کد خبر: ۵۳۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۷

فلوجه؛ آخرین پناهگاه سنی‌ها

آفتاب‌‌نیوز : سرهنگ «لورنس نیکلسون» فرمانده هنگ پنجم تفنگداران دریایی آمریکا نزدیک به دو سال است که ماموریت کنترل اوضاع و برقراری امنیت در فلوجه را بر عهده دارد.
 اینک وضعیت شهر به‌گونه‌ای‌است که نیکلسون می‌تواند به عملکرد مردانش در نحوه اداره این شهر و رفتار با ساکنان آن طی دو‌سال گذشته افتخار کند. هر چند که به اعتقاد وی فلوجه بیماری است که همچنان باید تحت مراقبت‌های ویژه بماند. 

به گفته این فرمانده ارتش آمریکا از چهارصدهزار نفر اهالی شهر که در آستانه حمله بزرگ آمریکا در نوامبر دسامبر 2004 از شهر فرار کرده بودند اینک 300 هزار نفر دوباره به خانه‌هایشان برگشته‌اند.

سرهنگ نیکلسون از زمانی که «فرمانده» شهر شد مقررات ویژه‌ای برای کنترل اوضاع وضع کرد. او نگهداری اسلحه را به طور کامل در فلوجه ممنوع کرد و با هماهنگی شورای شهر قرار شد همه ساکنان دارای کارت شناسایی ویژه‌ای باشند که ارتش آمریکا برای آنان صادر کرده و بدون داشتن آن هیچکس حق تردد در خیابانهای فلوجه را نداشته و اگر از شهر خارج شد حق مراجعت نداشته باشد. نیکلسون همچنین تمام توان خود را به‌کار گرفت تا بین پرسنل سنی و شیعه پلیس شهر همکاری درستی برقرار کند و در این راه موفق بود.

نیکلسون و پنج‌هزار سرباز تحت فرمانش تنها با برقراری نوعی حکومت‌نظامی اعلام‌نشده است که توانسته‌اند اوضاع فلوجه را تحت کنترل نگه دارند. آنها با همراهی نیروهای پلیس و گاردملی عراق در فلوجه درتمام مبادی ورودی شهر و خیابانهای حفاظهای امنیتی فوق‌العاده ایجاد کرده‌اند، به‌گونه‌ای که ترافیک در همه خیابانهای شهر بویژه در حومه شرقی آن در تمام ساعات روز به چشم می‌خورد. هرچند واقعا معلوم نیست اوضاع امنیتی شهر در شرایط عادی و بدون این حکومت نظامی همیشگی واقعا در چه حدی باشد.

البته این به معنی نیست که اوضاع فلوجه ایده‌آل و  یا حتی معمولی باشد. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون رئیس و دو عضو شورای شهر ترور شده‌اند و حداقل 30 افسر پلیس نیز در طول ده ماه گذشته بر اثر حملات شورشیان جان خود را از دست داده‌اند. از این گذشته کار بازسازی تاسیسات زیربنایی شهر به کندی پیش می‌رود و نرخ بیکاری بیشتار از 50 درصد است به‌گونه‌ای که هیچ جنب و جوشی در خیابان‌های اصلی فلوجه به چشم نمی‌خورد. با این حال به‌خاطر وجود حداقل‌های امنیتی در فلوجه این شهر اینک به مامن پناهجویان سنی از سایر نقاط عراق تبدیل شده است.

طی ماههای گذشته با شدت گرفتن کشتارهای فرقه‌ای در بغداد مهاجرت خانواده‌های سنی از این شهر به فلوجه رشد چشمگیری داشته است. سرهنگ نیکلسون ابتدا می‌خواست از پذیرش این پناهندگان سرباز زند ولی پس از آنکه آثار شکنجه و وحشت را در میان آنان دید تصمیم خود را عوض کرد و تصمیم گرفت برای مهاجران نیز یک کارت شناسایی موقت صادر کند که تا زمان عادی شدن اوضاع در بغداد آنان بتوانند در میان همکیشان فلوجه‌ای خود امنیت بیشتری داشته باشند.

ماه جولای گذشته جاسم البداوی شهردار فلوجه به دلیل بالا گرفتن تهدیدها علیه جان خود و اعضای خانواده‌اش با استفعا از مقام خویش از این شهر فرار کرد. از آن تاریخ سرهنگ نیکلسون عملا به شهردار فلوجه نیز تبدیل شد و کوشید تا با جذب متخصصان سنی از دیگر شهرهای عراق نحوه مدیریت شهری فلوجه را نیزبهبود بخشد. او همواره به افسرانش خاطر نشان می‌کند که با رهبران قبایل و خانواده‌های بزرگ شهر رفتاری کاملا محترمانه داشته باشند. 
تفنگداران هنگ پنجم می گویند سرهنگ نیکلسون فرماندهی است که در هنگام تصمیم گیری بسیار باهوش و سریع بوده و همیشه به نظرات دیگران اهمیت می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین