کد خبر: ۵۳۶۰۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱

واکنش متفاوت به سخنان اخیر رئیس‌جمهور

یک دیپلمات بازنشسته نگاهی متفاوت به سخنان رییس‌جمهور در نشست روسای نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
 احمد عزیزی، دیپلمات بازنشسته، در یادداشتی نوشت: «بخشی از سخنان رییس‌جمهور در نشست روسای نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و خصوصا رسانه‌ای کردن آن را، چندان با الزامات اعتدال و دیپلماسی سازگار ندیدم؛ با وجود حظی که معمولا از موضع‌گیری‌های ایشان در حوزه سیاست خارجی داشته‌ام. آقای روحانی در سخنان یاد شده بر حدس و گمان‌های پیشین در خلال سفر اروپایی خود بر سر بستن تنگه هرمز مهر تایید زدند که هیچ، از «تنگه»‌هایی بیشتر گفتند و آمریکا را از ماجراجویی و بازی با «دم شیر» برحذر داشتند. در این که ایران‌مان «شیر» منطقه خلیج فارس است، شکی نیست و چون و چرایی در آن نمی‌توان کرد. وقتی پا روی حلق کسی بگذارند، کیست که بهره‌گیری از هر چنگ و دندانی را برای غلبه بر تنگنا و پس راندن دشمن - البته با محاسبه‌ای خردمندانه، دقیق و پیشاپیش بر سر هر سود و زیانی در این میان - به مصلحت نداند و توصیه نکند.

قبل از ته کشیدن مهمات زرادخانه دیپلماسی اما، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، به استقبال جنگ رفتن و بهانه دمیدن در شیپور جنگ‌طلبی کشورمان را به دست دشمن دادن شاید نه قابل توصیه باشد و نه اصلا سازگار با مصالح بلندمدت‌مان؛ آن هم در نشستی با سفرایی که در کتاب دیپلماسی، وجوب آزمودن همه راه‌ها را، قبل از شعله‌ور شدن آتش جنگ و درگیری، آموخته‌اند و چه بسا چشمداشت شنیدن سخنانی غیر از این را نیز از رییس‌جمهورمان داشته‌اند.

اگر رییس‌جمهور برای چنین اظهاراتی، بنا به هر مصلحت و تدبیری، در جمع بسته حرفه‌ای‌های سیاست خارجی کشورمان، دلیل و توجیهی هم داشته باشند، همان طور که اشاره کردم، رسانه‌ای کردن آن را می‌توان گره‌ای تازه بر گفتمان اعتدال، چراغ راهنمای سیاست داخلی و خارجی ایشان، محسوب کرد. در سیاست خارجی آموخته‌ایم که جنگ و حتی کوبیدن بر طبل آن را همواره گزینه غایی برای عبور از گذرگاه‌های خطیر تاریخی بدانیم و تنها آن زمان که ماشین دیپلماسی از نفس افتاده و تیغ آن کند شده باشد. ناممکنی عملی کردن تهدیدها در عرصه عمل و در رودررویی‌های احتمالی، چاقوی دفاع از امنیت ملی را کند کرده و از کارایی آن در شرایط خطیرتر قابل پیش‌بینی در آینده خواهد کاست.»

منبع: روزنامه اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین