ سود بانکی تکانه ای وارد کرد.

** تشریح چهار گروه کالایی برای تامین ارز 

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد: چهار گروه کالایی برای تامین ارز در نظر گرفته شده است که بر این اساس ارز کالاهای اساسی و مهم با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت تامین می شود.

به گزارش ایرنا،سیف اضافه کرد: ارز مورد نیاز کالاهای ضروری و مواد اولیه کارخانه ها از منابع ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی مانند صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی از طریق سامانه ارزی نیما تامین می شود.

سیف بیان کرد: همچنین مقرر شد ارز گروه سوم کالایی از طریق منابع ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به صورت توافقی از طریق بازار الکترونیکی و تحت نظارت تامین شود که پیش بینی می شود تا چهار روز آینده این مهم عملی شود.

به گفته وی، گروه چهارم کالایی نیز مربوط به کالاهای ممنوعه است.

به گزارش ایرنا، دولت از بیست و یکم فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار 4200 تومان کلید زد و با تهیه و تصویب دستورالعمل هایی، شیوه های تخصیص ارز را اعلام کرد.

** پیش بینی منطقی شدن قیمت سکه 

سیف پیش بینی کرد قیمت سکه بزودی منطقی شود و تصریح کرد: براساس برنامه ریزی ها سکه های طلای پیش فروش شده می تواند به گواهی سپرده تبدیل و در بورس گواهی سپرده، معامله شود. 

وی ادامه داد: در این زمینه با بورس توافق هایی صورت گرفته است تا امکان این خرید و فروش فراهم شود.

به گزارش ایرنا، بهای سکه تمام شامل طرح جدید و قدیم امروز (یکشنبه) در بازار آزاد تهران رو به افزایش نهاد اما قیمت دیگر مسکوکات طلا نسبت به دیروز، روند کاهشی یافت.

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد 665 هزار ریالی قیمت، جایگاه خود را رقم 29 میلیون و 350 هزار ریال تثبیت کرد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 50 ریال افزایش بها، به 27 میلیون و 340 هزار ریال رسید.

در بازار طلا، نیم سکه و ربع سکه هر کدام 50 هزار ریال افت قیمت داشتند و به ترتیب 14 میلیون و 280 هزار ریال و نیز هفت میلیون و 470 هزار ریال عرضه شد.

سکه گرمی با 60 هزار ریال کاهش قیمت، چهار میلیون و 190 هزار ریال به فروش رفت.

به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه، نرخ هر اونس طلا در رقم 1252 دلار و 81 سنت تثبیت شد اما هر گرم طلای خام 18 عیار در بازار ایران با 32 هزار و 300 ریال افزایش قیمت، 2 میلیون و 394 هزار و 100 ریال به فروش رفت.

امروز قرار بود با هدف تعدیل نرخ مسکوکات طلا، عرضه گواهی پیش فروش سکه در بورس کالا آغاز شود اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت های آن به زمان دیگری موکول شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
اگرنرخ سود بانکی رابالا ببرید تعادل اقتصادی تا حدی برقرارخواهد شد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین