کد خبر: ۵۳۳۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

۶۱ فایده عسل برای سلامتی

عسل مخلوطی از قند و ترکیبات دیگر است. از نظر کربوهیدرات‌ها باید بگوییم که عسل عمدتا گلوکز و فروکتوز است و این باعث می‌شود که شبیه به شربت اینورت باشد، که تقریبا ۴۸٪ فروکتوز، ۴۷٪ گلوکز و ۵٪ ساکارز است.
آفتاب‌‌نیوز :

تابه‌حال مطالب بسیاری از ترکیب‌های معجزه‌آسای عسل با دیگر مواد مانند سیر و لیمو صحبت کرده‌ایم. در این نوشتار به مبحث عسل و فایده عسل برای سلامتی و درمان پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید و از فواید و خواص عسل لذت ببرید.



عسل مخلوطی از قند و ترکیبات دیگر است. از نظر کربوهیدرات‌ها باید بگوییم که عسل عمدتا گلوکز و فروکتوز است و این باعث می‌شود که شبیه به شربت اینورت باشد، که تقریبا ۴۸٪ فروکتوز، ۴۷٪ گلوکز و ۵٪ ساکارز است. باقی کربوهیدرات‌های موجود در عَسَل عبارتند از مالتوز، ساکارز، و سایر کربوهیدرات‌های پیچیده.

عسل نیز درست مانند تمام شیرین کننده‌های مغذی، عمدتا قند است و تنها شامل مقداری ویتامین و مواد معدنی است. این ماده‌ی شیرین خوراکی همچنین حاوی مقادیر بسیار کمی از ترکیبات مختلف است که تصور می‌شود به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند، از جمله کیریسین، پینوبانکسین، و ویتامین C. ترکیب خاص انواع مختلف عَسَل بستگی به گل‌هایی دارد که در دسترس زنبورهایی که عسل تولید می‌کنند، است.

در این نوشتار ۶۱ فایده عسل برای سلامتی را می‌بینید.

۱. پاکسازی داخل بدن

عسل یک ماده‌ی فوق‌العاده برای پاک‌سازی داخل بدن است.

۲. درمان خشکی و ترک لب

عسل برای درمان لب‌های خشک و ترک‌خورده مفید است.

۳. رفع آکنه

عسل به دلیل داشتن خواص ضد باکتری‌اش، تاثیر مثبتی روی آکنه دارد.

مطلب مرتبط : خواص اسفناج: ۳۴ فایده اسفناج برای سلامتی که باید بدانید

۴. رفع مشکلات پوستی

عسل همچنین می‌تواند برای برای پوست‌تان مفید باشد. این ماده‌ی خوراکی توانایی جذب آب را دارد. شما می‌توانید از عَسَل به جای ماسک‌های آلفا هیدروکسید که مقادیر بسیار زیادی اسید دارند، استفاده کنید. عَسَل برای پوست‌های حساس هم بی‌خطر است.

۵. زیبایی پوست

عَسَل غنی از ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که فواید زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند به این دلیل که پوست را تغذیه می‌کنند.

۶. درمان قارچ پوستی

عَسَل می‌تواند مشکل قارچ پوستی را درمان کند. روش درمانی آیورودا، درمان قارچ پوستی را با زردچوبه و عَسَل توصیه می‌کند.

مطلب مرتبط : خواص زنجبیل : ۲۷ خاصیت زنجبیل برای سلامتی که باور نکردنی است

۷. تقویت قوه بینایی

عسل برای قوه‌ی بینایی مفید است. استفاده‌ی منظم از عَسَل مخلوط شده با آب هویج کمک می‌کند تا قوه‌ی بینایی‌تان بهبود بیابد. این ترکیب را باید صبح‌ها مصرف کنید.

۸. رفع ورم ملتحمه

عسل حل شده در مقدار مساوی از آب گرم لوسیون خوبی برای شستشوی چشم مبتلا به ورم ملتحمه است.

۹. جلوگیری از پوکی استخوان

خوردن یک قاشق چای خوری عَسَل به طور روزانه، تاثیر مثبت روی جذب کلسیم دارد و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

۱۰.  موثر برای آسم

جویدن یک قاشق چای‌خوری موم عسل به مدت ۲۰ دقیقه و پنج تا شش بار در روز سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. این برای بیماران مبتلا به آسم موثر است.


۱۱. افزایش طول عمر
مصرف یک قاشق چای‌خوری عسل در روز کمک می‌کند تا یک زندگی طولانی و سالم داشته باشید. اغلب آدم‌هایی که عمر طولانی دارند مصرف‌کنندگان همیشگی عَسَل بوده‌اند. هرچند یک واقعیت جالب که باید توضیح داده شود، این است که زنبورداران در مقایسه با گروه‌های شغلی دیگر در سراسر جهان کم‌تر به سرطان و ورم مفاصل (آرتریت) مبتلا می‌شوند.

۱۲. استفاده در جراحی

عسل بر اساس اثرات شفابخش سریعی که دارد، در بسیاری از عمل‌های جراحی استفاده شده‌است و هنوز هم استفاده می‌شود. به عنوان مثال، به عنوان مانعی در برابر لانه‌گیری تومور در جراحی لاپاروسکوپی استفاده می‌شود.

۱۳. نگهدارنده مواد غذایی

عسل یک نگهدارنده‌ی خوب برای مواد غذایی است. در هنگام پخت کیک شکر را با عَسل جایگزین کنید، به این ترتیب مدت طولانی‌تری تازه می‌ماند، به این علت که آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی عَسَل رطوبت را حفظ می‌کند.

۱۴. درمان کنده زردی
من شنیده‌ام که وقتی که عَسَل پردازش می‌شود و به صورت درون وریدی استفاده شود، به مبارزه با زردی کمک می‌کند، اما در مورد صحت این موضوع مطمئن نیستم.

۱۵. حل ناتوانی جنسی و ناباروری

آیورودا عسل را به عنوان دارویی برای مشکلات ناتوانی جنسی و ناباروری توصیه می‌کند. اعتقاد بر این است که نوشیدنی شیر گرم همراه با عَسل می‌تواند تعداد اسپرم را از سطح صفر تا سطح باروری بیش از ۶۰ میلیون اسپرم افزایش دهد.

۱۶. محرک جنسی

عسل خالص و گرما ندیده به طور طبیعی یک محرک جنسی خفیف است، چرا که حاوی مواد متعددی مانند روی، ویتامین E، و غیره است که باروری و قدرت جنسی را بهبود می‌دهند. مصرف منظم مخلوطی از عَسل و پودر سیر قبل از خواب داروی مقوی غرایز جنسی است که استقامت جنسی و لذت را افزایش می‌دهد.

۱۷. ضد پیری

عَسَل ضد پیری است. این ماده‌ی خوراکی شامل آنتی‌اکسیدان است، ترکیبات قدرتمندی که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و بر روند پیری غلبه می‌کنند.



۱۸. ضد سلولیت

نوشیدن آب لیمو همراه با یک قاشق عَسَل به عنوان نخستین چیزی که بعد از بیدار شدن هنگام صبح می‌خورید، یک درمان ضد سلولیت موثر است که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

۱۹. کاهش وزن

اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید، عَسَل می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. عَسل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند اگر با آب گرم و آب لیمو مصرف شود. به مدت هزاران سال، عسل به عنوان یک درمان خانگی در طب آیورودا برای کمک به از بین رفتن چربی استفاده شده‌است.

۲۰. تسکین درد آرتریت

تحقیقات نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به آرتریت زمانی که صبح‌ها با معده‌ی خالی مخلوطی از عَسل و دارچین را به طور منظم مصرف می‌کنند، دردشان به میزان زیادی تسکین می‌یابد.

۲۱. ترکیب عسل و دارچین و ده ها خاصیت

عسل و دارچین برای درمان ورم مفاصل، ریزش مو، دندان درد، کمک به کاهش کلسترول، درمان سرماخوردگی، درمان ناباروری، ناراحتی معده، قوی شدن سیستم ایمنی بدن، طول عمر و کاهش وزن مفید است.

۲۲. کاهش ریسک بیماری های قلبی

ژله‌ی صبحانه‌تان را با عَسَل جایگزین کنید. این کار می‌تواند کمک کند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما کاهش بیابد. به بیماران قلبی نیز توصیه می‌شود عَسَل را که فروکتوز طبیعی و گلوکز دارد، جایگزین شکر سفید کنید.


۲۳. آرام بخش مغزی

عسل را به صبحانه‌تان اضافه کنید مثلا می‌توانید فرنی یا غلات صبحانه‌تان را با عَسَل مخلوط کنید. مواد مغذی موجود در عَسَل اثرات آرام‌کننده روی مغز دارد.

۲۴. کاهش کلسترول

از آن‌جایی که عَسَل کلسترول ندارد می‌تواند سطح کلسترول یک بیمار مبتلا به کلسترول بالا را کاهش دهد.

۲۵. افزایش انرژی

عَسَل به طور طبیعی انرژی بدن را افزایش می‌دهد. یک قاشقعَسَل کمک‌تان می‌کند که بتوانید هزار و پانصد متر بیش‌تر بدوید. برای این‌که باتری خودتان را بهتر شارژ کنید، چیزی بهتر از عسل وجود ندارد.

 ۲۶: پانسمان زخم

اگر شما روی بدن‌تان جراحتی دارید که ناشی از خراش یا بریدگی یا سوختگی است یا در اثر عمل جراحی ایجاد شده، باید از فایده عسل در این زمینه استفاده کنید و جراحت بدن‌تان را با استفاده از عَسَل پانسمان امتحان کنید. عَسَل با توجه به اثر ضد التهابی طبیعی که دارد، کمک می‌کند که زخم‌تان سریع‌تر التیام پیدا کند. عسل همچنین دارای مواد شیمیایی فتوشیمیایی متفاوت است که در گیاهان و غذاهای مختلف یافت می‌شود و ویروس‌ها و باکتری‌ها و قارچ را می‌کشد. به این ترتیب عَسَل می‌تواند یک جایگزین خوب برای پانسمان زخم باشد.

 ۲۷: درمان زخم داخلی

عَسَل همچنین می‌تواند در درمان زخم موثر باشد. در اروپا، عَسَل به صورت داخلی برای کمک به درمان زخم، به ویژه زخم معده استفاده می‌شده‌است.

۲۸. التیام زخم

نوع خاصی از عَسَل می‌تواند زخم پا را التیام بخشد.

۲۹. رفع اسید معده

کسانی که اسید معده‌شان بیش از اندازه است و مبتلا به التهاب معده‌ی هیپرتروفیک هستند، توصیه می‌شود که ترکیب آب گرم و عَسل بخورند.

۳۰. رفع درد معده و کم آبی بدن

عَسَل رقیق شده در آب برای درد معده و دهیدراته شدن بدن (کم شدن آب بدن) مفید است.

۳۱. بهبود مشکل تنفس

عَسَل روی بهبود مشکلات تنفسی تاثیر مثبت دارد.

۳۲. تقویت ایمنی

عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده‌ است.

۳۳. فعال کردن واکنش ایمنی

عَسَل واکنش ایمنی بدن را با ارائه‌ی گلوکز برای گلبول‌های سفید خون، فعال می‌کند.

خواص عسل ۳۴: رفع حملات میگرنی و استرس

افرادی که دائما دچار حملات میگرن می‌شوند، باید در همان ابتدای حمله یک قاشق مرباخوری عَسل محلول در نصف لیوان آب گرم را جرعه جرعه بخورند. در صورت نیاز ۲۰ دقیقه بعد دوباره این ترکیب را بنوشند. مخلوط عَسل و آب گرم می‌تواند برای بهبود درد موثر باشد چرا که میگرن با استرس مرتبط است

۳۵. رفع خماری

عَسَل می‌تواند خماری ناشی از مصرف بیش از حد الکل را از بین ببرد.

۳۶. درمان ناخوشی ها

عَسَل یک درمان طبیعی برای بسیاری از ناخوشی‌ها است.

۳۷. کاهش درد گلو

استفاده از عَسَل در چایِ لیمو می‌تواند به کاهش درد گلو کمک کند.

 ۳۸: درمان بی خوابی

درمان بی‌خوابی نیز دیگر فایده عسل برای شما است. اگر نمی‌توانید بخوابید، همان ترکیب معروف شیر و عَسل را استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری عَسل را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید تا روح‌تان آرامش بیابد و به خواب بروید. یا ۱ یا ۲ قاشق چای خوری عَسَل را به یک فنجان چای بابونه بیفزائید و آن را بنوشید.

۳۹. رفع حبس آب و ترس کودکان

یک قاشق چای خوری عَسل قبل از خواب، به رفع احتباس آب در بدن کمک می‌کند و ترس را در کودکان از بین می‌برد.

۴۰. رفع سوزش سر دل

عَسَل و شیر به شما کمک می‌کند مشکل سوزش سر دل را در دوران بارداری به حداقل برسانید.

۴۱. تمیزکننده دندان

عَسل را می‌توانیم به عنوان دهان شویه استفاده کنیم. ترکیب یک قاشق غذاخوری عَسل در یک فنجان آب گرم می‌تواند دندان‌ها و دندان‌های مصنوعی را تمیز کند و میکروب‌های داخل دهان را از بین ببرد.

۴۲: جلوگیری از اسیدیته بدن

عسل مانع از اسیدیته شدن بدن می‌شود. pH عَسل معمولا بین ۳.۲ تا ۴.۵ است. این سطح پ‌هاشِ نسبتا اسیدی از رشد بسیاری از باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

۴۳. بالا بردن عملکرد ورزشی

عَسل یک ماده‌ی نیروزای بسیار عالی است و به افزایش عملکرد ورزشکاران کمک می‌کند.

۴۴. ضد طاسی

عَسل از ریزش مو یا طاسی جلوگیری می‌کند.

 ۴۵: درخشان کننده موها

عسل و دو فنجان آب گرم می‌تواند به بازگشت درخشش طبیعی موهای‌تان کمک می‌کند و سلامت آن را افزایش می‌دهد. یک قاشق غذاخوری عَسل را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و آن را به شکل خمیر دربیاورید. این ترکیب را روی موهای‌تان استفاده کنید. این کار باعث درخشش موهای شما می‌شود.


خواص عسل ۴۶: هضم کننده غذا

عَسَل باعث بهبود هضم غذای‌تان می‌شود. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتری عَسل آن را تبدیل به یک درمان بسیار خوب برای بهبود فرآیند گوارش کرده‌است.

۴۷: ضد سرطان

عَسَل ضد سرطان است. سرطان را درمان نمی‌کند، اما چیزی که نمی‌توان نادیده گرفت این است که عَسل دارای خواصی است که از ابتلا به سرطان و تشکیل تومور پیشگیری می‌کند.

 ۴۸: درمان خشکی پوست

شما همچنین می‌توانید عَسل را به عنوان یک لوسیون برای درمان قسمت‌های خشک پوست دست، آرنج، و یا جاهای دیگر استفاده کنید. خیلی راحت یک قاشق چای‌خوری عَسَل را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و یک-دوم قاشق چای‌خوری آب لیمو مخلوط کنید. این ترکیب را به دست، آرنج، پاشنه پا و بسیاری از نقاط دیگر بدن‌تان بمالید، و پس از ۱۵ دقیقه آبکشی کنید. درمان فوری!



 ۴۸: ضد التهاب

عسل به دلیل خواص ضدالتهابی، به کاهش علائم حساسیت کمک می‌کند. به عنوان یک واکسن طبیعی عمل می‌کند زیرا حاوی مقدار کمی گرده‌ی گل است.

به محض آن‌که بدن‌تان کمی گرده‌ی گل بچشد، آنتی‌بادی‌هایی ترشح می‌کند که مراقب این گرده باشند، یعنی بدن‌تان به مرور دفاعی در برابر حساسیت می‌سازد. مثل آن است که سیستم دفاعی‌تان ذره‌ی کوچکی از گرده‌ی گلی را که به آن حساسیت دارید دریافت می‌کند و در حالت حمله قرار می‌گیرد. به دلیل آن‌که فقط کمی گرده است، سیستم ایمنی‌تان با موفقیت حمله کرده و آن را می‌کشد، و همزمان ایمنی نسبت به آن را نیز ایجاد می‌کند.

 ۴۹: تقویت حافظه

عسل حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است که می‌توانند مغز را در بهترین حالتش حفظ کنند. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد فقط مصرف روزانه‌ی یک قاشق عسل می‌تواند به حافظه‌ی زنان بعد از عادت ماهیانه‌ی کمک کند هوشیار بماند. اضافه کردن روزانه یک قاشق غذاخوری عسل به یک فنجان چای، راهی آسان شاداب‌کننده برای رسیدن به این مقدار است. عسل به مغز کمک می‌کند کلسیم جذب کند که به حافظه هم کمک می‌کند. مراقبت خوب از مغز به وسیله‌ی مصرف مواد مغذی درست، می‌تواند احتمال ابتلای شما به زوال عقل را در کهنسالی کاهش دهد.

 ۵۰: ضد سرفه

همه‌ی مواد موجود در شربت‌های ضدسرفه برای سلامت بدن‌تان خوب نیستند، اما عسل یک درمان قدیمی برای سرفه است که مملو از فوایدی برای سلامتی است. عسل گلو را می‌پوشاند و با تسکین انتهای اعصابی که از گلو محافظت می‌کنند، آن را آرام نگه می‌دارد.

برخی از پزشکان معتقدند که دو قاشق غذاخوری عسل دقیقا به اندازه‌ی داروهای مهارکننده‌ی سرفه موثر است.

در حقیقت، سازمان جهانی بهداشت، عسل را به عنوان یک دیمالسنت (چیزی که التهاب یا سوزش را تسکین می‌دهد) مورد تایید قرار می‌دهد، که به خاطر عملکردش به عنوان یک فیلم محافظ روی گلو، سرفه را تسکین می‌دهد.


 ۵۱: ضد امراض پوست سر

محققان دریافته‌اند وقتی محلول رقیقی از آب و عسل را به کف سر بمالید و آن را چند ساعت به حال خود بگذارید، کف سرتان سریعا سلامتی خود را باز می‌یابد. در واقع، برخی می‌گویند ضایعات پوستی پس از چند هفته استفاده از این درمان، کاملا ترمیم می‌شوند؛ سایرین می‌گویند در کاهش ریزش مو هم بهبودهایی را مشاهده کرده‌اند.

عسل به خاطر خواص ضدقارچ، ضدالتهاب، و ضدباکتری‌اش برای مشکلات پوست سر بسیار خوب است. پس راحت باشید و سرتان را با مقداری عَسَل بپوشانید و از نرم‌کنندگی عمیق آن بهره ببرید تا دیگر نگران خشکی و پوسته‌پوسته شدن کف سرتان نباشید. حتی اگر پوست سرتان مشکلی ندارد، می‌توانید از عَسَل استفاده کنید؛ عَسَل کف سرتان را مرطوب کرده و موهای‌تان را فوق‌العاده نرم می‌سازد.

 ۵۲: ضد جوش هرپس

سر و کار داشتن با جوش هرپس می‌تواند عذاب‌آور باشد و گاهی داروهای بدون نسخه آن طور که افراد می‌خواهند عمل نمی‌کنند. لازم به ذکر نیست که افراد زیادی از خرید داروی هرپس خوش‌شان نمی‌آید زیرا به خاطر وضعیت خود احساس خجالت می‌کنند.

کسانی که با هرپس درگیر هستند، از شنیدن این خبر که عَسَل می‌تواند به بهبود علائم هرپس کمک کند آسوده خاطر خواهند شد، زیرا اگر روی جراحت‌ها استفاده شود مایعات آن‌ها را بیرون می‌کشد.


 ۵۳:  حفظ کننده رطوبت

عَسَل ماده‌ی فوق‌العاده‌ای برای کسانی است که عاشق درمان‌های خانگی دست‌ساز هستند و به حفظ رطوبت دست‌ها، پاها، و تمام بدن کمک می‌کند. از آن جایی که عَسَل رطوبت را به خوبی نگه می‌دارد، می‌توانید آن را به شامپوها، نرم‌کننده‌ها، و مرطوب‌کننده‌ها اضافه کنید تا نتایج خارق العاده‌ای بگیرید.

 ۵۴: ضد رفلاکس

عسل به جلوگیری از رفلاکس مواد غذایی به اسید مری و تسکین بازگشت اسید معده و سوزش سر دل معروف است. تعدادی تحقیق انجام شده نشان می‌دهد که عَسَل می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با رفلاکس اسید کمک کند و قادر است به درمان نای کمک کند.

شاید شواهد زیادی در این باره وجود نداشته باشد، اما برخی می‌گویند عسل عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری معده را نیز درمان می‌کند که معمولا عامل اصلی زخم معده هستند. وقتی عَسَل مصرف می‌کنید، نای را می‌پوشاند که به درمان التهاب یا آسیب کمک می‌کند؛ این امر در نهایت منجر به کاهش علائم رفلاکس مواد به مری می‌شود.

برخی می‌گویند عَسَل به حفظ حرکت یکنواخت دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند زیرا حاوی آنزیم‌های خاصی است که سبب تقویت سیستم گوارش می‌شود.


 ۵۵:  رفع التهاب سینوس

اگر تا به حال یک دوره بیماری سینوس شدید داشته‌اید و تنها کاری که از دست‌تان برمی‌آمده است آن بود که خودتان را بخوابانید و استراحت کنید، از شنیدن این خبر خوب خوشحال می‌شدید که عَسَل می‌توانید به رفع چنین مشکلاتی کمک کند.

بله، فقط برای چند ماه، هر روز یا عصرها پیش از خواب نصف یک قاشق چایخوری عسل بخورید تا به تدریج متوجه کاهش علائم مربوط به التهاب سینوس‌ها شوید.

برخی محققان اذعان می‌کنند در عَسَل چیزی وجود دارد که باکتری‌های مسبب عفونت‌های سینوسی را می‌کشد. اگر این امر واقعیت داشته باشد دیگر نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم برای بدن‌تان بهتر است.


 ۵۶: درمان عفونت واژن

زمانی که طبیعت اسیدی واژن از تعادل خارج شود، کاندیدا آلبیکانس در چنین محیطی به خوبی رشد می‌کند، و سبب عفونت قارچی می‌شود.

امروزه بسیاری از زن‌ها می‌دانند مصرف لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به رفع این مشکل کمک می‌کند، اما بسیاری نمی‌دانند عَسَل نیز می‌تواند کاملا مفید باشد. بله، فلاونوئیدهای عَسَل در بسیاری از زنان که آن را به عنوان درمان خانگی مصرف می‌کنند، به دور نگه داشتن کاندیدا آلبیکانس کمک می‌کند.

می‌توانید عسل را با ماست معمولی مخلوط کنید و یک یا دو بار در روز آن را به صورت موضعی اطراف ناحیه‌ی واژن استفاده کنید تا ببینید آیا به بهبود عفونت قارچی کمک می‌کند یا خیر. بهتر است ۲ قاشق غذاخوری عَسَل خام  فرآوری نشده را با ۱ قاشق غذاخوری ماست معمولی مخلوط کنید.


۵۷: درمان بیماری لثه

عسل به دلیل مواد ضدمیکروب خوبی که دارد، علی رغم محتوای قندی‌اش می‌تواند به مبارزه با بیماری‌های لثه کمک می‌کند. محققان می‌گویند آنزیمی در عَسَل وجود دارد که مسئول ایجاد هیدروژن پراکسید است. این پراکسید همان چیزی است که خاصیت ضدمیکروبی عَسَل را ایجاد می‌کند، و رشد باکتری‌های پژک دندان را کاهش داده و مقدار اسید را محدود می‌کند.

شرط می‌بندم هرگز فکرش را هم نمی‌کردید که بشنوید عَسَل می‌تواند با شوینده‌ی دهان مقایسه شود.


۵۸: ضدباکتری و شیرین کننده

بله عسل یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی است اما مراقب آدم‌ها یا تولید‌کنندگانی باشید که عَسَل را فرآوری می‌کند و بیش‌تر خواص ضدباکتری‌اش را می‌گیرند.

اگر از سوپرمارکت محل خود عَسَل درجه یک می‌خرید، احتمال آن‌که فرآوری شده باشد زیاد است. در حقیقت، برخی می‌گویند سه چهارم عسلی که در خواربارفروشی‌ها یافت می‌شود، فرآوری شده است، یعنی تقریبا تمام فواید تغذیه‌ای خود را از دست داده است.

بیش‌تر این به اصطلاح عسل‌ها از چین می‌آیند و حتی در ظروف آن‌ها هیچ اثری از گرده‌ی گل نیست، یعنی فوق‌ فرآوری شده است.

 ۵۹: درمان اگزما

عَسَل یک درمان طبیعی برای کسانی است که از اگزما رنج می‌برند و ممکن است بتواند بیماری‌شان را تسکین دهد.

یک درمان خانگی شگفت‌انگیز برای چنین مشکلی استفاده از مخلوط عَسَل، دارچین، و آب‌لیمو است. فقط یک قاشق چایخوری عَسَل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و نصف آب یک لیمو را به آن بیفزایید.هر روز این مخلوط را هم بزنید و بنوشید.

هم‌چنین اگر طعم تلخ سرکه اذیت‌تان نمی‌کند، می‌توانید یک قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب هم به آن اضافه کنید. سرکه‌ی سیب علاوه بر اگزما ، برای بسیاری از ناخوشی‌ها و مشکلات دیگر هم مفید است.

می‌توانید چند بار در روز عَسَل را به نواحی تحت تاثیر پوست بزنید تا ببینید آیا به پاک‌سازی نقاط آسیب‌دیده کمک می‌کند یا خیر. قبل از هرگونه نتیجه‌گیری چند هفته به آن مهلت دهید.

۶۰. بهبود هوش
عَسَل هوش شما را را بهبود می‌بخشد.

۶۱. جوان کننده
عَسَل بدن‌تان را دوباره جوان می‌کند.

عسل را به صورت متعادل مصرف کنید

اگرچه عسل یک ابر خوراکی است، به خاطر سطح فروکتوزش در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

یک قاشق چایخوری عَسَل می‌تواند حدود ۴ گرم فروکتوز داشته باشد که در صورت مصرف زیاد، می‌تواند برای کسانی که مشکل دیابت یا مقاومت به انسولین دارند، دردسرساز شود.

توصیه می‌شود روزانه کمتر از ۲۵ گرم فروکتوز مصرف کنید.

با وجود آن که عَسَل درمانی طبیعی برای بسیاری مشکلات است، باید مراقب باشید و هر روز مقدار کمی عَسَل مصرف کنید یا در صورت ضرورت به صورت موضعی استفاده کنید.

پس از آن‌که چند ماه  به طور مرتب این کار را انجام دادی، متوجه احساس بهترتان می‌شوید.

بسیاری از افرادی که شروع به استفاده‌ی منظم عَسَل کرده‌اند، متوجه شده‌اند چقدر انرژی بیش‌تری دارند.

افراد زیادی عَسَل را به خاطر اثرات درمانی‌اش تحسین می‌کنند.

اگر مطمئن نیستید که چطور عَسَل را در زندگی روزمره‌تان بگنجانید، از برخی ایده‌های فهرست شده در این نوشتار استفاده کنید.

حال که با ۶۱ فایده عسل برای بدن آشنا شدید حتما این ماده‌ی مغذی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید و از فایده عسل برای سلامتی‌تان بهره بگیرید. با مطالعه‌ی این مطلب منتظر نظرات‌تان در مورد فایده عسل برای سلامتی بدن هستیم. از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.


منبع: healthlivingyoga
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین