کد خبر: ۵۳۳۲۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

مهاجری: صدا و سيما خود را در حد يك دكه سياسي تنزل داده است/ صداوسیما ملوک الطوایفی اداره می شود و هرگوشه اش دست کسی است/ تنها برنامه دیدنی تلویزیون کارتون است

صدا و سيما خود را در حد يك دكه سياسي تنزل داده است و نگرانم كه اگر روزي يك فرد عاقل، خردمند و توانمندي مسووليت اين سازمان را به عهده بگيرد چطور بايد اين وضعيت را مديريت كند. خيلي از سازمان‌ها در اين مملكت عملكرد قابل دفاعي ندارند اما وضعيت صدا و سيما خيلي بد است و كاري براي آن نمي‌توان كرد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه اعتماد با محمدمهاجری در باره عملکرد مدیریت صداوسیما مصاحبه ای انجام داده است.

بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:

بعد از انتقاد مقام معظم رهبري به عملكرد صدا و سيما انتظار مي‌رفت كه شاهد تغييراتي در رويه اين سازمان باشيم اما نبوديم. حتي نوعي سرسختي نيز در ادامه رويكرد ضد دولت آن مشاهده مي‌شود. كدام طيف سياسي بر رسانه ملي حاكم است كه حتي انتقاد رهبري را هم جدي نمي‌گيرد؟

به نظر من اينكه دنبال تفكر سياسي غالب بر صدا و سيما بگرديم خيلي نتيجه نخواهد داشت.

چرا؟

صدا و سيما مثل گوشت قرباني و هر بخش از آن دست كسي است. مي‌توان گفت يك حكومت ملوك‌الطوايفي است و هر كسي كه قدرتي دارد، گوشه‌اي از آن را تصرف مي‌كند. اخيرا مقام معظم رهبري در پاسخ به انتقاد دانشجويان فرمودند: من هم به اين مديريت‌ها انتقاد دارم و بعد از آن در مطلبي نوشتيم كه اگر جاي رييس صدا و سيما بودم بعد از اين فرمايش مقام معظم رهبري كليد صدا و سيما را دم در به نگهباني مي‌دادم و مي‌رفتم خانه.

اينقدر از اصلاح رويكرد صدا و سيما نااميد هستيد؟

عملكرد صدا و سيمايي كه هيچ برنامه‌ تماشايي غير مسابقات فوتبال جام جهاني ندارد، قابل دفاع نيست. من خودم خيلي دوست دارم كه برنامه‌هاي صدا و سيما را ببينم اما فقط مي‌توانم با نوه‌هايم برنامه‌هاي كارتوني را ‌ببينم. از اين رسانه نمي‌توان انتظار داشت كه يك دانشگاه يا محلي براي تعاملات و بحث‌هاي خوب سياسي باشد. اخيرا يك آقايي را به نام آقاي يكتا آورده‌اند و در برنامه‌هايي دولت را نقد مي‌كنند. كليپ اين برنامه‌ها را كه ديدم در مورد سوابق او سرچ كردم و ياد حكايتي افتادم. مي‌گويند فردي كه يك بغل نان خريده بود از جايي رد مي‌شد.

فقيري را ديد كه نشسته و گريه مي‌كند، پرسيد چرا گريه مي‌كني و بعد از اينكه فقير گفت گرسنه‌ام، همراه او شروع به گريه كرد. فقير گفت نمي‌خواهد گريه كني تكه‌اي نان بده كه من هم سير شوم و گريه نكنم. فرد گفت اگر دلت بخواهد تا صبح هم برايت گريه مي‌كنم اما نان نمي‌دهم.

اين آقاي يكتا هم يك موسسه مالي و سرمايه‌گذاري پرپولي دارد كه چندصد ميليارد تومان سرمايه آن است. خب به جاي اين برنامه‌سازي‌ها قدري نان به مردم بدهد كه گريه نكنند. اينها ادا و اطوار اپوزيسيون درآوردن است.

آبشخور عملكرد به قول شما غيرقابل دفاع صدا و سيما كدام جريان سياسي است؟

به نظر من صدا و سيما خود را در حد يك دكه سياسي تنزل داده است و نگرانم كه اگر روزي يك فرد عاقل، خردمند و توانمندي مسووليت اين سازمان را به عهده بگيرد چطور بايد اين وضعيت را مديريت كند. خيلي از سازمان‌ها در اين مملكت عملكرد قابل دفاعي ندارند اما وضعيت صدا و سيما خيلي بد است و كاري براي آن نمي‌توان كرد.

اينكه مي‌گوييد روزي يك فرد عاقل و خردمند مسووليت سازمان را به عهده بگيرد يعني فكر مي‌كنيد مشكل رييس فعلي سازمان است؟ با تغيير علي‌عسگري رويكرد اين رسانه تغيير مي‌كند؟

من معتقد هستم كه رييس صدا و سيما بايد رييس صدا و سيما باشد. اينكه هر گوشه و هر لقمه را به كسي بدهد آدم را ياد ٥٠٠ سال قبل مي‌اندازد كه هركس مملكت را با سياست‌هاي خود اداره مي‌كرد. اين منطق ندارد. من معتقد هستم كه آقاي علي‌عسگري بايد خودش باشد و اگر مي‌بيند كه نمي‌تواند اين سازمان را اداره كند، كليد را دم در گذاشته و برود.

پس انتصابات و مديراني كه آقاي علي‌عسگري انتخاب كرده است را عامل اصلي اين وضعيت مي‌دانيد؟

نه، اصلا اين علي‌عسگري نيست كه مديران را منصوب مي‌كند. او به عنوان رييس سازمان بر آن تسلط و اتوريته ندارد بنابراين هر كسي كه وارد اين سيستم شود، خراب خواهد شد. هر فرد مستقل و متعهد و كاربلد هم در اين سيستم تخريب مي‌شود.

اگر علي‌عسگري مديران را منصوب نمي‌كند، چه كسي اين كار را مي‌كند؟

بالاخره دستگاه‌هاي قدرتمندي وجود دارند كه آدم‌هاي خود را به صدا و سيما تحميل مي‌كنند و شناختن آنها خيلي كار سختي نيست. العاقل يكفي بالاشاره.

چرا جريان اصولگرا با معرفي طيف حاكم بر صدا و سيما حساب خود را از آنها جدا نمي‌كند تا در انتقاداتي كه بر اين سازمان وارد است و مقام معظم رهبري هم به آن اشاره كردند، سهيم نباشد.

اينكه بگويم اصولگرايان صدا و سيما را هدايت مي‌كنند قطعا توهين به اصولگرايان است چون اين ملغمه كه در آن جا مي‌بينيم مديريت اصولگرايان نيست. تندترين نگاه‌هاي اصولگرايي در صدا و سيما ديده مي‌شود. چندين سال قبل يكي از مراجع تقليد در زمان رياست قبلي صدا و سيما به ايشان گفته بود كه كاري نكنيد مردم اخبار را از رسانه‌هاي خارجي بشنوند و فقط سريال‌هاي شما را ببينند.

الان وضعيت به نحوي است كه حتي سريال‌هاي‌شان هم ديده نمي‌شود. كار ديگري كه صدا و سيما انجام مي‌دهد و بيش از مردم سر خود را شيره مي‌مالد اين است كه مي‌گويند مثلا ٩٨ درصد از فلان سريال خوش‌شان آمده است. نمي‌دانم اين ديگ‌هايي كه نظرسنجي‌ها را در آن مي‌پزند، كجا بار مي‌گذارند؟ آنچه در جامعه ديده مي‌شود با آنچه در صدا و سيما ديده مي‌شود، كاملا متفاوت است و ربطي به علي عسگري ندارد. علي عسگري بسيار فرد اخلاقي و دوست داشتني است اما اين صفت‌ها براي مديريت صدا و سيما كافي نيست.

با اين وضعيت كه همه از رسانه ملي انتقاد مي‌كنند و به گفته شما رييس سازمان هم نقش چنداني در مديريت آن ندارد، چطور مي‌توان به اصلاح رويكرد صدا و سيما اميدوار بود؟

آقاي لاريجاني اخيرا پاسخ خوبي به يك خبرنگار داده‌اند. گفته بود كه ان‌شاءالله خدا به شما صبر دهد. من هم فقط همين را مي‌توانم بگويم. ان‌شاءالله خدا به ما صبر دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
سریالاشونم که همه یا عاشقن..یا تو بیمارستان ناله میکنن..یا سر قبر یکی مینالن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
سریالاشونم که همه یا عاشقن..یا تو بیمارستان ناله میکنن..یا سر قبر یکی مینالن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین