کد خبر: ۵۳۸۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۱
تمام نگاهها به ایران دوخته شده است

اجلاس تهران؛ آخرین شانس واشینگتن؟

آفتاب‌‌نیوز : ماتیو استانارد تحلیگر روزنامه سن‌فرانسیسکو کرونیکل در ابتدای گزارش خود می‌نویسد: رهبران ایران آشکارا از نتیجه انتخابات کنگره آمریکا و شکست جمهوریخواهان خوشحال هستند و با این باور که اکنون سیاست خاورمیانه‌ای ایالات متحده دچار خلاء شده است درصدد استفاده موثر از این موقعیت و در دست گرفتن ابتکار عمل در عراق هستند. با این‌حال اجلاس تهران می‌تواند فضای دیپلماتیک مورد نیاز برای تغییر سیاستهای آمریکا در عراق را فراهم کند.

جاشوا لندیس از کارشناسان مسائل خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهما در توصیف وضعیت کنونی آمریکا در خاورمیانه می‌گوید: «آمریکا دچار رعشه شده است، واقعا در واشنگتن هیچکس نمی‌دادند هدف نهایی سیاست خاورمیانه‌ای ما چه چیزی باید باشد. ادامه این آشفتگی می‌تواند عراق را در دام یک هرج‌و‌مرج داخلی بزرگ گرفتار کند. دولت عراق بیشتر از این نمی‌تواند منتظر نسخه‌های آمریکایی برای برون‌رفت از فاجعه کنونی باشد، بنابر این در شرایط فعلی آنها چاره‌ای جز اعتماد به ایران و سوریه ندارند».

دکتر عباس میلانی استاد دانشگاه استانفورد نیز ابتکار عمل جدید ایران را ناشی از برداشت درست دولتمردان تهران از تغییرات آتی اتمسفر سیاسی واشنگتن در پی انتشار گزارش گروه مطالعاتی عراق می‌دانند که به احتمال زیاد گفتگوی مستقیم با تهران و دمشق را برای حل مسائل عراق توصیه خواهد کرد: «آنها می‌خواهند پیش از انتشار گزارش بیکرـ همیلتون، اقدامات مربوط به ایفای نقشهای‌جدید در عراق را آغاز کرده باشند، به‌گونه‌ای که این گمان بوجود نیاید که ایران دنباله‌رو امریکا شده یا منتظر است آمریکا بگوید چه کاری انجام دهد. این روش این با اصولی که حکومت مذهبی ایران به آن معتقد است سازگاری بیشتری دارد». 

دکتر میلانی با خوشبینی نسبت به نتایج اجلاس تهران معتقد است طی روزهای آتی اتفاقات مهمی در صحنه تحولات مربوط به عراق رخ می‌دهد.

در ادامه گزارش سن‌فرانسیکو‌کرونیکل آمده است: برخی از تحلیگران سیاسی در واشنگتن معتقدند ایران و سوریه اکنون با پررنگ نشان دادن حضور خود برای حل مسائل عراق یک بازی برد ـ برد را آغاز کرده‌اند: «اگر اجلاس تهران به آغاز فرآیندی منجر شود که خشونتها را در عراق متوقف کند، آنها از کابوس تجزیه این کشور برای همیشه رهایی می‌یابند و اگر این اجلاس موفقیت آمیز نباشد دو کشور توانسته‌اند با اجرای یک نمایش آبرومندانه دیپلماتیک، موقعیت سیاسی خود در خاورمیانه را بهتر کرده و اندکی از التهاب اتهامات غرب علیه خود بکاهند».

آنتونی کاردیزمن مدیر موسسه مطالعات استراتژیک در نیویورک با اشاره به اینکه بین واشنگتن ، تهران و دمشق تضاد منافع در عراق بیشتر از اشتراک منافع است می‌گوید: «ایران و سوریه هیچگاه نمی‌توانند به متحدین استراتژیک ما در عراق تبدیل شوند. بله آنها نیز می‌خواهند عراق از ثبات برخوردار باشد، ولی مسئله اینست که ثبات دلخواه آنها با ثبات مورد نظر واشنگتن تفاوت زیادی دارد». 

با این‌حال کاریزمن معتقد است واشنگتن باید با استفاده مثبت از تشکیل اجلاس تهران، خواسته‌های خود را از طریق رئیس جمهور عراق به تهران و واشنگتن ابلاغ کند و بکوشد تا مسیرهای پشت‌پرده و غیررسمی دیپلماتیک برای گفتگو با دمشق و تهران بازگشایی کند.

مقامات کاخ سفید تاکنون برخورد سرد و احتیاط ‌‌آمیزی نسبت به خبر اجلاس تهران داشته‌اند و از این گذشته هنوز معلوم نیست که بشار اسد رئیس جمهور سوریه در اجلاس تهران حضور پیدا کند. با این‌حال مطابق گزارش آسوشیتدپرس رهبران عراق و سوریه توافق کرده‌اند که در صورت عدم حضور بشار اسد در اجلاس تهران در آینده نزدیک در دمشق با یکدیگر گفتگو کنند. طی دیدارهای این هفته وزیر امور خارجه سوریه با مقامات عراقی دو کشور توافق کردند که پس از 25 سال اقدام به از سرگیری روابط دیپلماتیک نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین