کد خبر: ۵۳۵۴۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷

قیمت برخی میوه‌ها ۲ برابر شد!

طی هفته‌های گذشته بازار میوه با افزایش بی‌رویه قیمت مواجه شده که مشخص نیست عامل این گرانی چه بوده است، چرا که نه تنها با کاهش نسبی تولید به دلیل سرمازدگی مواجه شده‌ایم بلکه به گفته یک مقام مسئول در وزارت کشاورزی، جو روانی و سودجویی دلالان در این گرانی‌ها ‌تاثیرگذار بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 از فروردین ماه امسال و پس از تعطیلات نوروزی قیمت انواع میوه با افزایش نسبی نسبت به سال گذشته مواجه شد اما طی هفته‌های گذشته این روند رو به رشد در قیمت انواع میوه سرعت بیشتری به خود گرفت؛ به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی برخی از این محصولات در بازار میوه و تره بار به بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۳۹۶ رسیدند.

حبیب رادفر- مشاور اقتصادی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی- در این باره به ایسنا گفت: گرچه با کاهش نسبی تولید به دلیل سرمازدگی در اواخر سال گذشته و اوایل امسال در برخی میوه‌ها مواجه بوده‌ایم اما هیچ مشکلی در تولید میوه نداریم، چرا که سالانه حدود ۲۰ میلیون تن تولید در کشور وجود دارد و سرانه حدود انواع میوه در ایران به بالای ۲۵۰ کیلوگرم می رسد. در حالی که میانگین سرانه تولید آن در جهان ۹۵ کیلوگرم است.

نبود مدیریت و نظارت بر بازار عامل گرانی میوه

وی افزود: گرچه سرمایه امسال سبب کاهش نسبی تولید سیب، انگور و برخی میوه‌های هسته‌دار شده است، اما آنقدر مازاد تولید در کشور وجود دارد که هم‌اکنون نیز مشکلی برای تامین نیاز داخلی نداریم و به نظر می‌رسد عامل اصلی برهم خوردن تعادل در این بازار نبود مدیریت و نظارت درست از سوی دستگاه‌های متولی است.

مشاور اقتصادی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برخی سودجویان و دلالان بازار میوه همان‌هایی هستند که به دنبال بهانه‌ای برای باز شدن درهای کشور به روی میوه‌های وارداتی‌اند، ادامه داد: میوه جزو تنها محصولاتی در کشور است که نه تنها توانایی رقابت با دنیا را دارد بلکه در تولید بسیاری از آنها صاحب رتبه و جایگاه برتر در دنیا هستیم بنابراین نمی‌توان پذیرفت که با یک سرمازدگی بازار این گونه با چالش و نوسان قیمت مواجه شود و اگر مدیریت نظارت بر بازار درست و دقیق باشد شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

بازهم آب گل‌آلود شد و دلالان آمدند!

رادفر با اشاره به ضریب خوداتکایی ۱۰۵ درصدی میوه اظهار کرد: جو روانی که در بازار میوه ناشی از خروج ترامپ از برجام و نوسانات ارزی اخیر به وجود آمده است، قدری در افزایش قیمت‌ها تاثیر دارد اما در این میان سودجویان و دلالان از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و می‌خواهند بازار را به نفع خود بچرخانند اما دولت در این میان بهتر است که میادین مهم کلانشهرها را به اتحادیه باغداران کشور واگذار کند تا واسطه‌ها قطع شده و تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم و با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند.

مجتبی شادلو - عضو اتحادیه باغداران - نیز در این باره معتقد است که افزایش نرخ ارز در کشور با توجه به وارداتی بودن نهاده‌های بخش کشاورزی به ویژه در حوزه باغبانی در هزینه تمام شده تولید میوه بی تاثیر نبوده است و برخی محصولات مانند هلو، زردآلو، آلبالو، گیلاس، گلابی و دیگر میوه‌های هسته‌دار و دانه‌دار تابستانی از سرمازدگی لطمه دیده‌اند اما در عین حال عده‌ای در این میان از این فرصت سوء استفاده کردند و با سودجویی در این بازار باعث نوسانات قیمتی و گرانی میوه شدند.

افزایش هزینه‌های تولید و تولیدکنندگان

وی افزود: گرچه برخی معتقدند که همه کود مورد نیاز بخش کشاورزی تولید می‌شود، اما باید گفت که در حوزه باغبانی کودهای شرکت خدمات حمایتی چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و کودهایی مانند آهن، روی، منگنز، منیزیم، کلسیم و ... کارایی دارند که عمدتا وارداتی بوده و نهایتا در داخل بسته‌بندی می‌شوند. از سوی دیگر نیز با توجه به متاثر بودن ۷۰ درصد هزینه‌های تولید محصولات باغی به نهاده‌ها و مکانیزاسیون، نمی‌توان ادعا کرد که این بخش از افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر بوده است.

شادلو ادامه داد: از سوی دیگر نیز هزینه‌های کارگری که ۳۰ درصد تاثیرگذاری در هزینه تمام شده تولید میوه دارند نیز در پی نوسانات قیمتی و افزایش در دیگر هزینه‌های تولید بیشتر شده است. اما با این وجود هیچ مشکلی برای تامین نیاز داخلی مان نداریم، چراکه در حوزه باغبانی حدود دو برابر نیاز کشور تولید داریم.

این عضو اتحادیه باغداران با بیان اینکه نباید قیمت میوه را با سال گذشته مقایسه کرد، گفت: مقایسه قیمت میوه با نرخ‌های سال گذشته کار درستی نیست، چرا که پارسال قیمت میوه بسیار کاهش یافته بود و روند نزولی آن نسبت به سال‌های قبلش بی‌سابقه بود اما اگر قیمت میوه را با دو سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت در بازار میوه رخ داده است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
خبر نداری ۵برابر شد نه دو برابر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین