کد خبر: ۵۳۵۲۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
قاضی عسکر:

مناسک حج نباید به دلیل مشکل در روابط سیاسی تعطیل شود/ روایت داریم اگر مردم پول هم ندارند، باید از بیت‌المال برای حج داده شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: برخی با فتنه انگیزی و طرح مسائل نادرست سعی در خدشه دار کردن نگاه مردم به حج را دارند در حالی که این آیین نباید با بروز یک مشکل در روابط سیاسی تعطیل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه نماز سیاسی - عبادی این هفته تهران با برشمردن اهمیت حج از نگاه خدا، رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) افزود: برخی هنوز همان مسیر غلط را ادامه می دهند و با فتنه انگیزی و طرح مسائل نادرست، می خواهند مناسک حج را یک عمل ساده تلقی کنند.
وی ادامه داد: آنان می گفتند «برای چه پول هایمان را بدهیم، آنجا مصرف کنند» بیان این جملات به این دلیل است که آنان اهمیت حج را نمی دانند در حالی که حضرت علی (ع) درباره حج وصیت می کند «مواظب باشید خانه خدا تنها نماند که اگر خانه خدا را تنها بگذارید خدا به شما مهلت نمی دهد» و عذاب نازل می کند. 
قاضی عسکر تصریح کرد: نمی شود به حج ساده نگاه کرد و با مشکلی که در روابط سیاسی به وجود می آید، فکر کنیم حج را باید تعطیل کرد؛ ظرفیت های حج به قدری بالاست که اگر ما آن را تعطیل کنیم، دیگران آن هم علیه ما از آن بهره می برند. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نخستین ظرفیت حج را ایجاد تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم دانست و گفت: با آدابی که برای سفر حج ذکر شده، هر کس که می خواهد به زیارت خانه خدا برود باید اموالش را پاک و نسبت به کدورت ها از دیگران حلالیت بطلبد بنابراین تلاش می کند به گونه ای حج بگذارد که وقتی «لبیک» گفت خدا لبیکش را پاسخ دهد.
وی ادامه داد: نشانه قبولی حج، متفاوت شدن فرد نسبت به گذشته خویش است و اگر گناهی کرده و ظلمی مرتکب شده، آن را ترک کند. 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: «سالانه 86 هزار نفر از هموطنان در مناسک حج شرکت می کنند و پیش از این 750 هزار نفر به عمره می رفتند؛ اگر همه متحول می شدند، شاهد این حجم آسیب اجتماعی نبودیم که رئیس قوه قضاییه اعلام کند 16 میلیون پرونده در آنجا تشکیل و رسیدگی می شود».
قاضی عسکر ظرفیت دوم حج را تعمیق باورهای دینی در مردم و ارتقای سطح آگاهی های حجاج برشمرد و گفت: تا چند سال پیش برخی حجاج سالمند درباره احکام دینی آگاهی کافی نداشتند اما برای انجام مناسک حج اطلاعات و باورهای دینی آنها تقویت شد.
وی تاکید کرد: حج می تواند برادری دینی را در داخل کشور و نیز بیرون مرزها افزایش دهد که یکی دیگر از ظرفیت های حج به شمار می رود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: حدود 10 هزار و 300 زائر اهل سنت ایرانی امسال به حج مشرف می‌شوند. همه این افراد مدافع اسلام هستند و همه مسلمانان در کنار یکدیگر حج را ادا می‌کنند. با رفتار مردم کشورمان حج ایرانی به عنوان حج برتر شناخته می ‌شود. 
وی با یادآوری اینکه دشمنان میلیاردها دلار برای منفور کردن شیعیان و حامی تروریست معرفی کردن مسلمانان هزینه می کنند، افزود: دشمنان، ایرانیان را که نابود کننده تروریسم هستند، تروریست معرفی و علیه ما تبلیغ می کنند و می توان از ظرفیت جهانی حج برای رفع این شبهه و معرفی چهره واقعی ایران اسلامی به دنیا بهره گرفت.

* حج، ظرفیتی برای رفع مشکلات جهان اسلام که استفاده نشد 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: اگر از ظرفیت حج به درستی استفاده می ‌شد، مسلمانان اینقدر فلاکت را تجربه نمی ‌کردند. علمای جهان اسلام می توانستند با حضور در این اجتماع برای اقتصاد و دوری از مشکلات مسلمانان چاره اندیشی کنند. 
قاضی عسکر، امام خمینی (ره) را احیاگر حج ابراهیمی دانست و افزود: باید برای سلامتی رهبر معظم انقلاب نیز دعا کرد که هر ساله با رهنمودهای خود، مردم را به سمت حج تشویق می‌کنند. امیدواریم امسال نیز زائران کشورمان به سلامت به این سفر معنوی مشرف شوند و به کشور بازگردند. 

** اهمیت حج از نگاه خداوند و روایات 
حجت الاسلام قاضی عسکر از حج به عنوان یکی از ارکان دین اسلام یاد کرد و گفت: در روایت های اسلامی پایداری دین با کعبه پیوند زده شده و آمده تا زمانی که کعبه برپاست، دین هم پا برجاست.
سرپرست حجاج ایرانی در مناسک حج ابراهیمی با بیان اینکه خداوند کعبه را وسیله قوام جامعه اسلامی و نخستین خانه برای عبادت معین کرده است، اظهار داشت: رسول خدا(ص) نیز برای مکه مکرمه و هم مسجدالحرام و کعبه اهمیت فوق العاده ای قائل بودند و در روایتی است که پیامبر دراین باره گفته اند «به خدا سوگند شما بهترین نقطه در کره خاکی هستید و اگر مرا که از مکه اخراج نمی کردند، من هرگز از این شهر خارج نمی شدم».
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یکی از اهداف حج را جذب انسان ها به سوی خداوند برشمرد و گفت: خداوند حج را پرچم اسلام قرار داد و مسلمانان جهان را موظف به برافراشته نگاه داشتن این پرچم کرد تا مبادا این علم به زمین بیفتد. 
وی اضافه کرد: امام رضا (ع) می فرمایند «منفعت حج فقط برای حاجی که به آنجا می رود نیست، بلکه همه آنان که در شرق و غرب عالم هستند، چه آنانی که حج را به جا می آورند چه کسانی که آن را به جا نمی آورند، باید از برکت حج بهره مند شوند». 
قاضی عسکر با بیان اینکه امام صادق (ع) هدف حج را شناخت نسبت به یکدیگر دنیای اسلام و مسلمانان جهان و تصمیم گیری برای سرنوشت اسلام می داند، گفت: مسلمانان باید به حج بروند تا مکتب رسول خدا(ص) زنده بماند و نگذارند سلوک و سیره آن حضرت به فراموشی سپرده شود. 
به گزارش ایرنا، نخستین گروه زائران خانه خدا 27 تیرماه از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) عازم سرزمین وحی شدند؛ عملیات اعزام و بازگشت حجاج ایرانی تا 22 شهریور ماه ادامه دارد.
امسال حدود 86 هزار زائر ایرانی در قالب 583 کاروان در مناسک حج ابراهیمی شرکت می کنند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
0
تو این تحریم و بحران ارزی ......تا سعودی ها تو جیب آمریکا بریزند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
هی مانده ار بیت المال هم در این راه سودجویی بشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین