کد خبر: ۵۳۴۳۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸

حال بازار موبایل بعد از آشفتگی‌های ارزی

قریب به 25 سال از ورود اولین نسل تلفن همراه به کشور ما می‌گذرد، در سال‌های گذشته بازار تلفن همراه تغییرات قیمتی بسیاری داشته به طوری که با نگاهی به بازار می‌توان دریافت که بازار تلفن همراه همواره دست خوش تغییرات ارزی و نوسانات بسیاری بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 این روزها به واسطه نوسان شدید در بازار تلفن همراه مصرف‌کنندگان میل کمتری به خرید یا تعویض تلفن‌های همراه خود دارند، چراکه بازار بی‌ثبات است، تلفن‌های همراه نرخ‌های غیر معقول داشته و به همین علت است که این روز‌ها مردم رغبتی به خرید تلفن همراه ندارند.

بازار تلفن همراه از آن دسته بازارهای پرطرفدار بوده که این روزها حال خوبی ندارد و با نوسانات ارزی بازار آن نیز دچار شوک می‌شود،  به طوری که در برخی از مدل‌های تلفن‌های هوشمند شاهد یک افزایش قیمت غیرعادی هستیم، این افزایش غیرواقعی قیمت‌ها بازار را آشفته کرده و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

فروش دو تلفن همراه در هفته گذشته

یکی از موبایل‌فروشان باسابقه خیابان سعدی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بازار موبایل در این روزها اظهار کرد: طی هفته گذشته تا به امروز فقط دو دستگاه تلفن همراه به فروش رسیده است. از این رو، می‌‎توان دریافت که قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

وی افزود: خرید کالا برای ما با قدرت خرید مردم رابطه مستقیم دارد، لذا با کاهش قدرت خرید مردم ویترین ما هر روز خالی‌تر از گذشته می‌شود، به همین جهت کلی‌فروشان مشهد تسویه‌های چکی خود را برداشته و فقط خرید تلفن همراه به صورت تسویه نقدی انجام می‌گیرد.

این فروشنده با سابقه با تاکید بر اینکه سفارش کالا تنها با درخواست مشتری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز این روزها ما فقط در صورتی سفارش خرید می‌دهیم که مشتری درخواست کرده باشد.

شنیده‌ها حاکی از حذف ارز دولتی برای واردات موبایل است

در این راستا مهرزاد نیری، نایب رییس اتحادیه موبایل فروشان مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید که شنیده‌ها در روزهای اخیر حاکی از این است که ارز تعلق گرفته به واردات تلفن همراه، حذف خواهد شد چرا که به عقیده برخی از دولت‌مردان تلفن همراه یک کالای لوکس به شمار می‌رود.
 
 نیری در خصوص لوکس بودن تلفن همراه خاطرنشان کرد: در جامعه امروز تلفن همراه کالای مصرفی و ضروری به شمار می‌رود، از این رو درخواست ما این است تا دولت چنین تصمیمی نگیرد.
 
نایب رییس اتحادیه موبایل فروشان مشهد در خصوص تاثیر نوسانات ارز در بازار موبایل اظهار کرد: نوسانات اخیر در بازار باعث شده بسیاری از مردم به برند‌های چینی به دلیل پایین‌تر بودن قیمت آن‌ها نسبت به سایر برندهای دیگر رو بیاورند.

 به واسطه تحولات اخیر بازار کمی تغییر کرده است

یک نمایندگی واردکننده تلفن همراه در مشهد در خصوص تحولات اخیر بازار عنوان کرد: در چند روز اخیر به واسطه ارز اختصاص یافته وضعیت بازار بهبود پیدا کرده اما هم‌اکنون در برخی از برند‌ها هنوز قیمت بالا است.

وی افزود: هم‌اکنون وضعیت بازار به گونه‌ای بوده که اگر در گذشته روزی 10 عدد تلفن همراه فروش داشتیم اما در حال حاضر این مقدار روزی یک تلفن همراه شده است.

همچنین افشین اکبری، رییس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد، با اشاره به اینکه در کشور، صنف تلفن همراه 400 هزار نفر فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، یک  میلیون و 200 هزار نفر غیر مستقیم در رابطه با این شغل بوده که اگر اوضاع به این روال پیش‌ رود نیمی از فعالان این صنف بیکار می‌شوند.

رییس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد افزود: در زمان طرح ریجستری به قبل، نیاز بازار توسط قاچاق تامین می‌شد، اما هم‌اکنون با طرح ریجستری کالای قاچاق وارد بازار نمی‌شود، از سوی دیگر جلوی واردات کالا گرفته شده، به دلیل اینکه ثبت سفارش بازار موبایل باید تنها از طریق بانکی صورت گیرد.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین