کد خبر: ۵۳۲۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
ایران به عدم اشاعه و تمام تعهداتی که پذیرفته متعهد و به همکاری با سازمانهای بین المللی ادامه می دهد

رئیس‌جمهور: به ضرر هیچ کشوری قدم بر نداشته و نمی‌داریم/خواهان روابط قانونی، دوستانه و سازنده با جهان هستیم/ایران امن‌ترین کشور منطقه و برای منطقه و جهان امنیت آفرین است

سوئیس دقیق ترین کشور دنیا در تنظیم ثانیه ها است؛ امروز ساعت همکاری به نفع دو ملت است/ایران برای اتحادیه اروپا و سوییس اهمیت فوق العاده قائل است/ یکجانبه گرایی در بخشهای امنیتی، سیاسی، زیست محیطی و اقتصادی پاسخگو نیست
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران برای اتحادیه اروپا و سوئیس اهمیت فوق العاده قائل است، چشم انداز روابط تهران – برن را با توجه به توانایی های ایران و جایگاه علمی، فناوری و صلح خواهی سوئیس، بسیار روشن خواند و تاکید کرد:سوئیس دقیق ترین کشور دنیا در تنظیم ثانیه ها است و امروز ساعت همکاری به نفع دو ملت است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست تجار و فعالان اقتصادی ایران و سوئیس که همتای سوئیسی  وی نیز حضور داشت، با اشاره به اینکه به ضرر هیچ کشوری قدم بر نداشته و نمی داریم، گفت: برخی دنبال فرا سرزمینی کردن رفتارهای غیر قانونی خود هستند؛ وظیفه ما همکاری در چارچوب قوانین بین المللی، صلح و منافع ملتهاست.

رئیس‌جمهور: به ضرر هیچ کشوری قدم بر نداشته و نمی‌داریم/خواهان روابط قانونی، دوستانه و سازنده با جهان هستیم

روحانی گفت: برگزاری این جلسه در مقطعی مهم پیام بزرگی دارد و به معنای آن است که ایران و سوئیس مصمم هستند در چارچوب قوانین بین المللی و منافع ملتهای خود، روابط دوستانه تجاری و اقتصادی خودشان را ادامه دهند.

رئیس جمهور افزود: پیام ما از برگزاری این اجلاس این است که ایران و سوئیس در چارچوب منافع دو جانبه و قوانین بین‌المللی روابط خود را ادامه می‌دهند و این اجلاس به معنای آن است که در دنیای امروز یکجانبه‌گرایی در هیچکدام از بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و زیست محیطی و یا دیگر بخش‌ها راهگشا نیست. در دنیای امروز با توجه به مشکلاتی که در سطح جهان از لحاظ کمبود مواد اولیه، تغییرات آب و هوایی و نیز بروز ناامنی‌ها در سطح جهان وجود دارد بهترین راه برای تأمین منافع ملت‌ها، ارتباط هر چه نزدیک‌تر دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر است.

روحانی با اشاره به اینکه اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره تعامل سازنده با جهان است، اظهارداشت: ما در دوران مذاکرات هسته‌ای و پس از توافق برجام به خوبی نشان دادیم که بر هر عهدی که می‌بندیم پایبند خواهیم بود. یکی از ویژگی‌های فرهنگی و ارزش‌های ایرانیان در طول تاریخ حاکم بودن خصوصیات وفای به عهد به عنوان پایه اعتماد در روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها بوده و هست. به دنیا اعلام می‌کنیم که ایران به قوانین بین‌المللی و معاهدات عدم اشاعه پایبند بوده و خواهد بود و همکاری‌های خود را با سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: به دنیا اعلام می‌کنیم که ایران خواهان روابطی عادلانه، قانونی، صلح‌آمیز و با ثبات با جهان است و در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا خواهد کرد.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه روابط ایران با سوئیس در طول دهه‌های گذشته  همواره نشانه و گواه اعتماد دو دولت و ملت بزرگ و متمدن در دو قاره آسیا و اروپا بوده است، خاطر نشان کرد: سوئیس نه تنها در روابط دو جانبه مورد اعتماد ایران بوده، بلکه هرگاه مشکل و اختلافی در روابط ایران با کشوری دیگر پیش آمده، سوئیس همواره یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حفاظت از منافع ما بوده و این اعتماد همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهور گفت: ایران کشوری است که از لحاظ ژئوپلیتیکی در سطح دنیا کم‌نظیر بوده، دارای بزرگترین منابع گاز جهان است و یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد و دارای جایگاهی است که می‌تواند آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا را به دریای عمان، اقیانوس هند، آفریقا و آسیا متصل کند. ایران توانایی آن را دارد که از طریق جاده‌ها و خطوط ریلی بنادر دریای خزر را به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند متصل کند.

روحانی اضافه کرد: ایران دارای جمعیت بزرگ تحصیلکرده دانشگاهی و یکی از چند کشور مهم دنیا در داشتن بیشترین تحصیلکردگان در رشته مهندسی است. ایران در طول تاریخ به علم و دانش کمک شایانی کرده و امروز نیز از لحاظ انتشار مقالات علمی، جایگاه پانزدهم را در دنیا دارد و در برخی رشته‌های علمی مثل نانو، در جایگاه ششم دنیا قرار دارد و در عرصه‌هایی مثل داروسازی و پزشکی، جزو برترین کشورهای خاورمیانه است.

رئیس جمهور ادامه داد: ایران امروز بیش از 4 میلیون دانشجو و بیش از 13 میلیون دانش‌آموز در حال تحصیل دارد و دارای منابع انرژی ارزان، نیروی کار تحصیل کرده و جوان دانشگاه‌های معتبر، جایگاه جغرافیایی ویژه و از همه مهم‌تر امنیتی فراگیر در سطح کشور خود است. ایران امروز نه تنها امنیت دارد، بلکه یکی از بزرگترین مسئولیت‌های خود را برای برقراری حفظ ثبات و امنیت در جهان می‌داند و امروز برخی کشورهای همسایه، ثبات و امنیت‌شان را در سایه کمک‌های ایران به دست آورده‌اند.

روحانی اظهار داشت: در طول دولت یازدهم و در آغاز دولت دوازدهم رشد اقتصادی ایران که در سال 1392 حدود منفی 7 درصد بود، در سال گذشته به مثبت 4.6 دهم درصد رسید و توانستیم در سال گذشته حدود 800 هزار شغل خالص و جدید ایجاد کنیم. همچنین در زمینه کشاورزی و تولیدات مواد غذایی قدم‌های مهمی برای خودکفایی برداشته‌ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: با شرایطی که ایران دارد و سوئیس به عنوان کشوری صاحب دانش، علم، تمدن، قانون‌گرا و طرفدار ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهان و ویژگی‌های خاص در زمینه داروسازی و تولید تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته پزشکی، امروز زمان اعتماد و همکاری دو کشور است.

روحانی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان سوئیسی‌ها را با ساعت‌های دقیق و ظریف ساخت این کشور می‌شناسند، خاطر نشان کرد: امروز هر دقیقه و هر ثانیه زمان افزایش اعتماد به یکدیگر و برقراری روابط مستحکم‌تر بین دو ملت ایران و سوئیس است و معتقدم ادامه همکاری‌های دو طرف به نفع هر دو کشور است. ایران و سوئیس به ضرر کشور دیگری قدم بر نداشته و بر نخواهند داشت. ایران برای اتحادیه اروپا و کشورهای مهمی چون سوئیس در اروپا اهمیت فوق‌العاده‌ای قایل است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه بازرگانان در برقراری روابط بین دو کشور نسبت به سیاستمداران پیشتاز بوده‌اند، گفت: قبل از اینکه ما سیاستمداران به فکر برقراری روابط سیاسی بین ایران و سوئیس بیفتیم این بازرگانان بودند که احساس کردند برای تأمین منافع دو ملت بزرگ ایران و سوئیس باید روابط اقتصادی برقرار کنید؛ امروز نیز از شما بازرگانان همچنان پیشتازی را طلب می‌کنیم.

روحانی افزود: در شرایطی که دو دولت ایران و سوئیس مصمم به گسترش و تحکیم روابط هستند، برخی کشورها فکر می‌کنند قوانین کشورشان فراسرزمینی هستند و تصور می‌کنند شاید در اثر فشارهای اقتصادی ملت‌های بزرگ حاضر شوند استقلال خودشان را در برابر دیگران بفروشند، در شرایطی که حکمرانی برخی کشورها در نظر حاکمان‌شان به معنای آن است که دیگران باید در برابر آنها کاملاً تسلیم باشند، زمان آن است که یکجانبه‌گرایی را ترک کرده و احترام به قوانین بین‌المللی را به همگان یادآوری کنیم.

رئیس جمهور  گفت: اصل برای ایران و سوئیس منافع دو ملت و منتفع شدن همه جهان از روابط بین‌المللی است و ایران مصمم به گسترش همکاری‌ها با کشورهای دوست از جمله سوئیس است و لذا از شما بازرگانان، صنعتگران و کارآفرینان می‌خواهیم که روابط بین دو کشور را بخصوص در زمینه تولیدات دارو، تجهیزات بیمارستانی و تولیدات مواد غذایی گسترش دهید تا نشان دهیم که دو ملت و دو کشور بزرگ ایران  و سوئیس در هر شرایطی کنار هم خواهند بود.

آلن برسه رئیس کنفدراسیون سوئیس نیز در این نشست برگزاری این اجلاس را نشان دهنده پیوند عمیق فعالان اقتصادی دو کشور توصیف کرد و گفت: سوئیس به همکاری و تعامل با ایران ادامه داده و ادامه خواهد داد.

رئیس کنفدراسیون سوئیس با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام نقشه راه روابط دو کشور تصویب شد و در ضمن برگزاری جلسات مشورتی منظم، چارچوب حقوقی با ثباتی برای توسعه روابط بین دو کشور تدوین شد، افزود: سوئیس برجام را پیروزی بزرگ دیپلماسی دانسته و می‌داند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به اجرای مفاد آن ادامه دهند.

آلن برسه ادامه داد: کمیسیون مشترک تجاری ایران و سوئیس نقش مهمی در مواجهه با چالش‌های پیش روی روابط خواهد داشت و دو کشور تلاش خواهند کرد تعاملات اقتصادی و تجاری همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس کنفدراسیون سوئیس اظهار داشت: در مذاکرات امروز روسا و مقامات دو کشور توافقنامه‌هایی در زمینه همکاری‌های علمی، پژوهشی مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل جاده‌ای بین دو کشور امضاء خواهد شد که برای سوئیس و ایران بسیار مهم خواهند بود.

پیش از سخنان روسای جمهور ایران و سوئیس، روسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز در سخنانی با اشاره به سابقه 40 ساله روابط اتاق‌های بازرگانی دو کشور تأکید کردند که همه تلاش خود را برای تداوم و گسترش همکاری‌ها و تعاملات اقتصادی دو جانبه بکار خواهند گرفت.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین