کد خبر: ۵۳۶۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

۵۵ میلیارد ساعت کاری در کشور داریم/با پدیده بیکاران شیک مواجهیم/افزایش مهارت در کشور نیازمند انقلاب بزرگ است

وزیر کار با تأکید بر ضرورت مهارت‌آموزی، همراه کردن ۵۵ میلیارد ساعت کار در کشور را با روحیه و مهارت ارزش‌آفرین توصیف کرد و گفت: امروز روحیه ملی ما را هدف گرفته‌اند و نیاز به امید و روحیه ملی داریم.
آفتاب‌‌نیوز :
 علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در اختتامیه هجدهمین مسابقات ملی مهارت، اظهار داشت: به عنوان کسی که سال‌ها در بخش‌های مختلف مسئولیت داشته، باید بگویم که برای اینکه بچه‌های ما در آینده چطور زندگی می‌کنند کمتر سیاست و برنامه داشته‌ایم و برای دولت در مفهوم کلام آن برنامه‌ریزی برای نسلی که در آینده سربلند می‌کند، باید از مسائل مهم باشد.

وی ادامه داد: اینکه نسل‌های بعدی ما چگونه زندگی می‌کنند و چگونه می‌توانند جامعه‌ای پرتلاش داشته باشند و سرافراز از هویت ملی، دین و سرنوشت خود دفاع کنند، یک مسأله مهم است. 

به اعتقاد وی، مسابقه ملی مهارت فقط مهارت‌های فنی نیست بلکه مفهومی است از اینکه همه باید آماده باشیم تا در دنیای آینده جایگاه خود را پیدا کنیم و به جلو برویم. 

وزیر کار با بیان اینکه انسان‌ها عامل مهم و نقش بنیادین و تعیین‌کننده در جامعه دارند، گفت: ما ۲۳ میلیون نیروی کار در کشور داریم که اگر در هشت ساعت و ۳۰ روز کاری در ماه ضرب کنیم و نتیجه را در ۱۰ ماه یعنی یک سال منهای تعطیلات کنیم، بیش از ۵۵ میلیارد ساعت به دست می‌آید که این ثروت یک جامعه است. همین مقدار ساعت کاری که مطرح شد اگر نیروی کار بی‌روحیه باشند هیچ چیز را نمی‌توانند به جلو ببرند بلکه نهایتاً می‌توانند وضع موجود را حفظ کنند لذا ارزشی که از آن یاد شد باید برمبنای روحیه باشد تا تحولات شگفت‌انگیز ایجاد کند. 

ربیعی تأکید کرد: باید جامعه را رشد دهیم و در دنیایی که ملل مختلف آن به دنبال پیشی گرفتن از هم هستند، باید روحیه‌مان را افزایش دهیم تا عقب نمانیم. 

وی با تأکید بر اینکه نیازمند افرادی با دانش کافی برای کار هستیم، گفت: صرف دانش بدون مهارت، ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و ثروت ملی ۵۵ میلیاردی که از آن یاد کردیم با مهارت می‌تواند ثروت ملی باشد. 

وزیر کار با تأکید بر اینکه در دو حوزه عرضه و تقاضای مهارت دچار مشکل هستیم، گفت: در سمت عرضه و در سیستم‌های رسمی تولید دانش رابطه بین آکادمیسین و نیاز جامعه درست نیست و حتی تولید آکادمیسین در برخی موارد نداریم و در تولید تکنسین هم مشکلات جدی داریم.

وی به تجربه آلمان بعد از جام جهانی، لهستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره کرد که تکنسین‌ها نقش مهمی در ساختن کشورشان داشتند و گفت: متأسفانه ما در هر جمعی پر از تئوریسین هستیم و همه در هر موردی اظهارنظر می‌کنند و کسی نیست که بگوید در مسأله‌ای چیزی را بلد نیست. 

ربیعی، مشکل دیگر را قدرتمند نکردن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و عدم اختصاص منابع مالی متناسب برشمرد و گفت: مسأله دیگر عدم اتصال سازمان‌های حوزه مهارتی است که با شکل‌گیری شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول و دبیری وزارت کار شاید بتوانیم از این مشکلات بکاهیم. 

وزیر کار با تأکید بر اینکه باید درصدی از GDP کشور را به تربیت تکنسین اختصاص دهیم، گفت: بخشی از هزینه رشد را باید به مهارت اختصاص دهیم و در این عرصه نیاز به همسو شدن بیشتر سازمان‌های مرتبط داریم و با درک این مشکل سعی می‌کنیم در سال ۱۳۹۷ با تشکیل شورای عالی مهارت واحدهای کارآموزی را جنبه جدی‌تری ببخشیم تا از حالت زنگ تفریح بیرون بیاید.

ربیعی، مشکل دوم را در سمت تقاضای مهارت برشمرد و گفت: متأسفانه با صنعتی شدن و مدرن شدن مفهوم استخدام جای خود را با شغل عوض کرد و در مسیر مهارت ما دچار نوعی اشتباه شدیم. در این عرصه نیز نیازمند تغییرات فرهنگی برای بازیابی مفهوم مهارت هستیم. 

وی با اشاره به اینکه امروز با پدیده بیکاران شیک مواجهیم، تأکید کرد که باید در عرصه تقاضای مهارت باید انقلاب بزرگی ایجاد کنیم.

وزیر کار ادامه داد: باید علاوه بر گروه‌های هدف و زنان سرپرست خانوار، معتادان نیازمند بازیابی و غیره سراغ مدرسه‌ها برویم و مهارت‌آموزی را با برنامه‌های مشترکی که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داریم، جدی‌تر دنبال کنیم. 

ربیعی معتقد است که در این زمینه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم در شیوه و هم در موضوع مهارت‌‌آموزی باید انعطاف بیشتری داشته باشد. 

وزیر کار همچنین با اشاره به اینکه در بحث وام روستایی با روستاییان کم مهارت و بی‌مهارت مواجهیم، گفت: مهارت فقط در عرصه آموزش نیست بلکه مهارت در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز معنا می‌یابد و مهارت‌آموخته از اعتماد به نفس برخوردار می‌شود و آثار اجتماعی و فرهنگی نیز به دنبال دارد. 

وی با بیان اینکه مهارت با تحصیل متفاوت است، گفت: مهارت سواد انجام کار است.

ربیعی در پایان با اشاره به پدیده خیرین مهارت گفت: خیرین مهارت می‌توانند علاوه بر ساخت مراکز و تأمین تجهیزات، مهارت‌آموز نیز بپذیرند اما اگر کسی اعلام کند به عنوان خیریه در کسب و کار خود مهارت‌آموز می‌پذیرد هم او را خَیِر مهارت معرفی می‌کنیم.

ايلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین