کد خبر: ۵۳۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۵
در گزارش هسته‌ای کنگره مطرح شد

نگرانی آمریکا از روابط هند و ایران

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری فرانسه در سال 2004 آمریکا تحریم‌هایی را علیه دو دانشمند هندی که مواد هسته‌ای را به ایران منتقل کرده بودند، اعمال کرد. از این‌رو برای ممانعت از تکرار چنین مسائلی باید بررسی‌های بیشتری بر روی سوابق هند صورت بگیرد. 

سیستم ضعیف هند در زمینه کنترل صادرات هسته‌ای، سیستم غیرقانونی این کشور در راستای توسعه تسلیحات هسته‌ای از موارد دیگری است که نویسندگان گزارش با توسل به آن اعتبار قرارداد هسته‌ای آمریکا ـ هند را زیر سوال برده‌اند.
براساس این گزارش به خاطر عدم کنترل کامل دولت هند بر صادرات هسته‌ای ممکن است اطلاعات حساس مربوط به غنی‌سازی اورانیوم از این کشور به کشورهای دیگر منتقل شود. 

پیش از این نیز مخالفت‌هایی با این قرارداد صورت گرفته بود. مخالفین نپیوستن هند به معاهده منع تکثیر هسته‌ای (NPT) و سوابق تکثیر این کشور را دلیل مخالفت خود عنوان کرده بودند. با ورود دمکرات‌ها به کنگره نیز اختلافات در خصوص این قرارداد همچنان ادامه دارد. 

گروهی معتقدند برای تصویب نهایی همکاری هسته‌ای هند و آمریکا باید بررسی‌های بیشتری در مورد برنامه هسته‌ای دهلی‌نو صورت بگیرد. 

برخی نیز معتقدند گسترش همکاری‌های هسته‌ای آمریکا با هند می‌تواند این کشور را به مسیر عدم تکثیر وارد کرده و آن را به عضو مسئولی در این مسیر تبدیل کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین