کد خبر: ۵۳۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۲۱:۴۷

علاوی؛ شانس اول جانشینی مالکی

آفتاب‌‌نیوز : گزارشگر سی‌بی‌اس اوضاع امنیتی امروز عراق را چنین توصیف می‌کند: «برای آدم‌ربایانی که مختصات جغرافیایی عراق را بشناسند هزاران نقطه برای پنهان کردن گروگانها و فیلم گرفتن از آنها وجود دارد، چه گروگانها پنج پیمانکار آمریکایی باشند که روز پنجشنبه در جاده‌ای منتهی به بصره ناپدید شدند یا 150 کارمند وزارت علوم عراق که روز روشن از یک ساختمان دولتی در مرکز بغداد ربوده شدند». 

شبه‌نظامیان وفادار به مقتدی صدر به عنوان مظنون اصلی دور جدید آدم ربایی‌ها مطرح هستند. در شرایط فعلی اکثر مردم عادی عراق بر این باورند که نخست‌وزیر نوری مالکی و دولت وی هیچ کنترلی بر اوضاع ندارند و این وضعیت در حال بدتر شدن است.

گزارشگر سی‌بی‌اس در ادامه می‌نویسد: «اینک در خیابانهای بغداد توقف در محل ایستهای بازرسی پلیس به یک کابوس وحشتناک تبدیل شده است چون هیچکس نمی‌داند فردی که دستور توقف خودروی وی را صادر کرده واقعا مامور پلیس است یا یک شبه نظامی سنی یا شیعه که فقط لباس پلیس را بر تن دارد. موضوع پلیس‌های قلابی اکنون تا اندازه‌ای وحشت‌آور شده که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند بدون توقف در برابر ایستهای‌پلیس عراق از محل فرار کنند و ریسک ناشی از آن را نیز بپذیرند». 

به عقیده ساکنان بغداد دولت عراق باید مسئولیت حوادث اخیر را بپذیرد. آنها معتقدند عراق امروز یک رهبر مقتدر بدون وابستگی‌های مذهبی می‌خواهد که توان خلع سلاح شبه نظامیان را داشته باشد. اینک در کوچه و خیابان‌های بغداد نام ایاد علاوی نخست‌وزیر پیشین این کشور بسیار بیشتر از گذشته به گوش می‌خورد. اغلب مردم بویژه شهروندان سنی فکر می‌کنند زمان بازگشت وی به عرصه قدرت در عراق فرا رسیده است. یک معلم زن عراقی در این باره می‌گوید: تنها یک رهبر مقتدر می‌تواند به مصائب این کشور پایان دهد، مردی همچون ایاد علاوی که عاشق این سرزمین باشد».

علاوی روز یکشنبه به خبرنگار سی‌بی‌اس گفت که پلیس امروز عراق به نیرویی فاسد و ناکارآمد تبدیل شده و این موضوع باعث خواهد شد تا جنایاتی نظیر آدم ربایی و باج‌گیری در آینده بیشتر شود: «عراق نیازمند آن است که قانون و نظم فورا برقرار شود و برقراری قانون و نظم نیاز به اقتدار و اراده لازم برای اعمال زور علیه همه مجرمان دارد».

ایاد علاوی هرچند حاضر نیست درباره بازگشتش به قدرت حرفی بزند ولی می‌گوید که اگر نخست‌وزیر عراق بود همه چیز را از نو آغاز می‌کرد:«پلیس فعلی باید منحل شده و فرماندهان آن دستگیر و محاکمه شوند. فرآیند استخدام را نیز باید از نو و با دقت و تیزبینی سازماندهی کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین