کد خبر: ۵۳۸۹۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری است

تشریح 23 وظیفه صرافی‌ها؛ سقف ارز مسافرتی 5 هزار یورو است

صرافی ها که بر پایه دستورالعمل جدید به بازار ارز بازگشته اند 23 نوع وظیفه بر عهده دارند که اعمال سقف پنج هزار یورویی برای مسافرت از جمله آنهاست.
آفتاب‌‌نیوز :
 از شانزدهم مردادماه بسته جدید ارزی دولت اجرایی شد و بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، صرافی ها مجاز شدند فروش ارز به صورت اسکناس را برای مصارف ارزی خدمات با رعایت مقررات ارزی و مبارزه با پولشویی را از سر بگیرند.

بر این اساس، صرافی ‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را به ارز به صورت اسکناس تبدیل کرده و در چارچوب مصارف خدماتی به فروش رسانند. البته هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری است.‏

مصارف ارز خدماتی شامل مسافرتی، درمانی، دانشجویی و دانش‌آموزی، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌الملی و محافل علمی و هزینه چاپ مقالات علمی، هزینه شرکت‌ در نمایشگاه‌های خارج از کشور، حق الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی و هزینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها و مسابقات است.

همچنین هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین‌المللی، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، هزینه‌های شرکت‌های اعزام‌کننده زایران به عتبات عالیات و عمره مفرده، ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، بابت رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت، شرکت‌ در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور، هزینه خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری، هزینه‌های حمل، ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین‌المللی برای شرکت‌های پستی و بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی بر عهده صرافی ها قرار گرفت.

با این اوصاف مسافران می‌توانند با ارایه بلیت، گذرنامه و روادید تا سقف پنج هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها از صرافی‌های مجاز خریداری کنند.

همچنین صرافی‌ها مجازند تا سقف معادل یکصد یورو برای هر نفر بابت هزینه خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی، از جمله خدمات اخذ روادید و کنسولی ارز به متقاضیان بفروشند.

برای تامین ارز درمانی، پیش فاکتور برآورد مرکز درمان خارج از کشور با تایید و تشخیص کتبی پزشک متخصص داخلی در داخل کشور، برای ارز دانشجویی و دانش آموزی صورتحساب دانشگاه و مدرسه در خارج از کشور و تصویر کارت دانشجویی یا مدرک دانش‌آموزی، برای دوره های فرصت مطالعاتی درخواست متقاضی با تایید دانشگاه مربوطه ضروری است.

همچنین برای پرداخت حق عضویت و حق ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌الملی و محافل علمی و هزینه چاپ مقالات علمی، صورتحساب یا پیش فاکتور مربوط، برای هزینه شرکت‌ در نمایشگاه‌های خارج از کشور درخواست متقاضی و تایید سازمان توسعه تجارت ایران و برای حق الوکاله دعاوی خارجی، ارایه صورتحساب وکیل در خارج از کشور با تایید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مورد نظر ضرورت دارد.

بر اساس تصمیم بانک مرکزی، هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی با درخواست متقاضی و ارائه صورتحساب مربوطه و تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هزینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها و مسابقات با درخواست متقاضی و ارائه مدارک و اسناد، هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین‌المللی (استاندارد، کیفیت و غیره) با درخواست متقاضی و ارائه اسناد و مدارک و هزینه خرید امتیاز پخش فیلم با درخواست متقاضی و تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان پذیر است.

همچنین هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اعم از دولتی و غیر دولتی از جمله هندلینگ، لندینگ، حقوق خدمه خارجی و حق بیمه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و سایر هزینه‌های ارزی این شرکت‌ها با درخواست و تایید سازمان هواپیمایی کشوری، هزینه‌های شرکت‌های بیمه ایرانی با ارایه اسناد و مدارک مثبته و تایید بیمه مرکزی ایران و هزینه‌های شرکت‌های اعزام‌کننده زایران عتبات عالیات و عمره مفرده با درخواست متقاضی و اخذ تاییدیه سازمان حج و زیارت پیگیری می شود.

برای ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی (تافل، آیلتس، جی.آر.یی و غیره) نیز درخواست کتبی متقاضی و اخذ تاییدیه سازمان بخش آموزش کشور، برای پرداخت هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران درخواست و تایید کارفرما و پروانه کار و برای پرداخت ارز به رانندگان حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت ارایه گذرنامه،‌ بارنامه و دفترچه خروج راننده ضروری است.

همچنین متقاضیان شرکت‌ در دوره‌های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور باید درخواست و اصل صورتحساب را ارایه کنند و برای ثبت‌نام و شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور، درخواست متقاضی و ارائه فرم ثبت‌نام ضرورت دارد.

برای پرداخت هزینه خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی از جمله خدمات اخذ روادید و کنسولی حداکثر تا سقف معادل یکصد یورو برای هر نفر لازم است درخواست از سوی متقاضی ارایه شود و برای هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری نیز صورتحساب و تایید انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، هوایی و جهانگردی ایران نیاز است.

برای هزینه‌های حمل، ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین‌المللی برای شرکت‌های پستی، ارایه صورتحساب و تاییدیه وزارت ارتباطاعات و فناوری اطلاعات و برای پرداخت بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی (جهانگردان) صورتحساب اولیه فروش ارز توسط جهانگردان خارجی و ارایه گذرنامه ضروری است.

منبع: ايرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین