کد خبر: ۵۳۸۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸

جریان صدر: کسی خط قرمز ما برای نخست وزیر شدن نیست

صلاح العبیدی' سخنگوی جریان صدر عراق تاکید کرد این جریان برای نخست وزیر شدن هیچ خط قرمزی به دور هیچ شخصیت سیاسی نکشیده است زیرا معیار ما برنامه ها و نه اشخاص است.
آفتاب‌‌نیوز :
 العبیدی روز یکشنبه به خبرگزاری 'الغدپرس' عراق گفته است: طرح ارائه شده توسط مقتدا صدر بر این مبنا است که گروه های سیاسی برای تشکیل فراکسیون اکثریت (ائتلاف بزرگتر پارلمانی) گردهم آمده و بر ضوابط و ویژگی های نامزد نخست وزیری به رای واحد برسند.

سخنگوی رسمی رهبر ائتلاف سائرون افزود: نمی توانیم بگوییم که هیچکدام یک از شخصیت های سیاسی کناره گذاشته شده اند و یا این که به سمت نزدیک تر از بقیه است چرا که انتخاب نامزد نخست وزیری به مجموعه ای باز می گردد که فراکسیون بزرگتر پارلمانی را تشکیل بدهد.

وی افزود: همانگونه که به عنوان برتری بر دیگران به هیچ شخص چراغ سبز نشان نداده ایم، به دور هیچ شخصیت سیاسی ای نیز خط قرمز نکشیده ایم.

این اظهارات درحالی است که یکی از کانون های اختلاف میان گروههای پیروز در انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت عراق، میان جریان صدر و دولت قانون به رهبری نوری المالکی شکل گرفته است و بر همین اساس ناظران بعید می دانند منظور از نبود خط قرمز مورد اشاره سخنگوی جریان صدر، شخص المالکی نیز باشد. 

بدلیل اختلافات شخصی و سیاسی میان دو رهبر سیاسی پر نفوذ شیعه عراق هنوز، بر خلاف سایر رهبران سیاسی که در ماههای گذشته بارها با هم دیدار کرده اند، دیداری میان این دو صورت نگرفته است. 

ناظران، به تفاهم نرسیدن این دو جریان سیاسی را یکی از عوامل تاخیر در اعلام تشکیل ائتلاف بزرگتر پارلمانی متشکل از پنج ائتلاف پیروز شیعه به همراه برخی گروههای اهل سنت و کرد می دانند. 

درعین حال نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز روز یکشنبه در یک اظهارنظر رسانه ای، از تفاهم بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت (ائتلاف بزرگتر) پارلمان عراق خبر داد و گفت به احتمال زیاد این ائتلاف ظرف همین هفته تشکیل خواهد شد. 

اظهارنظر طیف های مختلف سیاسی در عراق درحالی است که بیش از دو ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق می گذرد و تلاش ها برای تشکیل ائتلاف بزرگتر و به تبع آن دولت جدید تاکنون به نتیجه نرسیده است. 

از سوی دیگر تاخیر در تشکیل ائتلاف بزرگتر، پارلمان و دولت جدید عراق درحالی است که مردم استان های مرکزی و جنوب عراق از اوایل تیرماه در اعتراض به قطعی برق در تابستان بسیار گرم این کشور، فساد اداری و سوء خدمت رسانی، دست به تظاهرات زدند که همچنان در برخی شهرها ادامه دارد. 

براساس نتایج رسمی در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.

دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.

در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.

ایرنا 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین