کد خبر: ۵۳۴۱۹۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

ولایتی: اگر آمریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آن‌ها را مجبور به ترک (منطقه) می‌کنیم

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل با تاکید بر این‌که حضور ایران و روسیه در سوریه ادامه خواهد داشت، گفت: با تهدیدات آمریکا و اسرائیل این کشور را ترک نمی‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
علی‌اکبر ولایتی فرستاده ویژه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، امروز (جمعه) اعلام کرد که حضور ایران و روسیه در سوریه ادامه خواهد داشت تا عدم فعالیت مجدد تروریست‌ها در این کشور را تضمین کنند.

به گزارش آفتاب نیوز،ولایتی در سخنرانی در اندیشکده «والدای» گفت: حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور (سوریه) را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه باز می‌گردند.

وی با بیان این‌که ائتلاف آمریکایی ضد داعش بدون مجوز دمشق در این کشور حضور دارد، تاکید کرد: ایران با تهدیدات آمریکا، سوریه را ترک نمی‌کند.

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما فقط در صورتی که مقامات سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم. مستشاران نظامی ایران که در سوریه و عراق مستقر هستند، به درخواست دولت‌های آن‌ها و به صورت قانونی در این کشورها حضور دارند.

 ولایتی با بیان اینکه ۸۰ درصد مناطق آزادشده در سوریه از چنگ تروریست‌ها با کمک ایران بوده، تاکید کرد: ما با مجوز آمریکا به سوریه نیامدیم که اکنون با درخواست آن‌ها این کشور را ترک کنیم. این ایران است که در اهداف و مشروعیت حضور آمریکایی‌ها در سوریه شک دارد.

وی در ادامه افزود: ایران مانع تجزیه سوریه، مانند مدل لیبی، خواهد شد. ما به سوریه کمک می‌کنیم تا با تجاوزات آمریکا مقابله کند. به محض این‌که ایران، سوریه را ترک کند، روسیه هم این کشور را ترک می‌کند، ایران حضورش در سوریه را حفظ می‌کند تا مانع بازگشت تروریست‌ها شود.

 مشاور رهبر معظم  انقلاب اسلامی در اندیشکده والدای تاکید کرد: اگر آمریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آن‌ها را مجبور به ترک (منطقه) می‌کنیم، درخواست آمریکا برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه با هدف گسسته کردن متحدان این کشور است.

ولایتی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، توضیح داد: ایران به مباحثات با روسیه و چین درباره برجام ادامه می‌دهد، ایران باید از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود. اگر این اتفاق نیفتد، دیگر دلیلی برای باقی ماندن در آن نداریم.

وی با تاکید بر این‌که ایران فعلا به باقی‌ماندن در برجام پایبند است، اضافه کرد: روسیه و چین درباره برجام کمک‌های بسیار کرده‌اند، ما آینده درخشانی برای روابط با روسیه می‌بینیم.

فرستاده ویژه مقام معظم رهبری و  رئیس‌جمهور با بیان این‌که ایران، سوریه، روسیه و حزب‌الله اقدامات خود را به دقت با یکدیگر هماهنگ می‌کنند، گفت: ادعاهای اسرائیل درباره عقب‌نشینی نیروهای ایرانی و مقاومت از مرزهای جنوبی را نادیده بگیرید. حضور ایران در سوره هیچ ارتباطی به اسرائیل ندارد. ایران حضورش در سوریه را با مسکو و دمشق هماهنگ می‌کند و نیازی ندارد که خواسته‌های اسرائیل را رعایت کند.

ولایتی همچنین با درخشان خواندن آینده روابط ایران و روسیه، تصریح کرد: روسیه آماده است تا ۵۰ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند. همکاری نظامی - فنی با روسیه، اهمیت زیادی برای ایران دارد.

وی درباره رویکرد و رفتارهای غیردیپلماتیک و نامتعارف رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت: غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ، به جامعه بین‌المللی آسیب زده است.

فرستاده ویژه ریاست جمهوری با بیان این‌که "ایران هیچ تمایلی به مذاکره با دولت آمریکا ندارد"، تاکید کرد: آمریکا غیرقابل اعتماد است، پس چرا (دوباره) با آن‌ها مذاکره کنیم، آرزوی آمریکا برای کاهش عرضه نفت ایران در بازار، باعث بالا رفتن قیمت آن و آسیب رسیدن به کشورهای مصرف‌کننده نفت می‌شود.

دکتر ولایتی با اشاره به تهدید ترامپ درباره ممانعت از صدور نفت ایران از خلیج فارس، گفت: علی‌رغم تحریم‌ها، ایران هیچ مانع برطرف نشدنی برای فروش نفت خود نمی‌بیند. ما حتی تحت تحریم نیز به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند، هیچ کسی دیگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی درباره تمایل ناتو و آمریکا برای استقرار نظامیان خود در مرز ترکیه - سوریه نیز افزود که، چنین مسئله‌ای را به رسمیت نمی‌شناسیم و با روسیه و دیگر کشورها مانع تحقق آن می‌شویم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
8
ببخشید من یه سوال دارم...
ولایتی وزیر امور خارجه است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
7
بقول مرحوم گل اقا وزیر خارجه دائمی ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
5
هزار بار. دود چراغ خورده ها و استادان علوم سیاسی و رشته های مربوطه ِپیام دادند .اگر سیاست را دوست داری بیا دانشگاه .با مفاهیم سیاسی ِ وزبان دیپلاماسی دانش افزایی و با تکنیک و تاکتیک ها در عرضه بین المللی تبحر پیدا کن . تفاوت ادبیات عالم سیاسی در رسانه .با اینده پژوهی های روابط بین الملل. خیلی اختلاف دارد . با خیالات و دوستی های خاله خرسه عوام فریب ِ
حقوق اقتصادی وسیاسی شهروندان رعایت نمی شود .
واین برخلاف شادی روح ایثارگران تشیع وفرهیختگان عالم سیاست است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
3
دکتر واقعا تو چند سال وزیر خارجه بودی؟ واقعا تحصیلاتت در سطح دکتراست؟ شاید فک کردی الان دهه شصت و اگاهی ملت مثل دهه شصته؟ دکتر جون نگو
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
3
قسط های خانه کنار کاخ سعد آباد ت را پرداخت کن.
حسین
|
Brazil
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
2
باسلام به به چه زهرچشمی گرفت دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
3
مرد هزار شغله؟
لااقل بگو چطور شاید باور کردیم کمی خوشحال شدیم؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین