کد خبر: ۵۳۴۷۱۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
تمام شرکای ایران در برجام، بعد از خروج آمریکا، حمایت خود از توافق هسته‎ای را اعلام کردند

ظریف: ممکن است بر اثر فشارهای خارجی تحولات کوچکی در بخشی از بازار رخ دهد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز جهان بر سر دوراهی پذیرش منویات آمریکا و حرکت بر مسیر قانونمندی قرار دارد، اظهار کرد: یقین دارم که تصمیم‌گیری سیاسی در جهان در حال حرکت به سمت قانونمندی است اما میزان توانمندی‌های کشورها در برابر حرکت قلدرمابانه آمریکا هنوز مورد پرسش است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عصر دوشنبه در نشست هم اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری در خصوص فرصت‌های کسب و کار آتی ایران که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دوره‌های پرفراز و نشیبی را گذرانده است، اظهار کرد: ایران از ابتدای انقلاب تاکنون متحمل فشارهای بسیاری شده است اما از آنجایی که این کشور مشروعیت قدرت و پیشرفت خود را از منابع خارجی کسب نمی‌کند بلکه از مردم خود می‌گیرد، توانسته در برابر این فشارها تا به امروز بایستد و امروز نیز با وجود نزدیک به چهار دهه تحمل فشار توانسته قدرتمندترین و امن‌ترین کشور در منطقه باشد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی خاطرنشان کرد: شرکای خارجی ما نیز این واقعیت را به خوبی درک کرده‌اند که بازاری مطمئن‌تر، امن‌تر و سالم‌تر از جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال اقتصادی آنها وجود ندارد. گرچه که ممکن است بر اثر فشارهای خارجی تحولات کوچکی در بخشی از بازار رخ دهد اما این تحولات همواره پایدار نبوده و آنچه که در روابط اقتصادی ایران همواره مورد توجه قرار گرفته توانایی مردم ایران بوده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: در مذاکراتی که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام داشتیم همه کشورها را آماده حضور و فعالیت در ایران دیدیم و تمام شرکای ما در برجام یعنی چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان و همچنین اتحادیه اروپا بلافاصله بعد از خروج آمریکا حمایت خود از برجام را اعلام کردند.

ظریف ادامه داد: در جلسه‌ای که بعد از خروج آمریکا با مقامات این کشورها داشتیم همه به تعهد خود در جبران خسارات وارده به جمهوری اسلامی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام تاکید کردند. همچنین بیانیه خانم موگرینی بعد از جلسه اول ما با کشورهای اروپایی عضو برجام نشان‌دهنده این واقعیت بود که تعهد سیاسی همچنان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در جلساتی که همکاران من با کارشناسان اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی و چین و روسیه که از همکاران بسیار نزدیک ما در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی و به عنوان دو شریک مهم ایران هستند، طرفین مقابل تاکید و تعهد کردند که در حوزه‌های مورد نظر ما از جمله حوزه‌های بانکی، فروش نفت به میزان فعلی، تجارت، روابط بیمه‌ای، حمل‌ونقل هوایی و کشتیرانی و همچنین سرمایه‌گذاری به ویژه حضور بخش خصوصی در کشور اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

ظریف خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در سفرهایی که من به کشورهای مختلف از جمله آفریقا و هند داشتم و همچنین سفر نمایندگان جمهوری اسلامی به کشورهای مختلف، همه این پیام را برای داخل آورده‌ایم که اراده جهانی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم فشارهای آمریکا وجود دارد.

وی با بیان اینکه امروز جهان بر سر دو راهی قرار گرفته است که آیا منویات آمریکا را بپذیرد و او هر آنچه که خواست بر دنیا تحمیل کند یا اینکه بپذیرند دنیا در یک چارچوب نظام‌مند به تبادلات خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: یقین دارم تصمیم‌گیری سیاسی در جهان در حال حرکت به سمت قانونمندی است اما میزان این توانمندی در کشورها در برابر رفتار قلدرمابانه آمریکا هنوز مورد سوال است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنچه که امروز ضرورت دارد این که باید فراتر از تعهدات اعلامی و اقدامات قانونی و عملیاتی را شاهد باشیم. اقدامات عملیاتی کشورهای عضو گروه 1+5 منهای یک آغاز شده و ما بسیار خوشحال هستیم که در سفر اخیر به وین ریز اقداماتی که آنها در حوزه بانکی و نفت قرار است انجام دهند را با ما در میان گذاشته‌اند.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط اظهار کرد: این بنگاه‌ها قسمت عمده‌ای از اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای دیگر را در اختیار دارند بنابراین شناسایی آنها قطعا می‌تواند زمینه همکاری‌های لازم با کشورهای مختلف را فراهم کند. در این زمینه در نشست سفرای جمهوری اسلامی ایران که هفته آینده برگزار خواهد شد 77 اتاق مشترک ایران و کشورهای مختلف با حضور سفرای این کشورها برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز فرصت نوآوری و حرکت به جلو و پیدا کردن راهکارهای جدید است. در این زمینه یقین دارم اعضای برجام و سایر دوستان ما از همکاران اقتصادی خود برای ادامه این روند حمایت خواهند کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران کشوری قانونمند است که با وجود خروج آمریکا از برجام از این توافق خارج نشد اما همچنان خروج از این توافق را به عنوان حق برای خود محفوظ می‌داند، اظهار کرد: در قالب همین قانونمندی امروز یک دعوای حقوقی علیه آمریکا در دیوان دادگستری به خاطر تحریم‌های غیرقانونی و براساس قرارداد 1955 میان ایران و ایالات متحده ایجاد کردیم. امیدواریم که در حوزه حقوقی نیز علاوه بر حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بتوانیم به دنیا نشان دهیم که اقدامات خلاف قانون ایالات متحده کاری نیست که به راحتی بتوان از آن عبور کرد.

وی تاکید کرد: لازم است دولت کنونی آمریکا که زیر پا گذاشتن قانون و قوانین بین‌المللی را به عنوان یک روش در پیش گرفته بداند که باید این عادت خود را متوقف کند چراکه اگر این اقدامات متوقف نشود آینده خوبی برای نظام بین‌الملل و نظم جهانی وجود نخواهد داشت.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
آقای ظریف بازار به اندازه کافی متلاطم شده این یه زره هم روش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
ظریف مرد اول توانا در ذهن و در زبان در دیپلاماسی ( روحانی کاشف اوبود وبه جای حسادت به او .حامی او شد ) . مدافع بی نظیر . از منافع. شیعیان و ایرانیان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
تحولات "" کوچکی"" در بازار ارز !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
2
جناب ظریف تا دیرنشده مقدمات مذاکرات جدی ومعقول رابا امریکا فراهم بنمائید.....
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
مذاکره با آمریکای عهد شکن حرام است آنها را باید با زبان زور وحمله به ناوهای جنگیش در خلیج فارس ادب کرد راهکار دیگری نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین