کد خبر: ۵۳۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۵ - ۲۲:۱۸
ایران 120 میلیونی به کجا می‌رود

دستهای بسیار سر سفره خالی نفت!

آفتاب‌‌نیوز : اگر سخنان محمود احمدی‌نژاد را درکنار اظهار نظر رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و برخی از اصولگرایان مجلس قرار بدهیم آنگاه مشخص می‌شود که آنچه رئیس کابینه نهم بر زبان می‌آورد تنها یک اظهار نظر شخصی نیست و به احتمال بسیار به زودی در دستور کار سازمانها و نهادهای اجرایی قرار خواهد گرفت.

طرح دولت برای افزایش شدید جمعیت
[کلیک کنید]


 
این حرفها به من ربطی ندارد

موضوع افزایش جمعیت به‌قدری مهم و قابل تامل است که مسئولین فرهنگ‌ساز کشور با دقت نظر و ارایه دیدگاه‌های خویش سعی در کنترل آن و بررسی‌های کارشناسی دارند اما رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس عقیده دارد که چنین اظهاراتی به وی ارتباط ندارد و بهتر است از خود رئیس جمهور در این رابطه سوال شود. 
عماد افروغ، نماینده مردم تهران به خبرنگار آفتاب می‌گوید که در این مسائل دخالت نمی‌کند و سخنان رئیس جمهور به او که رئیس کمیسیون فرهنگی است، ارتباطی ندارد. 

کار نشد ندارد

بسیاری معتقدند سیاستهای دولت در دهه 60 به ویِژه «اقتصاد کوپنی» که در اصل به منظور اداره کشور در  در شرایط دشوار آن روزها  اتخاذ شده بود ـ هرچند به طور غیر مستقیم ـ نقش بسزایی در جهش تصاعدی نرخ رشد جمعیت داشت. 
این در حالی بود که برخی پندارهای شبه ایدئولژیک نیز در انفجار جمعیتی دهه 60 نقش عمده‌ای داشت اما اکنون که نسل دهه 60 وارد بازار کار شده و احتیاجات آنان از مرز کتاب و دفتر و مدرسه فراتر رفته کشور با هزاران مشکل که دیگر نیازی به یادآوری آن نیست، مواجه شده است ،با این حال به نظر می‌رسد که برخی نمایندگان مجلس با وجود در دست داشتن تجربه‌ای چنین پرهزینه،  هنوز معتقدند که با بررسی‌ و نگرش دقیق کارشناسی، ایران می‌تواند دارای 120 میلیون نفر جمعیت باشد. جوهر این استدلالها که البته با قید «پس از بررسی‌های‌ کارشناسی» بیان می‌شود این است که «کار نشد ندارد».

هاجر تحریری نیک صفت، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سخنان احمدی‌نژاد را این گونه تفسیر می‌کند: ایشان از همه کارشناسان و صاحب‌نظران دعوت کرده‌اند که بیایند بررسی کنند و اگر اشتباه بود به او بگویند. 

به عقیده نماینده مردم رشت این نظرات در شرایط کنونی جامعه میسر نیست اما اگر مدیریت توانایی داشته باشیم که بتواند از تمامی پتانسیل‌ها استفاده کند،  120 میلیون نفر را نیز می‌توانیم تحت پوشش خود درآوریم. 

نیک صفت می‌گوید که امکان دارد پتانسیل بالقوه کشور توانایی پوشش چنین جمعیتی را داشته باشد اما باید بررسی کارشناسی روی آن انجام شود. 

200 میلیون هم می‌توانیم

همزمان با انتشار اظهارات محمود احمدی‌نژاد در رابطه با مسئله افزایش جمعیت و توانمندی ایران در حل مشکلات آتی، حامیان وی نیز در مجلس نیز کوشیدند دیدگاه رئیس جمهور را تئوریزه کنند.

نماینده دیگر مجلس در این رابطه عقیده دارد که نظرات رئیس جمهور می‌تواند نقطه آغاز مناسبی برای امکان سنجی و ظرفیت سنجی کشور باشد. 

مرتضی تمدن، عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید که مستقیما از رئیس جمهور سوالی را در همین رابطه پرسیده و احمدی‌نژاد نیز در پاسخ به وی گفته است که ما ظرفیت 120 میلیون نفر را داریم. 

به عقیده عضو کمیسیون برنامه و بودجه اگر مبنا توان بالقوه کشور باشد چرا 120 میلیون نفر را نداشته باشیم؟ می‌توانیم 180 میلیون و یا حتی 200 میلیون نفر را هم پوشش دهیم. 

تمدن، بهره‌برداری و استفاده مناسب از منابع کشور مثل آب، معدن،‌ خاک و غیره را در این زمینه بسیار مؤثر می‌داند. او می‌گوید: اگر به روش‌های بهینه دست پیدا کنیم و بهره‌وری را افزایش دهیم تا 200 میلیون نفر هم ظرفیت داریم. 

تمدن تأکید دارد که بهره‌وری ما در استفاده از منابع موجود بسیار پایین است و اگر برآورد را متکی بر عدد و رقم و بحث کارشناسی کنیم می‌توانیم تعداد بیشتری را پوشش دهیم. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بحث جمعیت را که رئیس جمهور آن را آغاز کرده، بحث خوبی می‌داند و می‌گوید: ما می‌توانیم از این طریق بحث امکان‌سنجی و امکان‌یابی کشور را آغاز کنیم که کشور ما بالقوه ظرفیت چند نفر را دارد.
تمدن تأکید می‌کند فرمایشات رئیس جمهور الزاماتی دارد که اکنون فراهم نیست. 
  
و سرانجام ایران 120 میلیونی!

مهمترین شعار رئیس جمهور در انتخابات سال 84 «آوردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم» بود. این در حالی است که به گفته کارشناسان نفتی با توجه به مصرف فزاینده داخلی از یک سو و کاهش ذخایر نفتی کشور از سوی دیگر این سفره در آینده‌ای نه چندان دور دیگر خیلی رنگین نخواهد بود.

باید از هم اکنون برای 120 میلیون دستی که به سوی این سفره در حال خالی شدن دراز می‌شود فکری کرد!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین