کد خبر: ۵۳۴۷۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
ستراتژی اعلام شده آمریکایی‌ها ایجاد یک جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است

جهانگیری: می‌دانیم شرایط خطیری پیش روی کشور قرار دارد/به زودی شاهد مانورهای مختلف تفاهم در داخل خواهیم بود/تحریم گسترده آمریکا علیه ایران می‌تواند آغاز خطرناکی برای دنیا باشد

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به فضای ایجاد شده در کشور پس از اعلام خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: ملت ایران نشان داده که همواره در برابر تهدیدات و فشارهای خارجی منسجم و یکپارچه است.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری عصر دوشنبه در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری درخصوص فرصت‌های کسب و کار آتی ایران با اشاره به مبنای سیاست خارجی دولت روحانی اظهار کرد: در دولت روحانی سیاست خارجی براساس تعامل سازنده با دنیا و حل مسائل مختلف چه در منطقه حساس خاورمیانه و چه در سطح بین‌الملل از طریق گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی است. بر همین مبنا نیز خط مشی دولت روحانی کاهش بسیاری از مسائل و پرونده‌ها از جمله پرونده هسته‌ای ایران بود که در این زمینه وارد گفت‌وگویی بسیار سخت، پیچیده و طولانی با کشورهای 1+5 شدیم و در نهایت به برجام دست یافتیم.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی گفت: فکر می‌کنم جمهوری اسلامی ایران در برجام نشان داد که هم در گفت‌وگو صادق است و هم در اقدام به تعهداتی که براساس توافقات بین‌المللی برعهده گرفته، صداقت کامل دارد. ایران عملا و براساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه براساس آموزه‌های دینی جمهوری اسلامی هیچ‌گاه ناقض عهد نبوده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای بشریت برای کاهش تنش‌ها و ایجاد صلح در جهان، دستیابی به توافقات بین‌المللی است و هرچه که دنیا به سمت توافقات بین‌المللی بیشتر حرکت کند قطعاً فضای دنیا امن‌تر خواهد شد.

جهانگیری ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از برجام گفت: اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام یک هشدار جدی و خطرناک برای جامعه بین‌الملل است. خروج غیرقانونی آمریکا از برجام آن هم بعد از عملکرد ایران به تعهدات خود و همچنین اعمال تحریم گسترده علیه ایران می‌تواند آغاز خطرناکی برای دنیا باشد.

معاون اول رئیس‌جمهوری اظهار کرد: استراتژی اعلام شده آمریکایی‌ها ایجاد یک جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است. آنها همزمان در حال جنگ‌های تجاری با برخی کشورهای دیگر نیز هستند و این اقدامات بیانگر آن است که اقتصاد دنیا با اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد قطعا با مشکلاتی مواجه شده یا خواهد شد.

وی با اشاره به اتخاذ سیاست‌های خصمانه از سوی ایالات متحده طی سال‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: تجربه ما درباره آمریکا نشان داده که آمریکایی‌ها در طول تاریخ به ویژه 60 سال اخیر اقدامات اشتباه بسیاری علیه ایران انجام داده‌اند که یکی از آنها تحمیل هشت جنگ بر ملت ایران بود اما ملت ایران از تمام این دوره‌ها با سرافرازی بیرون آمد.

جهانگیری با بیان اینکه می‌دانیم شرایط خطیری پیش روی کشور قرار دارد، اظهار کرد: در عین حال می‌دانیم که این شرایط خطیر بن‌بست نیست بلکه شرایطی است که عوامل جدیدی وارد آن شده و ما نیازمند ایجاد راهکارهای ابتکاری و جدید به کمک دوستان خود هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نمی‌خواهیم چشم‌هایمان را بر واقعیت ببندیم و از آنها فرار کنیم، افزود: واقعیات به ما می‌گوید که فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در اختیار داریم و می‌توانیم با بهره‌گیری از آنها با موفقیت از شرایط کنونی عبور کنیم. در این زمینه ملت، نظام و دولت ایران در طول تاریخ به ویژه دهه‌های اخیر نشان داده‌اند که از دشواری‌های بزرگ و کوچک که با آن مواجه بوده‌اند به خوبی عبور کرده‌اند. امروز نیز می‌دانیم و می‌توانیم که از تنگناهای پیش‌رو عبور کنیم.

وی گفت: ملت ایران همواره نشان داده که در برابر تهدیدات و فشارهای خارجی منسجم و یکپارچه است و در آینده نزدیک نیز شاهد مانورهای مختلفی از تفاهم جریانات و گروه‌های سیاسی با وجود اختلاف‌نظرهایی که در داخل دارند، خواهیم بود. این اقدام برای آن است که در داستان برجام ایران موفق شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم همکاری و هماهنگی دولت و بخش خصوصی برای برون‌رفت از مشکلات پیش روی کشور اظهار کرد: ما در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا، راهبرد مقاومت هوشمندانه اقتصادی را انتخاب کرده‌ایم. در این مسیر نیز دولت تدبیر و امید نشان داد که می‌تواند در دوران تحریم‌های اقتصادی کشور را به خوبی مدیریت کند.

وی با اشاره به سال‌های ابتدای دولت روحانی گفت: دو سال و نیم از عمر دولت روحانی در دوران اعمال تحریم‌های هسته‌ای علیه کشور سپری شد. اما در آن مدت روند تمام شاخص‌های اقتصادی مثبت بود و نرخ تورم نیز تا پیش از اجرای برجام با کاهش مواجه بود. همچنین در آن سال‌ها سرمایه‌گذاری اقتصادی از منفی 6.8 درصد به مثبت 3 درصد تغییر جهت یافت.

جهانگیری با اشاره به نقض عهدهای متعدد طرفین مقابل ایران در برجام تاکید کرد: اگر طرف‌های مقابل در برجام همانطور که ملت ایران به تعهدات خود عمل کرد، عمل می‌کردند، امروز شرایط ایران به لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داشت. در زمان اجرای برجام اعلام کردیم که بیش از 200 میلیارد دلار طرح آماده عرضه در بخش نفت و گاز ایران وجود دارد. همچنین اعلام شد که چند صد میلیارد دلار دیگر نیز در بخش‌های مختلف برای اجرا آماده شده و شرایط اقتصادی دنیا مهیا بود که حتی ایران به یک کانون مهم سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های معدنی، صنعتی و موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه اصلا امکان ندارد که بتوان چنین کشوری را حذف کرد، خاطرنشان کرد: ایران در حال آماده کردن خود برای مواجه با شرایط جدید است. در این مسیر انتظار داریم که اعضای برجام اعم از اتحادیه اروپا و چین و روسیه که دوستان مهم ما هستند در عمل به تعهدات از خود پایبندی نشان دهند.

وی با اشاره به تهدیدات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره جلوگیری از فروش نفت ایران در دنیا تصریح کرد: آمریکایی‌ها خیلی صریح و شفاف گفته‌اند که از ماه نوامبر فروش نفت ایران قطع خواهد شد اما ما نیز همانطور که پیش از این نیز اعلام کردیم می‌گوییم اینها خیال‌های واهی است که آمریکایی‌ها در سر دارند و فکر می‌کنند که می‌توانند فروش نفت ایران را متوقف کنند این در حالی است که هم دنیا نیازمند نفت ایران است و هم ما قادریم تا نفت خود را صادر کنیم.

جهانگیری اظهار کرد: در این شرایط ایران با کمک بخش خصوصی همکار و شریک خود در خارج از کشور باید راهکارهایی بیابد تا بتوانیدکشور و اقتصاد را به خوبی اداره کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ایران کشوری است که سال قبل بیش از 90 میلیارد دلار صادرات نفتی و غیرنفتی داشته که امسال نیز به بخش قابل توجهی از این منابع نیاز دارد. باید کالاهای خود را صادر و منابع ارزی آن را در دسترس خود قرار دهیم.

وی با اشاره به تمایل برخی کشورها و شرکت‌های خارجی برای ادامه همکاری با ایران در دوران جدید گفت: ما دست کشورهای دوستی که در این مقطع به سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا بی‌اعتنایی کنند و آمادگی همکاری با ایران را داشته باشد به گرمی می‌فشاریم؛ ما دوستان دوران سخت خود را فراموش نخواهیم کرد و در آینده تا آخر با آنها همکاری خواهیم کرد. اما شرکت‌هایی که ایران را ترک کردند و ما را در این مسیر تنها می‌گذارند باید بدانند که این مسائل در کارنامه همکاری آنها با ایران ثبت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در روزهای گذشته اظهار کرد: ممکن است در اثر یک اقدام تند آمریکا که اعلام خروج از برجام بود، تلاطمی کوتاه‌مدت در بخشی از اقتصاد کشور اتفاق بیفتد اما ما حتما تلاش خواهیم کرد تا مانع از ایجاد تلاطم‌های دیگر شویم. در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده ایم و امیدواریم با کمک دوستان خود در دنیا اقتصاد را به خوبی اداره کنیم. در این زمینه از همه فعالان بخش خصوصی در داخل می‌خواهم که در شرایط جدید به طور جدی به صحنه بیایند و با دولت به طور یکپارچه گام بردارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
آخه نحریم ایران چرا باید راه خطرناکی برای دیگران باشه. .....
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
نحریم آمریکا برای دنیا خطرناک است چون با حمله به ناوگانهای آنها در خلیج فارس عملاتنگه هرمز بسته و صادرات نفت به دنیا کاهش خواهد یافت.. درنگ جایز نیست با تمام توان به آمریکا باید حمله کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
0
0
یک عده خودسر باایده وافکاری پوچ وبیهوده برای مردم وکشور دردسردرست می کنندآخر چرا بایستی دراین راههای خطرناک گام برداریم ودچار این همه عقب ماندگی شویم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین